scheiding

• anne

Ik zit momenteel in een hele moeilijke situatie. Heb 1 adoptiedochtertje van bijna 6 jaar, kwam thuis toen ze 6 maanden was.

Alles is goed gegaan, het is een pracht van een dochter en ben dolgelukkig met haar.

Ben nu er achter dat ik met haar vader niet verder wil leven(hebben gelukkig geen ruzie en kunnen op het moment goed praten) we gaan dus scheiden. Maar wil absoluut niet dat onze dochter daar schade van zal ondervinden, alhoewel ik weet dat dat gaat gebeuren wil ik haar zo min mogelijk pijn doen.

Kan iemand mij raad geven of tips, die ook deze situatie hebben mee gemaakt?

• Wendy

Hoi Anne,

Spijtig voor jullie dat het zo moet lopen. Vanuit mijn werk heb ik veel ervaring met deze situatie. Een scheiding op zich is voor een kind al een traumatische ervaring. Voor een adoptiekind geldt dat hij/zij opnieuw van een ouder wordt gescheiden en dus extra problematisch kan zijn. Voorkomen kun je dit niet altijd maar je kan er wel voor zorgen dat de omgang met de vader zo goed mogelijk geregeld wordt. Omdat je vertelt dat jullie nog goed met elkaar kunnen praten, zou je bijvoorbeeld co-ouderschap (ofwel gezamenlijk gezag) kunnen aanvragen na de scheiding. Zo blijven jullie beiden even veel zeggenschap over jullie kind behouden. Het is van groot belang dat jullie kind weet dat dit een probleem van haar ouders is en dat zij ook samen de beslissingen nemen. Zolang zij weet dat jullie het daarover eens zijn, maakt het niet uit welke regeling daar uit voort komt. Een regeling waarover jullie tevreden zijn, brengt rust voor jullie kind.

Hopelijk komen jullie hier uit en heb je iets aan dit berichtje. Sterkte!