ego's

• Nancy

Waar zijn we nou eindelijk mee bezig. Als we nu proberen iedereen in elkaars waarden te laten, en elkaar niet te kwetsen. Dan ziet de hele wereld er toch een stuk mooier en beter uit. Ik denk dat dit een discussie word zonder einde. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde dromen en ideeen. Maar 1 ding staat voor mijn als een paal boven water. IEDER kind heeft recht op een liefdevolle toekomst en thuis. Dus of je nu zwart, wit of pimpel paars bent. Je geboren bent waar ook op de wereld. We willen allemaal maar 1 ding en dat is respect en een beetje menselijk geluk. De een kiest voor pleegzorg de ander voor adoptie. De een wil een Nederlands kindje de ander maakt het niet uit waar het kindje geboren is.

Ik vind het wel erg dat mensen zoals ravi oordelen zonder dat ze maar iets weet van een ander. Wat de achtergronden of beweegreden zijn. Dus laten we allemaal verstandig zijn en ophouden elkaar zwart te maken. En vooral elkaar te RESPECTEREN. Groeten Nancy moeder van Sen

• ilonka maatman

Hallo ravi, en I & M,

Ik vind dat je wel wat ver gaat om ons egoisten te noemen. En we zijn beslist niet die donders rijke mensen, wat jij misschien wel denkt. Wat denk je ervan dan, zou het beter zijn voor die kinderen om op te groeien in een tehuis. welke kansen hebben ze dan? Maar volgens mij ga jij er vanuit dat elke adoptie slecht is. Nou ik ben het hier totaal niet mee eens. Een neef van mij is zelf ook geadopteerd en hij weet ook van onze adoptieplannen en is hier erg blij mee. Hij kan nu daadwerkelijk zijn biologische moeder helpen en dit is iets wat hij anders waarschijnlijk niet had gekund. En dat je zegt dat onze kinderwens puur egoisme is omdat we zelf geen kinderen kunnen krijgen. Dit snap ik trouwens niet helemaal. Moet elke ouder in eerste instantie niet heel graag kinderen willen en is dit dan niet altijd een soort egoisme. Wat waren volgens jou de kansen geweest voor jou als je niet was geadopteerd en wat doe jij nou voor india. Heb je daar al een project opgezet. En als jij zegt dat we niet openstaan voor een andere mening, hoop ik dat je hier tenminste met een beetje fantsoen op reageert en ons niet uitscheld voor egoistische rijkelui. Maar wij zijn gewoon hardwerkende, eerlijke mensen die hopen (zeker weten doe je niets in het leven) te mogen zorgen voor een klein persoontje, omdat andere mensen om welke redenen dit niet kunnen, mogen of willen.

• esther

Ben het helemaal met nancy eens!!!!!

En voor de anderen die er anders over denken.

Denk je niet dat de mensen die graag een kindje willen en omdat ze niet biologisch een kindje kunnen krijgen, er niet goed over nadenken over het feit dat ze het kindje uit een ander land ‘halen’.

Je hebt meestal goed nagedacht over wat het kan betekenen voor het kindje.

Je adopteert niet zomaar.

Je gaat een heel traject volgen voor je mag adopteren!!!

Als een nederlands kindje adopteren zomaar kon, zouden volgens mij best veel mensen uit nederland willen adopteren. Maar het is helaas niet makkelijk. Je kan wel voor een pleegkind zorgen, maar dat is vaak tijdelijk. Je moet het maar aankunnen om steeds van een kindje te houden en voor te zorgen. En dat het vervolgens weer naar zijn ouders terug gaat. (wat natuurlijk goed is)

Ik vind het heel knap dat er mensen zijn die dit kunnen.

En een normale discussie is het inderdaad niet.

• Annalies

Ben het met Nancy en Esther eens. De keus die wij gemaakt hebben om te adopteren uit het buitenland hebben we weloverwogen gemaakt. Pleegkinderen blijven meestal maar een korte tijd in het gezin en dan moet je ze weer laten gaan.

daar moet je wel tegen kunnen. Helaas is het ook nog zo dat veel die kind(eren) een zwaar traumatisch verleden hebben (uitzonderingen daargelaten) Neem het zusje van het meisje van Nulde

En wat betreft de keus om te adopteren. De verenigingen die bemiddelen in adopties doen dat alleen als er echt geen andere oplossing is. De voorkeur is altijd nog om het kind in het eigen land te plaatsen of te verzorgen. Adoptie verenigingen zetten met behulp van vrijwillige giften ook projecten op in het buitenland voor hulp aan moeder en kind zodat afstand doen niet hoeft. Er zijn ook speciale tehuizen opgezet voor geestelijk en/of lichamelijk gehandicapte kinderen of seropositieve kinderen die niet voor adoptie in aanmerking komen. Let wel er zijn genoeg adoptie ouders die een special needs kind willen adopteren. (kinderen met een handicap) en die zich terdege gaan voorbereiden.

Garanties heb je nooit, ook niet met biologisch eigen kinderen. Hoeveel ouders hebben geen kontakt meer met biologisch eigen kinderen.

Het vervelende met adoptie is dat de negatieve en “mislukte” adopties in het nieuws komen. Hoewel ik in Spoorloos ook gelukkig geadopteerden heb gezien die op zoek gingen naar hun bio familie. Om te weten waar ze vandaan zijn gekomen. Er waren ook genoeg geadopteerden die nadat ze hun bio familie gevonden hadden en zagen in wat voor ellende die leefden ze een project starten om hun bio familie te helpen. Het is toch mooi als dat kan. Ik begrijp heus wel dat niet alle adopties geslaagd zijn te noemen maar het hoeft niet eens aan de adoptie te liggen. onverenigbaarheid van karakters is er een van. Ik ken één geval die inderdaad problemen hebben gehad gerelateerd aan de adoptie In mijn nabije omgeving is een gezin met twee geadopteerde meisjes uit India. Ze zijn nu beide in de twintig en de adoptie is nu geslaagd te noemen maar ze hebben met een van de twee behoorlijk moeilijke tijden gehad in de puberteit. Dat meisje had problemen met haar eigen identiteit. Zij is namelijk gevonden op een vuilstort in een doos onder rotzooi. Het is dat mensen die de vuilstort afzochten naar bruikbaar goed dachten dat ze een jong katje hoorden miauwen anders was ze er niet meer geweest. Wat moet je in zo'n geval aan het kind vertellen als ze naar haar biologische ouders vraagt? Kortom wij hebben weloverwogen een keus gemaakt voor adoptie. Onze zoon Young Hoon komt uit Zuid Korea en omdat dat kanaal nu waarschijnlijk sluit gaan we voor een kindje uit Taiwan bij een andere vergunning houder. Wij proberen zoveel mogelijk gegevens over de biologische ouders te weten te komen. Mochten ze later behoefte hebben om contact te hebben met hun biologische familie dan stimuleren we dat. Wij willen graag een kindje opvoeden tot volwassenheid en hopen dat het opgroeit tot een gelukkige volwassene. Wie wil dat niet voor zijn kind! of het nu bio/pleeg/adoptie kinderen zijn.

• mariana

maar ik ben het helemaal eens met Ravi. Adoptie begint om je eigen kinderwens in vervulling te laten gaan. De kinderwens wordt naarmate de toekomstige adoptieouders ouder worden steeds groter. Wanneer dit niet mogelijk is zullen deze ouders meestal over gaan op Adoptie. Het geeft helemaal niks om deze weloverwogen beslissing te nemen.

Maar als adoptiekind heb je hier dus helemaal niks over te vertellen, zeker niet als je nog heel jong bent.

Zelf ben ik geadopteerd uit India in de jaren 70, toen waren kinderen uit India heel erg in, dus werd er best een run gemaakt op dit land. Ja toen was het ook nog big bussiness. Gelukkig voor mij kwam ik bij hele lieve ouders in Nederland terecht, die vanaf het begin altijd open zijn geweest voor mij over allerlei onderwerp waaronder dus ook adoptie. Mijn adoptieouders hebben altijd gezegd, als hun een eigen kind hadden gekregen ze mij niet hadden gekregen.

Natuurlijk kan je de toekomst niet voorspellen hoe het allemaal zal gaan lopen, maar één ding telt zeker niet mee in de adoptieprocedure, en dat is de mening van de geadopteerde die uit zijn eigen land zal komen.

Die kan pas de balans opmaken na ongeveer 25 jaar, hij/ zij kan dan pas eigenlijk zijn mening geven hoe hij/ zij de relatie tussen adoptieouders en kind is gelopen. Ik kan je vertellen, dat als ik kijk in mijn woonplaats van geslaagde adoptie, 2 van de 6 gezinnen geslaagd zijn om goed met de adoptie om te kunnen gaan. Nee ik ben zeker niet voor adoptie, en ja ik doneer mijn kindertehuis als ik op vakantie ben in India. Ik ben ook blij om te horen dat er vanuit mijn eigen kindertehuis geen kinderen meer komen naar Nederland, en dat deze zoveel mogelijk worden geplaatst in eigen omgeving een goede vooruitgang na 25 jaar.

mariana

• Nancy

Mariana ik heb een vraagje aan jou. Was je liever in India opgegroeid nu je weet welke kansen je hier in Nederland hebt gekregen?? Als ik n.l hoor dat er kindjes in India op de vuilnisbeld liggen dan kan ik me niet zo goed voorstellen dat je dan zo tegen adoptie bent. En ik ben het helemaal met je eens dat je als allereerste moet proberen een kind op te laten groeien in zijn eigen cultuur. Maar als opgroeien in eigen cultuur nu betekend: prostitutie???? Of geadopteerd worden door b.v een Indiaase familie en dan kindermeisje worden en alle vuile karweitjes op moeten knappen. Met alle gevolgen van dien. Ik weet dat mijn zoontje in zijn land op straat was beland, misschien wel een crimineel of lijmsnuivertje.Misschien had hij wel moeten wonen op een vuilnisbelt. Dan kan hij toch beter hier bij ons opgroeien met liefde, zorg en aandacht. Ik zal hem nooit weerhouden om zijn roots op te zoeken. Ik zou hem met liefde willen helpen. Hij mag met trots over ZIJN land praten. En ik weet dat hij nog veel heuvels zal moeten beklimmen in zijn leven, maar ik hoop dat ik hem sterk kan maken. Zodat we samen de heuvels kunnen beklimmen. En ik denk dat een kindje willen op welke manier dan ook altijd een stukje egoisme is. Ik bedoel hoeveel zeggen er niet dat ze er moeite mee hebben om een kindje van hun zelf op de wereld te zetten terwijl er zoveel kinderen in de wereld zijn die schreeuwen om aandacht en liefde. Ik heb heel veel respect voor je mening begrijp me aub niet verkeerd. Het is niet de bedoeling om je aan te vallen hoor. Ik hoor graag een reactie van jou. Groetjes Nancy

• carine

Ik KAN kinderen krijgen maar koos toch voor adoptie!!!!!!!!!!!!!!!!

• Sigi

Zou ik mij een ego moeten vinden omdat ik ervoor kies om een kindje te adopteren.

Ik kan het kind een toekomst bieden die het in het land van herkomst hoogst waarschijnlijk niet krijgt en ik kan er mezelf een stukje gelukkiger mee maken.

En dan bedoel ik niet dat ik dan opeens vergeten ben dat ik zelf geen kinderen kan krijgen maar dan bedoel ik dat ik bij kan dragen aan de toekomst van een kind.

Ja en natuurlijk voel ik me egoist dat ik afhankelijk ben van kinder tehuizen en mensen die hun kinderen afstaan te adoptie. En nee ik weet niet of ik er goed aandoe een kindje naar Nederland te halen dacht je niet dat dat niet dagelijks door mijn hoofd gaat. Maar wie is er nou egoistischer iemand die een kind neemt als status symbool zo van zie ons we hebben een groot huis een beste baan en nu nemen we ter afronding om het plaatje van het gelukkige gezin compleet te maken ook nog een kind. Is dat dan niet egoistisch???

Is het hebben van kinderen zo ie zo niet egoistisch want waarom wil je een kind om je liefde aan te kunnen geven, om goed te maken wat jou ouders in jou opvoeding verkeerd hebben gedaan, om ze jou normen en waarde aan te leren, alsof een kind daarop zit te wachten in deze overvolle wereld. Ja ik ben dus ego omdat ik kinderen wil………..maar toevallig kan ik ze zelf niet krijgen dus wil ik ze gaar uit het buitenland halen………met alle gevolgen vandien.

En misschien pakt het allemaal wel niet goed uit en krijgen we veel problemen die keuze die maken wij bewust die problemen gaan wij niet uit de weg.

Trouwens wie zegt mij dat ik geen problemen krijg met biologisch eigen kinderen???

Dan maar een ego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• koos

Ben het 'r helemaal niet mee eens Annelies!

• Annalies

Koos,

Met wat precies ben je het niet eens? Of beter gezegd met welke van de drie mailtjes ben je het niet eens?