Adoptie en werken

• Mirjam

Kennissen van mij hebben vorig jaar september een jochie ‘gekregen’ uit Taiwan. Nu, bijna een jaar later, gaat José weer 4 hele dagen in de week werken. Met het werk van haar man komt het zo uit dat ze onregelmatig alleen maandag, woensdag en vrijdag oppas nodig hebben. Zelf vind ik het wel een beetje raar, omdat ze zo erg weinig samen zijn. Wat wel leuk is: zo kan ik ook af en toe oppassen, als dit met school uit komt.

Is het niet raar dat je een ind adopteerd en vervolgens ‘bijna nooit’ thuis bent, of zie ik dat verkeerd??

• Elly

Wij hebben zelf ook een dochter geadopteerd. We hebben destijds met elkaar afgesproken dat als er een kind bij ons danwel geboren of geadopteerd zou komen, er gedurende de schooltijd altijd een van ons thuis zou zijn. Omdat wij van mening zijn dat opvoeden een zaak is van de ouders en niet van kinderopvang.

Wij maken geen onderscheid tussen geadopteerde kinderen en “eigen” kinderen.

Oke doordat ik alleen werk en mijn man thuis is, kunnen wij niet 2 x per jaar op vakantie of een nieuwe auto aanschaffen en duurt het iets langer voordat wij luxere dingen kunnen aanschaffen, maar hiervoor in de plaats maken wij het groter worden van onze dochter heel bewust mee.

• Annalies

Elly,

Mijn mening is precies dezelfde als die van jou.

Mijn man is de hele week thuis en ik werk fulltime. Nu is mijn man koster (vrijwilliger) dus hij moet zondag's aan de slag maar dan ben ik altijd thuis.

Wij hebben voor onze zoon eigenlijk nooit een oppas nodig. Hij gaat wel voor zijn plezier een morgen in de week naar de peuterschool en mijn moeder haalt hem wel eens op om samen te wandelen.

In adoptie land bestaat er een regel dat je gezamelijk niet meer werkt dan anderhalve werkweek. Doe je dat wel dan kom je in principe niet eens voor adoptie in aanmerking. Maar ja niemand kan controleren wat je na de adoptie doet.

Ook al ga je beide fulltime werken en stop je je kind in een creche.

Ik heb geen bezwaar tegen een creche hoor! Maar ik denk dat het voor het adoptiekind beter is als het vaker bij zijn moeder of vader is.

Het kind heeft namelijk al veel (onbewust/bewust) scheidingen meegemaakt. Eerst de biologische moeder/ouders, toen misschien de vaste verzorgster/s in het kindertehuis en misschien is het daarna ook nog in een pleeggezin geweest. En dan zou het in een nieuw gezin in een vreemd land terechtkomen en dan ook nog eens met verschillende verzorgers in de creche te maken kunnen krijgen.

Mijn persoonlijke mening is dus in geval van adoptie: laat in ieder geval een van de ouders de meeste tijd zelf de opvoeding ter hand nemen. dat is beter voor het kind en de hechting.

Een moeder van een tweejarige zoon uit Zuid-Korea en het brusje zal uit Taiwan komen.

• Linda

Hoi Mirjam,

Zelf ben ik ook een werkende moeder die zelfs 5 dagen in de week werkt. Mijn man werkt gem. 32 uur per week. Mijn man werkt 3 avonden door de weeks en om het weekend s-avonds. Ikzelf heb kantoortijden.

Op deze manier kunnen we ons dochtertje zelf opvoeden en ziet zij mij altijd 's-avonds en haar vader altijd overdag. Ze hoeft dus niet naar een creche. De tijd die wij samen hebben is daardoor wel schaarser dat ben ik met je eens. Of dat goed is? Maar als we samen zijn plannen we altijd dingen die we met zijn drietjes ondernemen. Ik ben van mening dat het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit.

Ik zou wel minder willen werken, maar ben helaas kostwinster. We zijn nu bezig met het sparen van het brusje van Kim en ondertussen wordt er ook flink geklust in het gekochte huis. Misschien kan ik hierna 1 dag minder? Hoop het.

Een ander signaal van deze tijd is dat vrouwen vaak opgezadeld worden met is het wel goed dat je 5 dagen per week werkt (ook al ben je kostwinner) en de mannen nooit.

Gek he?

Mirjam schreef:

>

> Kennissen van mij hebben vorig jaar september een jochie

> ‘gekregen’ uit Taiwan. Nu, bijna een jaar later, gaat José

> weer 4 hele dagen in de week werken. Met het werk van haar

> man komt het zo uit dat ze onregelmatig alleen maandag,

> woensdag en vrijdag oppas nodig hebben. Zelf vind ik het wel

> een beetje raar, omdat ze zo erg weinig samen zijn. Wat wel

> leuk is: zo kan ik ook af en toe oppassen, als dit met school

> uit komt.

> Is het niet raar dat je een ind adopteerd en vervolgens

> ‘bijna nooit’ thuis bent, of zie ik dat verkeerd??

• Ik

Bravo! Jullie hebben een hele bewuste goede keus gemaakt. Veel mensen zijn zich niet zo goed bewust van hoe het is om een kind te hebben en nemen er gewoon eentje.