Dat dit een discussiebord is waar ieder zijn/haar mening ventileert weet ik en moet vooral ook zo blijven! Dit staat hoe dan ook buiten alle discussies. :-)
Waar ik nogal problemen mee ondervond was Channa's zinsnede:
“Wat ik maar wil zeggen, en eigenlijk hetzelfde als dat ik vanmiddag tegen Joke F zei: ga je nu eerst maar eens verdiepen in deze materie. En kom dan met een goed onderbouwde mening. Maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.”.
Deze opmerking vond ik nogal ongenuanceerd en binnen een discussie een heuse dooddoener.
Feit dat Ravi vanuit zijn adoptie status ervaringen en belevingen een mening ventileert, vind ik goed. Ook dat hij deze aan de orde stelt. Misschien staat het wat onhandig geschreven, maar niet iedereen is in staat zijn visies even gemakkelijk en duidelijk overkomende op schrift te stellen.
Zijn onderbouwing zijn gestaafd op zijn ervaringen, net zoals de onderbouwingen van Channa (e.a.) weer haar ervaringen zijn. Met beide is mijn inziens absoluut niets mis. Het laat des te beter zien hoe contrasterend iemands adoptiebelevingen, gevoelens en ervaringen zijn.
Derhalve vind ik zijn geuite zin ‘bezint eer ge begint’ zeker niet kortzichtig of belerend.
Dat iedere adoptieouder een kind 'n goede toekomst wil bieden staat buiten kijf. Maar soms sta je als ouder machteloos tegen invloeden van buitenaf. Eén van deze facetten is het raciale probleem. Het zal niet de eerste keer zijn dat een kind om zijn/haar huidskleur uitgescholden wordt. Ik geloof toch zeker dat wanneer je dit als geadopteerde ervaart dergelijke scheldwoorden een diepe(re) indruk op je kunnen maken. Ze komen nml. dubbel over: het gegeven van andere huidskleur te hebben maar ook je adoptiestatus kan hierdoor nog eens beklemtoont worden.
Betreft het een kind dat moeite heeft met zijn adoptiestatus en behoefte heeft aan indentificering maar dit niet (voldoende) kan vinden bij de adoptieouders, speelt afkomst en ras wel degelijk een belangrijke rol.
Niet om het een of ander, maar ook ik schrik regelmatig om de sterk toegenomen uitingen van racistische opmerkingen en geweldadigheden.
Zoals ik Ravi's reaktie heb gelezen en ervaren is dat een aspekt wat hij extra onder de aandacht wilde brengen. Een onderdeel waar bij het adopteren van kind uit het buitenland extra rekening mee gehouden dient te worden.
De term mensenhandel m.b.t. adoptie vind ik persoonlijk een erg ongenuanceerde uitlating. Zeker wanneer dit zonder verdere motivering, in slechts twee woorden als stellinginname door iemand wordt gelanceerd, waarvan je later niets meer hoort. Dergelijke postings zijn voor mij dan ook eigenlijk niet eens het discussieeren waard.
Ik ben geen voorstander van adoptie. Ik zie het als een noodzakelijk kwaad.
Zolang er kinderen worden geboren van wie (om welke redenen dan ook) afstand wordt gedaan, zal adoptie het meest voor de hand liggende alternatief zijn.
Persoonlijk ben ik een voorstander om meer steun te geven aan de vele kindertehuizen, alsmede adoptie in het land van herkomst nog beter te stimuleren.
Groet, Triangle