Homo-seksuelen paren mogen die kinderen adopteren.

• Shamim Meijs

Hoi mensen.

Woensdag heb ik op school een discussie over het feit dat het kan dat homo of lesbie paren instaat zijn kinderen op te voeden. De nederlandse rechtsstaat heeft het wetvoorstel al goedgekeurd. Maar toch zou ik graag jullie mening daarover willen ontvangen. Vinden jullie dat het moet kunnen? Heeft een kind geen vader en een moeder nodig? of maakt toch niet uit. En in welke belangen zul je dan kijken in de belangen van de ouders of van het kind.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening. Graag zou ik daar goede stevige argumentie bij willen hebben want die zou ik dan misschien kunnen gebruiken voor de discussie.

alvast bedankt.

shamim.

• tony

Ik vind dat het moet kunnen, waarom niet? En de rest vertel ik je lekker niet….

• Jarko

Natuurlijk kunnen homoseksuele paren net zo goed kinderen opvoeden als heteroseksuele. Veelvuldige onderzoeken hebben keer op keer aangetoond dat een kind net zo goed gedijt in een gezin met homoseksuele ouders als in een gezin met heteroseksuele ouders. Net zoals heteroseksuele wensouders die zelf geen kinderen kunnen krijgen, krijgen homoseksuele ouders kinderen niet zo maar in de schoot geworpen na een wip van 5 minuten. Als dat het criterium voor goed ouderschap zou zijn, zouden er niet al die kinderen verwaarloosd of zelfs misbruikt worden. De realiteit is echter anders. In tegenstelling tot een wip van 5 minuten moeten adoptie-ouders (homo of hetero) een hele lange weg afleggen en veel moeite doen alvorens ze hun kindje eindelijk in de armen kunnen sluiten. Die kinderen zijn meer dan gewenst en bijvoorbeeld niet het resultaat van een ongelukje met een gescheurd condoom of onverantwoord seksueel gedrag.

Sinds 1998 kunnen homoseksuelen in Nederland kinderen adopteren. Sinds dit jaar, met de terechte openstelling van het burgerlijk huwelijk, is het ook mogelijk om als homoseksueel stel kinderen in Nederland te adopteren. In het buitenland kan dat nog niet. Daar worden homoseksuele stellen dus nog steeds gediscrimineerd. Gehuwde homostellen kunnen dus niet onmiddellijk een buitenlands kind adopteren. Dat kan bijvoorbeeld wel als alleenstaande homo of hetero. Raar he?

Waar het om gaat is dat een kind in een warm, liefdevol nest komt waar het met alle zorg, liefde en veiligheid omringd wordt. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. En voor de rest doet het er niet toe of de ouders nu hetero- of homoseksueel zijn.

• Elke

Ik ben het helemaal met Jarko eens.

Zelf zijn wij, als hetero-seksueel stel overigens, aan het nadenken over de mogelijkheden van adoptie.

Adoptie duurt inderdaad vreselijk lang, 3 tot 5 jaar, en gaat zeker niet over 1 nacht ijs.

Je krijgt een gezinsonderzoek, cursussen, en moet diverse papperassen invullen en laten ondertekenen.

Daarnaast kost het erg veel geld.

Dat laatste stuit mij een beetje tegen de borst, want dat maakt het eigenlijk tot het kopen van een kind.

Een gedeelte van dat hoge bedrag zijn logische kosten, zoals de verzorging van het kind in het geboorteland voor de periode tussen het moment dat het aan jou wordt toegewezen en het moment dat je het daadwerkelijk kunt ophalen.

Of je eigen reiskosten naar het geboorteland en je onderhoud daar.

Je krijgt het kind niet zo maar in de schoot geworpen!!

Maar leg mij eens uit, wat is het verschil tussen een homo-ouderpaar en een hetero-ouderpaar.

Het zegt niets over het al dan niet houden van het kind, of wel of niet goed kunnen verzorgen ervan.

Ik heb heel wat hetero's de mist in zien gaan op dat gebied!!!

Ja, wat mij betreft kunnen homoparen heel goed voor een adoptie kind zorgen, en het moet gewoon kunnen!

(Trouwens, door de jaren heen zijn heel wat kinderen opgevoed door homo's en lesbiënnes zonder dat ze het wisten, want in het verleden waren er heel wat schijnhuwelijken, omdat homoseksualiteit niet werdt geaccepteerd).