Voorlichting VIA

• Esther

Ikzelf heb de verplichte cursus van de Via als erg gekleurd ervaren. De nadruk lag m.i. voor 80% op louter negatieve verhalen, problemen en moeilijkheden die je op je pad zou vinden. Kreeg daar werkelijk de hik van. Wat ik wel erg goed vond is dat er aandacht werd besteed aan het belang van goede hechting, afstandsouders.

Jammer genoeg is er geen contact met de leden van de groep waar wij destijds in zaten. Het was de eerste groep individuele aanvragers in Utrecht, misschien wel landelijk. Wellicht dat ook daarom - dat we de eerste groep waren - de Via geen antwoorden kon geven op alle onduidelijkheden m.b.t. deze nieuwe adoptiemogelijkheid.

Ik heb de verplichte voorlichting dus niet echt als positief ervaren. Hoe hebben jullie e.e.a. ervaren?

• Gemma&Erik

Hoi Esther,

Ik vind het jammer dat je de voorlichting via VIA als negatief hebt ervaren.

Mijn man en ik hadden een geheel ander beeld.

Wij hebben vorig mei, juni en juli de voorlichting gevolgd en wij zijn door de gegeven voorlichting gesterkt in ons voornemen om te gaan adopteren.

De teneur tijdens onze bijeenkomsten was zeer positief. Wij geloven en dat is gesteund door de informatie die we tijdens de bijeenkomsten hebben gekrijgen, dat met veel geduld en veel liefde het mogelijk is om eventuele negatieve gevolgen van de adoptie op jonge leeftijd enigszins te corrigeren (denk daarbij aan veiligheidsgevoelens bij jonge kinderen, door ze opnieuw met veel geduld te ‘leren’ dat je verzorgers voor je klaar staan op het moment dat het nodig is, dat ze je troosten als je dat nodig hebt en dat ze je niet in de steek laten.

Dat dit niet eenvoudig is en een lang traject is, werd ook zeer zeker duidelijk tijdens de bijeenkomsten.

Waarschijnlijk heeft het ook iets te maken met de personen die deze VIA-voorlichting geven.

In onze groep zaten helaas geen mensen die individueel wilde adopteren.

Ik heb dus niet veel inzicht in deze problematiek. Het is echter wel zo dat alhoewel Nederland al zo ver is dat zij dit als geen probleem ervaren, de adoptielanden nog lang niet zo ver zijn en dat dat dus een gegeven is. De hoop is dat dit in de toekomst gaat veranderen, maar daar heb jij op dit moment zeer weinig aan. Ik denk wel dat vergunninghouders de aangewezen instantie zijn om informatie te geven over mogelijkheden van individuele adoptie, omdat zij directe contacten hebben met de adoptielanden.

• Meta

Hallo Esther,

ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met individuele aanvragers. In onze groep zaten zowel mensen die getrouwd waren als mensen die samenwoonden en een individuele aanvraag hadden ingediend (bedoel je dat?). Wij hadden een ontzettend leuke groep (november 2001-januari 2002) in Leeuwarden, en op mijn initiatief hebben we een e-mail list opgericht, zodat we ook nu nog met elkaar contact hebben (op dit moment over de gezinsonderzoeken). De VIA is ook een beetje wat je er zelf van maakt denk ik, wij gingen bijvoorbeeld na de bijeenkomsten nog iets drinken in een café ernaast (wij zaten in een middaggroep), op deze manier kom je in een andere sfeer ook met elkaar in gesprek. Al met al vonden wij de VIA positief, hoewel ik persoonlijk heel veel informatie al op een andere manier had gelezen/ervaren.

Groetjes,

Meta