ik had een vraagje..

• anneke

Ik ben nieuw op deze pagina, dus sorry als de vraag al eerder is gesteld, maar hier komt ie dan:

Ik hoor en zie in mijn omgeving veel adoties uit landen zoals pakistan, nigeria, polen ect. maar zodra het over nederlandse kinderen gaat hoor ik altijd: pleegkinderen, tijdelijke gezinsvervanging, ect.

hoe zit dat nou met nederlandse kinderen adopteren, word dat nog wel gedaan?!?

of is het gewoon toevallig in mijn omgeving zo weinig?

• anja

16 jaar geleden werd het nog gedaan maar of het nu gedaan wordt weet ik niet! anders zou je eens moeten gaan informeren via internet!

grtz anja

• adoptie ouder

Adoptie van nederlandse kinderen wordt nog steeds wel gedaan, maar omdat er maar zo weinig nederlandse kinderen zijn die ter adoptie worden afgestaan, zo'n 50 kinderen per jaar, komt het bijna niet meer voor. Adoptie van buitenlandse kinderen komt veel meer voor, zo' 800 per jaar. Er wordt ook altijd gezegd dat de wachttijd voor een nederlands kind veel langer is dan voor een buitenlands kind.

De procedure die je moet doorlopen voor de adoptie van een nederlands kind is in principe hetzelfde als voor een buitenlands kind. Meer info staat op www.adoptie.net

• Hannie Bosua

Het betreft dan overigens wel vaak kindertjes van ouders van buitenlandse afkomst

• ik

hoi ik ben een nederlands meisje van 15 jaar en ik ben wel geadopteerd.

ik spreek ook nooit nederlandse kinderen die geadopteerd zijn of ik hoor er nooit wat van wat ik jammer vind.

groetjes mij.

• Irene

Anneke,

Wil jij je ervaring omtrent de situatie in de kinderthehuizen in Polen met ons delen? Wij overwegen n.l. te adopteren uit Polen.

Met vriendelijke groet,

Pim en Irene

• inge

Hallo allemaal,

Ik ben zelf ook in nederland geboren en in nederland geadopteerd en wat mij zo opvalt dat er heel veel site's zijn en verhalen over buitenlandse kinderen en bijna niets over nederlandse kinderen.Ik heb nu goed contact met mijn half broers en zus en wij zijn nu op zoek naar alle papieren die bij de adoptie horen.Overal ligt wat dus heb je te maken met het fiom,kinder bescherming en er zijn nog papieren van de f.i.k.a die via de fiom moeten worden opgevraagt.Overal loop je tegen de zelfde muur en kost het heel veel tijd om de papieren waar je recht op hebt boven tafel te krijgen.Er word vooral veel rekening gehouden met de biologische ouders en naamvaders en wij trekken steeds aan het kortste eind.Dus als je de papieren wilt hebben heb je een lange adem nodig.Ik vraag me af of er nog meer nederlands geadopteerde kinderen(volwassen) zijn die daar ook veel last van hebben.Ik zelf ben een ruime dertiger die nog steeds door de instantie's word behandeld of dat je een klein kind bent.