adoptie stiefkinderen

  • yvonne

    Mijn man wil mijn kinderen (uit een vorig huwelijk) van 8 en 11 jaar adopteren en zijn naam geven.

    Waar moeten we beginnen? wie weet wat de kosten zijn ? en hoe lang duurt de procedure ? de biologische vader kijkt niet naar de kinderen om en is spoorloos ( buiten nederland)

    Wie kan ons advies geven?

    groetjes Yvonne

  • Triangle

    Dag Yvonne,

    Een stukje tekst gecopieerd van: http://www.minjust.nl/a_beleid/fact/adoptie_nederland.htm#stief

    Voor de hele tekst: http://www.minjust.nl/a_beleid/fact/adoptie_nederland.htm

    Eén persoon:

    Eén persoon kan een kind, dat zijn gewone verblijfplaats in Nederland heeft, adopteren als deze persoon het kind gedurende drie jaar heeft verzorgd en opgevoed. De eenpersoonsadoptie zal in de praktijk vooral adoptie door een stiefouder zijn, ook al hoeft dit niet.

    Bij een stiefouderadoptie adopteert de nieuwe partner van één van de ouders het kind. We hebben hierboven gezegd dat bij een adoptie de familieband met de oorspronkelijke ouder(s) wordt verbroken. Er is één uitzondering en dat is de stiefouderadoptie. Als de nieuwe partner van één van de ouders het kind adopteert, blijft de familieband met deze ouder namelijk bestaan. Alleen de familieband met de andere ouder (als die er is) wordt verbroken.

    Termijn van samenleving en verzorging bij stiefouderadoptie:

    De stiefouderadoptie is een adoptie door één persoon. In de praktijk gaat het om een ouder en zijn of haar nieuwe partner, die samen met één of meer kinderen al in gezinsverband samenleven. De termijnen van samenleving en verzorging zijn daarom voor de stiefouder hetzelfde als bij adoptie door twee personen. De stiefouder moet ten minste drie jaar samenleven met de ouder en ten minste één jaar voor het kind hebben gezorgd.

    Procedure:

    Of een adoptie kan plaatsvinden, wordt bepaald door de rechtbank. Daar moet ook een verzoek om adoptie worden ingediend. Bij het indienen van een verzoek om adoptie hebt u de hulp nodig van een advocaat. U kunt voor deze rechtsbijstand terecht bij een bureau voor rechtshulp of bij een advocaat. Namen en adressen van advocaten kunt u onder andere vinden in de Gouden Gids. Weet u niet welke advocaat u moet inschakelen, dan kunt u hierover een advies vragen bij een bureau voor rechtshulp.

    Hopelijk kun je hier verder mee,

    groet, Triangle

    (Adoptie Trefpunt) http://www.adoptie.net

  • Patricia

    Beste Yvonne,

    Ik ben zelf ook door mijn stiefvader geadopteerd en kan eventueel wat informatie opvragen bij mijn moeder. Zodra ik wat meer weet hoor je nog van mij. Veel succes alvast.

    Groeten,

    Patricia

  • Patricia

    Beste Yvonne,

    Mijn moeder vertelde mij dat zij toedertijd naar een advokaat is gegaan en dat zij het eerste consult niet hoefde te betalen. Verdere kosten worden bepaald naar het inkomen. Of dit nog zo is weet ik niet. Mijn moeder heeft mij laten weten, dat als je er behoefte aan heb, haar ook mag bellen. Toen ik ( en mijn zusje) geadopteerd werd(en) hebben wij ook contact gehad met divers mensen die in het zelfde schuitje zaten. Als kind zijnde vond ik het wel prettig en mijn ouder ook. Mocht je er behoefte aan hebben dan hoor ik het wel.

    Groeten,

    Patricia