Ligt het aan mij?

• Annemarie

Hallo,

Vaak als ik verhalen over adoptie lees, baal ik een beetje van de negatieve klank die toch vaak aan zo'n verhaal kleeft.

Zelf ben ik 24 jaar en geadopteerd binnen Nederland, maar het lijkt wel alsof ik de enige ben die daar absoluut geen problemen mee heeft…….Wat mij betreft ben ik net zo normaal als alle andere mensen die via de natuurlijke weg bij hun ouders terecht zijn gekomen en ik ben dus zeker geen zielig, therapiebehoevend geval! Voor mij is het gewoon de normaalste zaak van de wereld!

Ik herken mezelf gewoon totaal niet in alle adoptieverhalen die ik lees! Ligt dit aan mij of zijn er meer mensen die dit gevoel hebben??

• Cor

Hallo annemarie,

Wat heerlijk om eens een positief geluid over adoptie te horen. Ik ben het helemaal met je eens, ik vind ook dat hier in Nederland adoptie zeer negatief benaderd wordt. Adoptie wordt hier erg geproblematiseerd.

Het zou leuk zijn als men eens wat meer aandacht heeft voor de positieve kanten van adoptie

• Triangle

Vraag aan 10 willekeurige peronen eens 10 positieve en 10 negatieve dingen over zichzelf op te noemen. Je kunt er zeker van zijn dat 8 van de 10 personen beginnen met de opsomming van zijn/haar negatieve punten. Vaak krijgt men niet eens een rijtje van 10 positieve punten vol !

Jarenlang, naar mijn smaak te lang, heeft men doen voorkomen alsof adoptie probleemloos was. Sterker nog, werd er nauwelijks over adoptie gesproken, zeker niet in negatieve zin. De rozegeur en de manenschijn moest vooral hoog gehouden worden.

Nu eindelijk durft men de problematieken die afstand en adoptie met zich meebrachten (en meebrengen) bespreekbaar te maken. Het zijn de kritische noten die momenteel de boventoon voeren waar mijn inziens niets mis mee is. Dit stemt nml. tot nadenken en handelen om uiteindelijk van bepaalde negatieve kanten ook de positieve klanken te kunnen laten horen.

Want natuurlijk zijn er ook positieve aspekten aan adoptie!

Tot slot, niet alleen in Nederland wordt adoptie alleen maar geproblematiseerd of negatief benaderd.

Als ik lees dat er in Belgie en Duitsland weer anonieme babyschuifluiken geopend zijn, mag je je gaan afvragen hoe positief dit anno 2001-2001 te benaderen valt. Mij schieten dan tranen in de ogen omdat ik dit op geen enkele manier positief kan vinden.

groet Triangle

http://www.adoptie.net

• Krul

Beste Annemarie,

Wat geweldig dat jij geen negatieve gevoelens hebt bij “op welke manier jouw leven is gegaan” oftewel je adoptie. Daar moet je toch alleen maar blij om zijn??? Als je al die verhalen leest, dan merk je blijkbaar dat niet iedereen er zo over denkt, dus mag je je eigenlijk nóg meer in je handjes knijpen dat jij zo happy bent. Maar kan je je dan op geen enkele manier indenken dat een kind (jonger dan 3 jaar??) al zoveel heeft meegemaakt, dat je dat van z'n levensdagen niet meer uit je “systeem” kunt krijgen? Kan je je voorstellen hoe het voelt als je jaren en jaren moet zoeken naar wie jouw moeder en/of vader en/of broertjes enz. zijn. Dat je constant met je neus tegen deuren oploopt. Of, dat je er compleet uitziet als je (adoptie)ouders en broertjes en zusjes, dat je eigenlijk constant je verhaal aan mensen MOET uitleggen, omdat anders je verhalen op een gegeven moment niet meer kloppen. Stel je voor dat je de ene keer verteld dat je vader is overleden (adoptie vader) en het volgende verhaal is dat je naar je vader gaat, of dat ie gebelt heeft ofzo. Mensen zullen zich afvragen of je nu liegt, of verzint of wat dan ook, dus moet je maar weer je verhaal vertellen. Zo is het dus “nooit de gewoonste zaak van de wereld”. Wanneer mijn broertjes en ik op straat lopen, uit gaan wat dan ook, altijd denken mensen dat we vriend + vriendin zijn.

Je weet niet wie je bent als je hier in Nederland komt, je kent je achternaam, maar je bent zo klein, dus “grote mensen” nemen maar tot een bepaalde hoogte dingen van jou aan. Dan wil je misschien naar je roots zoeken, maar je weet niet waar. Je weet niet waarom, je weet niks. Alleen dat je eigen moeder je ooit niet wilde of kon verzorgen.

Vergis je niet, nu… bijna 35 jaar en vele en lange zoektochten later ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de adoptie iets geweldigs is geweest. Zonder mijn moeder (en dan bedoel ik mijn adoptiemoeder - zij is voor mij de enige!!) tekort te willen doen, maar die conclusie heb ik pas kunnen trekken toen ik mijn geschiedenis uiteindelijk heb kunnen vinden. Toen pas, kon ik écht blij zijn dat ik geadopteerd was en niet in de situatie was opgegroeid als ik wel bij mijn natuurlijke moeder opgegroeid zou zijn. Toen pas kon ik écht zien hoe mijn leven had kunnen lopen. En dan mag je natuurlijk ongeloofelijk in je handjes knijpen dat je als adoptiekind in Nederland terecht komt. Wat een geweldig land is het hier (beetje koud alleen, maar ja….)

Maar niemand zegt dat jij je zielig moet voelen hoor. Wees blij… helemaal als je ziet dat veel anderen dat niet zijn….!!!

Groetjes,