Hoi Emily,
Is het niet zo dat ook het willen krijgen van een kindje een egoistische keuze is? Het is een verlangen wat jij hebt, wat je wilt vervullen. En of dat kindje dan in je buik groeit, of dat je dat kindje adopteert, dat maakt niks uit. Maar weet wel, dat praktisch iedere idioot een biologisch eigen kindje kan krijgen, maar adoptieouders een lange en zware procedure doorgaan. Ik heb nooit gezegd dat ik adoptie doe om een ander kindje te helpen. Maar aangezien het bij ons steeds op veel verdriet krijgt om een biologisch eigen kindje te krijgen, waarom dan niet adopteren? Dat kindje komt toch wel ter wereld, of wij het adopteren of niet. Waarom zouden wij dan niet mogen proberen dat kind liefde en een warm thuis te geven, iets wat we zo graag willen.
“Zoek sowieso geen plaatsvervangende liefde bij een kindje die jullie willen adopteren.” schrijf je. Heb je zelf al kinderen? Liefde is niet te vervangen. Een gat wat een kind achterlaat, is niet op te vullen. Maar kan het niet gewoon zo zijn, dat als onze dochter niet was overleden, wij nu ook aan een 2e kindje begonnen waren (of het was er al), gewoon omdat we zoveel liefde hebben te geven.
Ik maak een beetje op uit jouw berichtje dat je geadopteerd bent en dat het niet echt goed gaat met jou. Dat vind ik heel spijtig.
Je zegt ook dat de andere de keuze niet hebben. Is het niet dat de biologische ouders die keuze al voor dat kind hebben gemaakt, door er voor te kiezen om het af te staan? Wordt dat niet vaak uit liefde voor het kind gedaan, net zoals dat er uit liefde voor het kind geadopteerd wordt?
Als wij over een paar jaar ons kindje krijgen (want het blijft nog steeds krijgen, niet nemen zoals zo velen ook over een biologisch eigen kindje zeggen) dan zal dat ontzettend lief worden gehad. En wij zullen alles er aan doen om dat kindje een goed gevoel over zichzelf te laten krijgen. En als ons kind zijn biologische ouders wil opzoeken (dat zijn vraagstukken waar wij nu al mee bezig zijn) en hij/zij wil onze steun, zullen we die ook geven. Het is ons kind en daar zullen we onvoorwaardelijk van houden. Net zoald wij onvoorwaardelijk hebben gehouden van onze zwaar gehandicapte dochter die met 11 maanden is overleden. Liefde zit in je.
Liefs,
Zita, mama van Lisa*