ok

• luci

Ik was eigenlijk van plan om mijn website een beetje te promoten tot ik zag op welk forum ik was beland. Nu heb ik een vraagje over Adoptie.

Hoeveel tijd gaat er ongeveer in zitten als je een kindje uit NL wil adopteren (of gaat dit niet zo makkelijk) en hoeveel tijd gaat er ongeveer in zitten van een adoptie van een buitenlands kindje?

Ik moet bekennen ik ben pas 20 en moet daarbij ook zeggen dat ik zwanger ben van mijn 1e. Maar sinds mjin 6e heb ik al gezegt dat ik later kinderen wil adopteren, maar heb mij er naar mate ik ouder werd nooit in verdiept. Juist nu ik zwanger ben denk ik er steeds meer aan.

Ik hoop op reacties.

En toch om mijn site een beetje te promoten: www.geocities.com/lucifertje666

• Meta Meulenbelt

Hallo Luci,

de huidige adoptieprocedure ziet er als volgt uit (in eerste instantie is deze gelijk voor binnenlandse of buitenlandse adoptie):

- aanmelden ministerie van Justitie

- na ca. één jaar (momenteel duurt het zelfs nog langer) de voorlichtingscursus volgen

- binnen een half jaar na het volgen van de voorlichtingscursus moet het gezinsonderzoek van de Raad voor de Kinderbescherming zijn afgerond en heb je de zogenaamde Beginsel Toestemming (BT) - dit kan ook langer duren als de RvK het heel erg druk heeft

Nadat je de BT hebt kun je je aanmelden voor binnenlandse adoptie en/of voor buitenlandse adoptie (deze trajecten kunnen parallel lopen).

Er zijn erg weinig kinderen in Nederland die voor adoptie worden afgestaan, ca. 30 per jaar, en als er een kindje “beschikbaar” komt in het rayon van de RvK waar jij woont, dan zoekt men drie dossiers uit van de aanmeldingen voor binnenlandse adoptie. Hieruit haalt men dan de meest geschikte ouders.

De procedure voor binnenlandse adoptie kan dus heel snel gaan, of heel lang duren.

Buitenlandse adoptie hangt helemaal van het land af. Je moet rekenen op minimaal een jaar nadat je de BT hebt ontvangen, in een heel enkel geval kan het misschien sneller, maar meestal duurt het nog veel langer.

Opgeteld duurt een buitenlandse adoptieprocedure toch gauw minimaal drie jaar, en vaak langer.

Groeten,

Meta Meulenbelt