Hallo,
Mijn man en ik staan voor de vraag. Gaan we adopteren of niet?
In '98 zijn wij getrouwd en wilden wij graag kinderen. We wisten dat er een grote kans was op onvruchtbaarheid bij mij, omdat ik in mijn puberteit buikvliesontsteking heb gehad. Echter was ik de eerste maand dat we serieus probeerde zwanger te worden meteen zwanger. Met 38 weken werd echter geconstateerd dat ons kindje niet gezond was en waarschijnlijk bij de geboorte zou overlijden. Dit is (gelukkig!) niet gebeurd. Onze dochter is op 2 april 1999 geboren met een zeer ernstige open rug en waterhoofd. 11 maanden heeft zij nog bij ons mogen zijn en is op 7 maart 2000 in mijn armen overleden.
5 maanden na haar overlijden wilde wij graag weer zwanger worden. Het was weer meteen raak. Met 7,5 week begon ik echter te vloeien en met 8 weken bleek het niet goed te zijn. Met 11 weken kreeg ik een spontane miskraam die eindigde in een spoedcurretage vanwege de hoeveelheid bloed verlies. Pas 6 maanden daarna durfde ik weer zwanger te worden. Dit keer duurde het 3 maanden. Maar helaas … gisteren met een zwangerschap van 9 weken en 5 dagen was er geen hartje meer te vinden en was er ook geen kindje meer te zien (3 weken daarvoor nog wel) alleen wat “vlekken” in de vruchtzak. Het is dus voor 99% zeker niet goed. Volgende week krijgen we nog een echo en dan wordt ik weer gecurreteerd.
Maar dan … gaan we nog een keer door de hel van een zwangerschap? Nog een keer maanden vol angst of het allemaal wel goed zal gaan??? Durf ik het nog wel aan? Als ik nooit zwanger was geworden hadden we afgesproken na 1 jaar te gaan adopteren. Maar ja, zwanger worden lukt wel, aleen een gezond kindje krijgen niet. Mijn man heeft nu best wel twijfels. Hij wil heel graag kinderen, maar doordat ik zwanger kan worden wil hij het liefst een eigen kindje. Tuurlijk ik ook, anders hadden we het niet eens geprobeerd. Maar ik wil die angst niet meer. In overleg met hem heb ik wel bij het ministerie van Justitie en VIA informatie aangevraagd. Maar wat een moeilijk vraagstuk … Ook omdat je een “eigen” kindje eerder krijgt dan een adoptie kindje. Mijn droom was altijd jong moeder zijn en iets anders dan moeder worden wilde ik ook niet in mijn leven. Ik was 25 toen mijn dochtertje werd geboren, 26 dat ik haar naar haar grafje mocht dragen … Nu ben ik 28, de tijd staat niet stil, alhoewel het soms wel zo lijkt …. We moeten gewoon nu knopen gaan doorhakken.
Hebben andere mannen het ook moeilijk gevonden om de “droom” van een eigen kindje op te moetne geven?
Liefs,
Zita, mama van Lisa*