voogdij bij adoptie

• astrid

Heeft iemand informatie over het regelen van de voogdij voorafgaand aan de adoptie naar Nederlands recht ? Wij hopen binnenkort onze zoon in Haiti te kunnen gaan ophalen. Naar Haitiaans recht is de adoptie uitgesproken, naar NL-recht zal dat pas gebeuren als hij een jaar in NL is, maar er zijn giga wachttijden, dus dat zal wel langer duren. In de tussentijd kunnen we de voogdij aanvragen, maar dat kan pas als we weer in NL zijn. Wat nu als er tijdens de reis iets met ons gebeurt en dat manneke alleen op Schiphol arriveert. We hebben gelukkig mensen die bereid zijn hem op te vangen, maar kunnen we daar nu al iets rechtsgeldigs voor regelen. Uiteindelijk is hij op dat moment staten- en ouderloos. En we willen niet dat hij hier weer in een kindertehuis terechtkomt of al ongewenst vreemdeling terug wordt gestuurd naar Haiti.

Astrid

• Cor

Hallo Astrid,

Ik denk dat je hier een heel belangrijk onderwerp hebt aangesneden waar wij (bijna) allemaal mee te maken hebben, namelijk het feit dat je pas na een jaar je kind volgens de Nederlandse wet kunt adopteren.

Hier heeft de wetgever weer allerlei mooi klinkende redenen voor aangedragen, die echter voorbij gaan aan het allerbelangrijkste in adoptieland: HET BELANG VAN HET KIND

Met het ‘belang van het kind’ wordt te pas en te onpas geschermd, om allerlei maatregelen te rechtvaardigen. Echter in dit geval is het allesbehalve in het belang van het kind. De adoptie is in het land van herkomst al uitgesproken, dus de banden met het land van herkomst zijn al doorgesneden. Echter de banden met het nieuwe land, en de nieuwe ouders worden pas een jaar later juridisch bevestigd. Mocht er in de tussentijd iets iets met de adoptiefouders gebeuren, dan heeft het kind nergens ter wereld een geldige juridische status. En dat lijkt mij nu ook niet de bedoeling.

Wat je voorlopig kunt doen is bij de kantonrechter het ouderlijk gezag aan vragen. (je hebt het over voogdij, volgens mij is dat iets anders, maar dat maakt hier niet uit en ik weet het ook niet zeker) maar inderdaad volgens mij kan dit pas achteraf. Daarnaast kun je misschien testamentair laten vastleggen wat er met het kind gebeurt, mocht jullie iets gebeuren, . Alhoewel ik ook bang ben dat pas geldig is als jullie het gezag hebben.

Sterkte

• Jack

volgens mij kun je het beste met zo'n vraag bij de notaris te raden gaan.

via een testament kun je dan al het een en ander regelen.

wij zelf gaan namelijk ook binnenkort( 2 of 3 maanden) twee kinderen in haiti ophalen.

en lopen ook met die (enge) gedachte rond.

tot nu toe, lijkt een regeling via een testament de enige oplossing.

succes,

• Pien

Volgens mij kun je met een testament alleen het erfrecht regelen en aangeven wie voor het kind dient te zorgen bij jouw overlijden. Echter, dit is een verzoek! In het geval dat je komt te overlijden, is het kind inderdaad staten-, ouder- en rechtenloos. Het zal onder verantwoording komen te vallen van e.o.a. ministerie. Grote kans dus dat het verzoek niet zal worden ingewilligd.