Allereerst wil ik alle ouders op dit bord kenbaar maken dat alleen het feit alleen al dat jullie je op dit bord begeven spreekt van een goede wil en juiste bedoelingen.
Er is me echter wel iets opgevallen. Bij mijn uitspraken kreeg ik veel commentaar en tegendraadse meningen. Nu wil ik graag aangeven dat zulke houdingen niet de juiste vertegenwoordigen.
Wat als jullie kind zich later onbegrepen voelt en desondanks de liefde die jullie hem/haar schenken toch een onvulbare leegte in zich voelt?? Reageren jullie dan ook zo? Het kind weet dat jullie van hem.haar houden. Ik ken veel adoptief kinderen die inmiddels volwassen en in sommige gevallen al hun eigen kinderen hebben. Toch spreken ze allemaal van een ‘leegte’ die door niets of niemand gevuld kan worden. Dit is er bij iedereen, ongeacht hoe goed of hoe slecht de thuissituatie was bij de ‘adoptief’ ouders. (adoptief tussen aanhalingstekens, want ze zijn in werkelijkheid de echte ouders) Wij missen iets. De herkenning wellicht. Dit hoeft echter niet te betekenen dat wij onszelf er niet bij neergelegd hebben of daar door negatief in het leven staan. Het is gewoon een constatering.
Waar ik jullie graag op wil wijzen: Ga er niet tegen in. Geef niet alle beweegredenen weer waarom zij zich niet zo hoeven te voelen. Zeg niet steeds, dat jullie van hem/haar houden alsof het jullie ‘eigen’ is. Dat weten zij en dat voelen zij ook. De ratio vertelt het ze ook allemaal. De ‘leegte’ is er gewoon en daar kunnen zelfs jullie niets aan veranderen. Het enige wat jullie zouden kunnen doen is een poging te trachten om dit gevoel te voelen en het met ze te delen. Niet door middel van positieve wijsheden hen gaan vertellen dat zij zich niet zo hoeven te voelen. Dat wekt alleen maar onbegrip en daarmee ga je tegen over zo een kind staan in de plaats van naast hem/haar. Dus overtuig ons niet steeds van al het goede. Hier zijn we ons van bewust en ervaren dit ook wel. ‘Voel’ ons eens werkelijk. Dat zou van een juiste houding getuigen.
Groetjes,
Emily