Zelf op de bonnefooi naar China?

• Andre van Vliet

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of het volgende kan gebeuren of misschien wel al eens is gebeurd?

Is het niet mogelijk om zelf naar een weeshuis bv. China gaan en daar papieren rondmaken voor een adoptie van dat kindje en vervolgens naar Nederland meenemen en aangeven als immigrant??

Wij zouden nl. heel graag een kindje uit bv. China willen ophalen, maar hikken enorm tegen de kosten op. Oké, sparen, sparen, sparen, maar dan moet er wel wat te sparen zijn… Voor mij persoonlijk gaat het om een kindje een liefdevolle en leefbare omgeving te geven zonder daar zo lang op te wachten met zulke hoge kosten.

Heeft iemand bovenstaande wel eens ondernomen of kan dit ueberhaupt??

Groetjes,

Andre

• Michiel Kootker

De Chinese autoriteiten zullen daar niet aan werken. De CCAA (de Chinese adoptie organisatie) is erg goed georganiseerd en werkt alleen met erkende organisaties.

De groot deel van de kosten ben je overigens kwijt aan de reis en het verblijf in China, je wint er dus niet veel mee.

Het lange wachten is uiterst vervelend, maar er zitten wel een aantal zeer nuttige aspecten in de procedure. Je kunt de wachttijd schijnbaar verkorten door na aanmelding bij Justitie lid te worden van een emailgroep met (aspirant) adoptie ouders. Zie daarvoor www.adoptie.com en www.rodedraad.com.

Tenslotte lijkt het mij persoonlijk een slechte start voor een kind-ouder relatie om een kind te krijgen door (laat ik het voorzichtig uitdrukken) creatief met de wet om te gaan.

• Triangle

Bedoel je hiermee daadwerkelijk verkorten omdat je lid bent van een mailinglijst, of omdat je actief bezig bent met een mailinglijst het lijkt alsof je de wachttijd verkort?

Dat is me uit je reaktie even niet duidelijk Michiel. Kun je dit nader uitleggen?

groet, Triangle

http://www.adoptie.net

• Michiel Kootker

Als je de tijd daadwerkelijk zou kunnen verkorten zou internet waarschijnlijk plat gaan van alle aanmeldingen ;-)

Nee, het lijkt slechts korter omdat je ook kennis maakt met anderen die in hetzelfde schuitjes zitten, ervaringsverhalen, andere verhalen hebben etc. Uit de mailtjes die diverse leden schrijven blijkt dat het lid zijn van een lijst erg veel steun biedt en vooral ook als heel leuk wordt ervaren.

• Triangle

Dat vermoedde ik al, maar wilde voor de zekerheid even checken ;)

Soms kunnen dergelijke opmerkingen nog wel eens verkeerd geinterpreteerd worden.

Dank voor je nadere uitleg.

Trouwens, ook Adoptie Trefpunt heeft een mailinglijst waar je zelfs met alledrie (èn betrokkenen!) de partijen van gedachte kunt wisselen, vragen stellen, steun kunt krijgen etc. Lijkt me een ware aanvulling voor het verkrijgen van een nòg bredere kijk op het adoptie en afstand gebeuren.

groet, Triangle

http://www.adoptie.net

• adoptie ouder

Helaas kan dit niet meer. De Nederlandse wetgever accepteert de adoptiepapieren uit china niet als je het op deze manier doet en het kind komt nederland niet in. De adoptie die je dan in China hebt geregeld is dan alleen in China geldig en niet in Nederland.

Vroeger zijn er wel mensen geweest die het op deze manier gedaan hebben, maar sinds ik denk de nieuwe adoptiewet uit 1989 kan dit niet meer.