adoptie

• joke f

Ik heb hier een tijdje geleden een boute stelling over adoptie geplaatst, zoals sommige weten. Ik wil IEDEREEN bedanken voor de deelname!! Elke mening mag er MIJN inziens zijn…….. De stelling was bedoeld om een scherpe discussie op gang te brengen en dat is gelukt. Ik heb niemand willen kwetsen, tenslotte mag iedereen doen en vinden wat hij of zij wil. Op deze wijze wordt er eens op het scherpst van de snede geschreven. Dat lijkt mij altijd nuttig, en zo kom je verder als alleen maar elkaar gelijk geven (vind moi). Groetjes allen, enne…..bedankt!!

• ilonka

nou joke f.

Je hebt gelijk dat je een discussie op gang wilde brengen en dat is je misschien ook wel gelukt. Maar ik denk dat je doelbewust toch heel wat mensen op de tenen bent gaan staan. En als je een discussie op gang brengt laat dan ook eens horen waarom je het een en ander vind en niet alleen een stelling in de groep gooien.

Nou Joke bedankt voor je deelname.

• Triangle

Scherpe discussie………..met wie, voor wie?

Een boute stelling deponeren ( waarvan je eigenlijk wel kunt veronderstellen dat deze altijd mensen zal kwetsen) kunnen we allemaal. Zoals Ilonka al zegt: het wel zo fatsoenlijk zijn geweest om dan in iedergeval zelf ook deel te nemen aangaande hetgeen jij hier gelanceerd hebt. Dat heet namelijk discussieeren!

Om kort te gaan het ter afronding goed zijn dat ook jij nou jouw visie mbt. deze opgestartte ‘handel’ discussie kenbaar maakt.

Ben namelijk ook wel erg benieuwd (denk als velen hier!) naar jouw mening hierin!

Groet, Triangle

• Nancy

IK BEN SPRAKELOOS. Ik weet echt niet meer wat ik ervan moet denken. Is dit jou manier van discussie voeren?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Sorry hoor maar ik kreeg de indruk dat het meer hoe kwets ik mensen was. Zou je in het vervolg als je weer een discussie wil openen je iets genuanceerder uit willen drukken. En ik ben ook eindelijk wel benieuwd wat nou JOU visie is over adoptie. Handel of niet ??

Ben benieuwd of je zo sportief bent om hier op te reageren..

Groetjes een adoptie MOEDER

• marisa

Als ik al je reacties lees kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat je nog erg jong moet zijn. Jouw meningen zijn nogal zwart-wit en weinig genuanceerd. Je zegt dat je taboes wil doorbreken maar je reacties getuigen niet echt van ruimdenkendheid. Je denkt alle antwoorden al te weten en sorry je voert geen discussie je wil je mening opdringen en het groot gelijk halen.

• Dianah

Auteur: Dianah (—.upc-f.chello.nl)

Datum: 29-12-02 01:27

Beste mensen,

Ik reageer laat maar wil toch wat kwijt.

Ja ook ik ben geadopteerd, en nee je hoeft mij niet zielig te vinden.

De stelling van Joke vind ik niet verkeerd, had hooguit iets anders geformuleerd kunnen worden.

Ja, adoptie is een vorm van mensenhandel en wel een legale vorm.

Waarom ik dit zeg? Hier ben ik afgelopen jaar zelf achter gekomen.

Ik kom uit Indonesië en ben nu 22 jaar. In 1999 heb ik mijn bio-ouders ontmoet en mijn broer en zusjes.

Afgelopen jaar ben ik er wederom geweest en stukje bij beetje krijg ik het complete verhaal te horen.

Ik was altijd erg naïef. Toen mij verteld werd dat ik via inderhandel in Nederland terecht was gekomen keek ik natuurlijk heel vreemd op, maar eigenlijk is het heel logisch. Mijn bio-moeder wilde mij helamaal niet afstaan! Nou daar sta je dan.

Ik zal mijn verhaal vertellen: Mijn moeder had een man en een zoon, man was weggegaan. Mijn moeder was zwanger geworden van een ander die man was ook weer weggegaan. In Indonesië is het heel normaal om kinderen waar men niet voor kan zorgen TIJDELIJK elders onder te brengen, waarna als er voldoende geld is, het kind weer teruggehaald wordt. Dat is daar de gewoonte PUNT.

Goed, ik ben in ieder gevl in de verkeerde handen terecht gekomen en mijn zusje na mij ook. Vervolgens kwam de eerste man weer terug en had ze weer geld en ging ons opzoeken. Ik zat intussen dus in Nederland en mijn zusje woonde bij de laatste kinderhandelaar in de rij omdat de adoptie toen stopgezet is zat hij dus nog met een kind in zijn maag. Hij is hier ook voor veroordeeld en mijn zusje woont nu nog steeds bij die vent in Surabaya.

Indonesië is een arm land, adoptie is legaal, er is veel vraag naar en het aanbod was niet zo groot, dus geld vragen maar ervoor.

De bedragen die ik hoor wat voor een adoptiekind betaald moet worden bij de stichtingen zelf, daar ben ik ook erg van geschrokken. Ik bedoel indonesië, heb er zelf nog een half jaar gewoond toen ik 20 was, zo duur is het daar niet, het lijkt mij sterk dat het bedrahg dat voor een kind betaald word puur en alleen is ter vergoeding van de ‘onkosten’ die zijn gemaakt.

Inmiddels is het ‘exporteren’ van Indonesische kinderen verboden, maar niet dat het probleem van kinderhandel daarmee opgelost is.

Sinds twee jaar heb ik geen contact meer met mijn (adoptie)ouders. Nadat ik uit indonesië teruggekomen was had ik veel vragen waar ik geen antwoord op heb gekregen.

Voor adoptieouders is dit misschien heel hard maar het is mijn mening.

Mijn opa zei een tijdje terug tegen me dat ik mijn ouders moest eren want ze hadden mij uit de stront gehaald. Een uitdrukking waar ik nu nog kwaad om kan worden.

Mijn vriend reageerde direct met de wedervraag: wie heeft wie uit de stront gehaald? Jij kan ook wel zeggen dat je je ouders uit de stront gehaald hebt, want zij konden geen kinderen krijgen en als jullie er niet waren geweest hadden je ouders toch echt een probleem.

Bij mijn ouders heb ik zo mijn vraagtekens waarom zij ooit besloten hebbe oor adoptiekinderen, was het eigen belang, konden ze geen kinderen krijgen, moest het van de kerk, was het een status.

Ik wil niet zeggen dat ik tegen adoptie ben, anders had ik hier zelf niet gezeten, maar eigenlijk is het iets heel onnatuurlijks. Maak maar eens een stamboom, wie komt daar in voor?

Is een adoptiekind een alternatief??????? Je probeert het eerst zelf en als het niet lukt dan maar adoptie. Zo heb ik het in ieder geval wel opgevat.

De voorkeur lag bij een eigen kind, maar ja omdat het niet lukte en WIJ wilden kinderen, dan maar adopteren. Hoe ver ga je met je beslissing ?

Momenteel ben ik veel bezig met adoptie en het beter t leren begrijpen, vandaar dat ik hier terecht gekomen ben.

Dit was mijn verhaal.

groetjes,

Dianah