adoptie door homo's

• evelien+marloes

Hej! Binnenkort houden wij een betoog op school over het onderwerp ‘adoptie door homo’s'. Het is de bedoeling dat wij onze mening over dit onderwerp geven. We vroegen ons af hoe andere mensen hierover denken. Daarom zouden we het zeer op prijs stellen, of jullie aan willen geven of jullie voor of tegen zijn en waarom.

Alvast bedankt!

• Rianne en Kim

Hoi Evelien en Marloes!

Net als jullie moten wij ook in de klas (5 HAVO) gaan discussieren over de vraag of homokoppels al dan niet kinderen mogen adopteren.

Daarom is het misschien wel zo handig als we elkaar een beetje helpen en elkaar de gevonden informatie toesturen! Wel zo relaxed toch!

Dus als jullie een goede site of goede informatie hebben gevonden zouden jullie dan zo tof willen zijn om het aan ons door te sturen? En andersom , als wij bruikbaar materiaal tegenkomen zullen we het naar jullie sturen! Beter toch!

Liefs en groetjes van Rianne en Kim van het CSQ Aquamarijn te vlaardingen

emailadres: riejenvg@hotmail.comevelien+marloes schreef:

>

> Hej! Binnenkort houden wij een betoog op school over het

> onderwerp ‘adoptie door homo’s'. Het is de bedoeling dat wij

> onze mening over dit onderwerp geven. We vroegen ons af hoe

> andere mensen hierover denken. Daarom zouden we het zeer op

> prijs stellen, of jullie aan willen geven of jullie voor of

> tegen zijn en waarom.

>

> Alvast bedankt!

• inge

Hoi Evelien en Marlous,

Waarom vraagt school jullie een discussie te starten over de vraag of homo's wel of niet zouden mogen adopteren? In nederland is het bij wet toegestaan dat het mag. Iedere homo kan een adoptieprocedure starten en in nederland een kind adopteren.Voor die tijd was het al gebruikelijk om homoparen de zorg voor pleegkinderen op zich te laten nemen. Niet de eenvoudigste klus wanneer je bedenkt dat pleegkinderen vaak ernstige problemen hebben ervaren in hun nog zo jonge leven. Het wordt dus al langer goedgevonden door onze maatschappij dat zij “beschadigde kinderen” meestal afkomstig uit heterosexuele relaties opvangen en grootbrengen. Meestal zelf erg succesvol. Dat adoptie ook voor die groep homoparen een optie is vind ik niet meer dan normaal. Er gaat immers een gedegen selectie door het Ministerie van Justitie en de Raad voor de Kinderbescherming aan vooraf. Dus echt niet iedere ‘relnicht’ of ‘superpot’ wordt zomaar adoptieouder.Het probleem ligt voor aspirant homo-ouders veel meer bij de mores van de landen van herkomst. Deze staan adoptie door homo's niet toe omdat zij hun weinig tolerante houding naar mensen met een andere levenswijze verschuilen achter geloofsopvattingen. De vergunninghouders (de instanties in nederland die bemiddelen tussen de landen van herkomst en de aspirant adoptieouder(s) maken daar in mijn optiek (te) gretig gebruik van. Uit angst de contacten met het land van herkomst te verliezen, dus ook voor heterosexuelen geen adoptiebemiddeling meer te kunnen regelen (en soms daardoor hun baan op het spel te zetten), gaan zij accoord met de stellingname van de autoriteiten uit de landen van herkomst. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen (ook bij de vergunninghouders). En kunnen homosexuele aspirant adoptieouders kinderen adopteren uit landen die er geen problemen mee hebben dat kinderen worden grootgebracht in een gezin waarin het gewenst is, waar het een betere kans krijgt om tot gezonde volwassenheid op te groeien en waar vooral respect voor elkaar belangrijk is. Ongeacht huidskleur, geloofsovertuiging of sexuele voorkeur. Dat dit in conservatieve landen zoals de VS tot de mogelijkheden behoort,zegt meer over het belang van het kind dat door die landen in het oog wordt gehouden dan dat dit bij de vergunninghouders het geval lijkt. Dat een overkoepelende instantie als de Voorlichting Interlandelijke Adoptie (VIA) hieraan medewerking verleent vind ik onverteerbaar. In hun voorlichting wordt hieraan niet tot nauwelijks aandacht besteedt.

Mogelijk kunnen jullie daar je licht eens gaan opsteken. Het is namelijk veel interessanter om te weten wat er in de beleidsplannen van de VIA en de vergunninghouders te lezen staat over de positie van aspirant adoptieouders. Slechts kun geld aannemen om de cursus te volgen en ze vervolgens laten barsten is niet de meest elegante manier in mijn optiek.

Succes met jullie opdracht!

Inge

• Jarko

Hoi dames,

Ik ben het helemaal eens met Inge (goed verwoord!). De discussie of homo's wel of niet ‘mogen’ adopteren is achterhaald. De mogelijkheid is allang geregeld in Nederland en er zijn ook al diverse stellen die inmiddels kinderen hebben geadopteerd. Nederland is trouwens niet het enige land waar de mogelijkheid bestaat. In de USA is het al tientallen jaren de praktijk dat homo's kinderen adopteren en daarbij hebben ze keer op keer bewezen geweldige ouders te zijn. Terecht merkt Inge op dat de VIA (Nederlands voorlichtingsbureau over adoptie) veel te vaag doet over de mogelijkheden die er bestaan voor homostellen om te adopteren in het buitenland. Binnenkort (in april of mei) zendt de Franse tv-zender Arté (ook via de kabel in Nl te ontvangen) een programma uit over adoptie door homostellen in Nederland. Het programma heet ‘album de famille’ en de Franse ploeg is onder andere bij ons thuis komen filmen. Ik laat nog wel weten wat de precieze datum van uitzending wordt.

Groetjes, en succes met jullie opdracht.

Jarko

• Riet Monteyne

Een aantal jaren geleden heb ik al stelling genomen, in de 5-uur show van RTL, tegen de stelling, dat homo-echtparen geen kinderen mogen adopteren. Het is krankzinnig dat zij dit niet mogen omdat hun een andere seksuele geaardheid hebben dan ouders die hetero zijn, waaruit blijkt dat deze kinderen veelvuldig misbruikt en mishandelt worden. Ik ben zelden een homo/lesbisch paar tegen gekomen waar kinderen mishandelt of misbruikt werden, terwijl bij hetero's dit veelvuldig voorkomt. Gaat het er juist niet om, dat deze kinderen een goede harmonisch basis krijgen, waar liefde geborgenheid en warmte heerst. Dan doet het er niet toe door wie deze kinderen worden groot gebracht. Meen zelfs dat dit beter is dan in de ellendige situatie waar ze in hun thuisland in verblijven. Het argument dat er landen zijn tegen homo/lesbische paren is onzin, want als je maar met geld strooit blijken deze argumenten ook niet van kracht te zijn. Ook de Nederlandse organisaties die bemiddelen in adopties, vinden heel veel geld van deze groep mensen, geen enkel probleem. Dat is wel schandalig. Want ik vind dat je het belang van het kind voorop moet stellen, en dat het niet te koop moet aangeboden zowel niet aan heterostellen als aan homostellen. Waarom moeten er bedragen van 15.000 tot 40.000 euro's betaald worden voor zogenaamde bemiddeling van een kind. De hoogte van het bedrag is gebaseerd op de vraag van een kind uit een land. Hoe meer vraag, hoe meer je betaalt. Daar moet een halt aan worden toegeroepen. Zorg in ieder geval, dat als je een kindje adopteert, dat je zoveel mogelijk kennis vergaart over de afkomst van het kind. Want op een bepaalde leeftijd zal het kind er naar vragen. Wat je nu aan kennis vergaart spaart straks je portemonnee. Riet Monteyne, voorzitter Stichting Afstammingskinderen.

• mira

Hoihoi allemaal,

Ik heb 2 vriendinnen, die zijn relatie, lesbies dus.

zij hebben 5 kinderen. kinders zijn zo lief.

kinders hebben geen probleem met 2 moeders.

kinders begrijpen heel goed wat lesbies zijn.

Groetje van mira

• E.

Wij waren - bij mijn weten - het eerste ‘homostel’ (twee dames) dat de beginseltoestemming heeft verkregen. We bleken echter ‘onbemiddelbaar’ te zijn. Niemand van de vergunninghouders kon (of zou het willen zijn?) voor ons bemiddelen. Als reden werd dan de aversie/tegenwerking uit de landen van herkomst opgegeven. Daar sta je dan met je meer dan uitstekende gezinsonderzoek, na 2,5 jaar alle mogelijke procedures te hebben doorgelopen, er tijd, geld en energie te hebben ingestoken… je bent op een dood spoor aangeland.

We hebben politici aangeschreven, het ministerie van Justitie, met de VIA gebeld, zelfs met de Belgische ‘VIA’ contact opgenomen, etc. etc. Het bleek meer en meer een wassen neus, die hele adoptiewet. Want er is een verschil - een groot verschil tussen mogen en kunnen adopteren.

Nog steeds is er - bij mijn weten - geen enkele vergunninghouder die zich sterk maakt in de landen van herkomst adoptie door homo's mogelijk te maken. En nog steeds grijpt het Ministerie van Justitie niet in. Houdt de VIA zich op de vlakte.

Moet er dan een 7e vergunninghouder komen? Die zich nadrukkelijk richt op adoptie voor en door alleenstaanden/homo's? En zich eveneens openstelt voor de ‘gewone’ hetero(stellen)? Moeten de homosexuele aspirant-adoptieouder(s) zich gaan verenigen? Het begint erop te lijken…

De enige weg die voor ons nog open lag, was die van het ‘zelfdoen’ kanaal. En dat hebben we gedaan. Sinds 6 weken hebben we een zoon. Uit de U.S.A.

• inge

Hoi,

Gefeliciteerd met jullie zoon! Wij hopen jullie voorbeeld snel te volgen. Ik ben het van harte eens met de kritiek die je uit aan het adres van de belanghebbende instanties die zich met adoptie bezighouden. Mocht het ooit zo ver komen dat er een zevende vergunninghouder wordt aangesteld, dan lijkt het mij niet meer dan billijk dat deze de belangen van alleenstaanden en homo-ouders zal behartigen. En als het daarvoor noodzakelijk is dat er gezamenlijk actie wordt ondernomen, kun je op mijn steun rekenen.

Groet,

Inge

P.S. Nooit meer iets van de studenten en hun opdracht gehoord. Zouden ze het begrepen hebben?

• E.

Ach, ik ben in de afgelopen tijd vaak benaderd door mensen met vragen over adoptie door alleenstaanden/homosexuelen. Alleen ‘rook’ je dan al van ver dat het journalisten o.i.d. waren. Vraag me van dergelijke studentenvragen ook altijd af in hoeverre het waar is.

Hoe ver zijn jullie? Beginseltoestemming al binnen?

Lees wel hier op prikbord of via hotmail.

Groeten,

E.

• adrie

Beste E,

Wij zijn zelf bezig met adoptie en starten op 2 mei a.s. de voorlichtingscurcus bij VIA. Daar ik 42 ben en mijn vriend 49 is, wordt het een ouders adoptie en meot het kind ouder zijn dan twee jaar omons nog in aamerking te laten komen als adoptie ouders. Omdat wij geen gebruik van de vergunnnghoudes kunnen maken, zullen wij het net als jullie zelf moeten regelen.

na het lezen van jullie verhaal , vroegen wij ons af of u uw ervaring en kennis met ons zou willen delen. De vragen die bij ons boven komen naar een zoek tocht op het internet zijn o.a.;

- hoe kom je aanbetrouwbaren contact adressen in amerika;

- waar moet je op letten;

- en wat moet of kan je wel of niet al doen voor of na de beginseltoestemming?

Vele vragen die op ons afkomen en wij zijn nu op zoek naar antwoorden. We hopen dat jullie ons wellicht op weg kunnen helpen.

Adrie en Ben

tel: 030 6043679

e-mail ben-en-adrie@planet.nl