scriptie hechtingsproblemen bij adoptiekinderen

• rutger

Hallo allemaal,

mijn naam is Rutger en ik ben een vierdejaars Maatschappelijk Werk en Dienstverlening student. Om af te studeren moet ik een scriptie schrijven. Als onderwerp heb ik gekozen voor “hechtingsproblemen bij adoptiekinderen”. Hierbij wil ik graag de volgende zaken aan de orde laten komen:

* Wat zijn hechtingsproblemen bij adoptiekinderen

* Wat doet de hulpverlening hieraan

* Wat zou er nog anders/beter kunnen binnen de bestaande hulpverlening

Ik ben op de hoogte van in ieder geval twee soorten hechtingsproblemen bij adoptiekinderen, namelijk het-geen-bodem syndroom en de borderline stoornis. Weet iemand of er meer zijn? Heeft iemand ervaring met deze problemen?

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren voor mijn scriptie, kan iemand mij verder op weg helpen??

Groet,

Rutger

• Eugenie

http://www.sjn.nl/mhb/index.htm

Hier kan je heel veel info opvragen over adoptie.

Succes

• Mr X

Hallo rutger,

Is het een idee om te onderzoeken of het woord hechting geen toverwoord aan het worden is, waar van alles en nog wat aan wordt gekoppeld en mee verklaard?

Heb sterk de indruk nu ik me stevig als aanstaand ouder aan 't verdiepen ben. Kennis vanuit mijn werk in het onderwijs leert dat alle kinderen zich moeten hechten, en dit dus niet perse aan adoptie gekoppeld moet worden.

mr X

• Mr X again

Hallo rutger is u daar?

• marianne

hoi Rutger ,

Wij zitten zelf in een hele heftige periode onze dochter van 12 blijkt hechtings problemen te hebben.

Teveel om hier te beschrijven.

Ik heb een adoptie homepage, bij “nu verder” staat een stukje hierover verders bij de links staat loga, een ouder vereniging voor gezinnen met adoptie problematiek.

Hun hebben een zeer duidelijk info pakket.

Mail eens prive voor uitgebreider contact als je meer wilt weten over wat er speelt.

• Klaske

Mijn (geadopteerde)zus is een zogenaamd ‘geen-bodem-syndroom’ kind. Mocht je nog bezig zijn met je scriptie, dan kun je me hierover wel prive mailen.

Groeten van Klaske.

• sjouke geertsma

wij hebben drie kinderen mogen adopteren,hebben met de twee oudsten kinderen ontzettende problemen gehad. Wat met name ook te maken had met hechtingsproblematiek, wat gepaard ging met flinke ontsporingen.

Wij zouden dit graag willen delen met andere adoptiefouders,die dit ook hebben meegemaakt.

• Lieke

Hallo Rutger.

Het is heel mooi dat je er over wil leren en weten ,daar ontbreekt het nog wel eens aan doe je best zou ik zo zeggen .

Begin maar met de wetenschap dat er heel veel kinderen zijn die niet geadopteerd zijn en die al gouw in de kou staan . samen met hun ouders ,meestal de moeder .

Zo ook bij ons .

I khoop dat de toekomst daar verandering in brengt.

Groeten Liekerutger schreef:

>

> Hallo allemaal,

>

> mijn naam is Rutger en ik ben een vierdejaars Maatschappelijk

> Werk en Dienstverlening student. Om af te studeren moet ik

> een scriptie schrijven. Als onderwerp heb ik gekozen voor

> “hechtingsproblemen bij adoptiekinderen”. Hierbij wil ik

> graag de volgende zaken aan de orde laten komen:

> * Wat zijn hechtingsproblemen bij adoptiekinderen

> * Wat doet de hulpverlening hieraan

> * Wat zou er nog anders/beter kunnen binnen de bestaande

> hulpverlening

>

> Ik ben op de hoogte van in ieder geval twee soorten

> hechtingsproblemen bij adoptiekinderen, namelijk

> het-geen-bodem syndroom en de borderline stoornis. Weet

> iemand of er meer zijn? Heeft iemand ervaring met deze

> problemen?

>

> Ik probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren voor mijn

> scriptie, kan iemand mij verder op weg helpen??

>

> Groet,

>

> Rutger