Adoptieverlof

• Ingrid

Hoi allemaal,

Wij, mijn man en ik, zijn in afwachting op het telefoontje dat er een kindje voor ons is gevonden. In de tussentijd zijn we alles al een beetje aan het regelen. Zo ook het adoptieverlof. Zowel bij mijn man als bij mij is er in de CAO sprake van adoptieverlof om de procedure in het land te regelen. Daarnaast heb je ook nog het wettelijk adoptieverlof (bindingsverlof). Bij mij lijkt het geregeld te worden dat ik beide krijg (10 weken verlof). Ik heb nog niets definitief op papier staan. Maar mijn man heeft meer problemen met de aanvraag dan ik. Hij moet voor de Commissie van Beroep komen om uit te leggen dat het twee verschillende regelingen zijn en dus sprake is van een en/en situatie en dat niet de een voor de ander inwisselbaar is.

Heeft iemand dat ook met zijn werkgever aan de hand gehad? En wat heb je toen gedaan?

Misschien zullen jullie zeggen: wat zitten jullie te zeuren want de CAO-regeling is al lang (6 weken) maar wij moeten al 6 weken in het land zijn en dat zou kunnen betekenen dat we zondagmiddag thuiskomen en maandagochtend weer moeten werken. Dat lijkt ons geen goede start.

Alvast bedankt,

Ingrid

• Annalies Meinsma

Hallo Ingrid,

Ik kan mij best voorstellen dat het niet de meest ideale situatie is om op zondagmiddag thuis te komen en maandag's weer aan het werk te gaan.

Maar bij mij in het CAO (CAO zorgsector) stond max een week adoptie verlof (gold voor alle fases van de procedure maar je moest zelf weten wanneer je de week nam).

Sinds de wettelijke regeling is die week vervallen en nu hebben we de 4 weken adoptie verlof er voor in de plaats gekregen.

Ik had gehoopt dat die week er bij kwam maar ja helaas.

Gelukkig is mijn man de hele dag thuis zodat tenminstte een van ons er is.

Wat je eventueel wel zou kunnen overwegen is om tijdelijk ouderschapsverlof aan te vragen voor een van beide.

• inge

Hoi Ingrid en Annalies,

Ook ik val onder het CAO ziekenhuiswezen en heb recht op 4 weken adoptieverlof. Omdat het in onze situatie om een een-ouder-aanvraag gaat (gezamenlijk kan/mag niet) heb ik er recht op en mijn partner niet. Graag zou ik willen weten onder welk CAO Ingrid valt? Want 10 weken begint ergens op te lijken, zeker als je in die periode ook nog moet reizen.

Groet,

Inge

• hannah

Ook ik heb een verlof van 6 weken. Mijn man heeft ook zoiets.

En tja, wij vinden nou eenmaal dat je er wel wat voor over moet hebben, dus heeft mijn man gewoon heel veel uren gespaard, zodat hij na terugkomst ook nog lekker vrij kan nemen.

En ik stop met werken. Geen gezeur dan verder met verlof en HET ALLERBESTE voor het kindje.

Bij een keus voor adoptie horen nou eenmaal bepaalde consequenties en 1 daarvan kan zijn dat je er wilt/moet zijn voor je kind. Als je dat er niet voor over hebt, waar begin je dan eigelijk aan.

Je kunt helemaal niet weten wat voor kindje het is, hoe oud het is, hoe het zich hecht. Dus waar praat je eigenlijk over als je al weer aan werken denkt.

Je adopteert het kindje om het een betere toekomst te geven en dat vraagt nu eenmaal offers, zeker in het begin.

• kees

Er zijn nog genoeg CAO's waar totaal niets is regelt voor adoptie, zoals bij ons het geval is binnen het bedrijf.

in mijn geval moest ik jaren lang dagen opsparen om zolang (10 weken) verlof

op te nemen ( dus geen lange vakantie's) je moet wat overhebben niet waar.

• Annalies Meinsma

kees schreef:

>

> Er zijn nog genoeg CAO's waar totaal niets is regelt voor

> adoptie, zoals bij ons het geval is binnen het bedrijf.

> in mijn geval moest ik jaren lang dagen opsparen om zolang

> (10 weken) verlof

> op te nemen ( dus geen lange vakantie's) je moet wat

> overhebben niet waar.

Sinds verleden jaar (december dacht ik, kan ook november zijn) is het wettelijke adoptie verlof erdoor. Dus iedereen heeft recht op 4 weken adoptie verlof ongeacht wat er in het CAO staat.

Toen onze zoon kwam had ik inmiddels 4 weken gespaard. Ik mocht maar 1 week per jaar sparen. Spaar je meer dan ben je de dagen extra kwijt. Verder ben ik verplicht om 2 weken aaneensluitend vakantie te houden per jaar. (Zorggroep Noorderbreedte)

Wat betreft langer vrij nemen (onbetaald verlof) is voor ons geen optie. Mijn man is huisman en is dus altijd thuis. Er is dus een vaste verzorger hoewel het niet mam is maar pap. Daar is volgens mij niks mis mee. Ik ben de kostwinner en als ik dus onbetaald verlof neem hebben we geen inkomen. Ik ben tevreden met de situatie zoals die is. Alles loopt op rolletjes. Onze zoon is gek op zijn pa en die twee genieten echt van elkaar. En weekends dan is het een dolle boel want dan trekt ma alles uit de kast en gaan we samen zwemmen of wat dan ook.

• Meta

Mjin persoonlijke mening is dat ik vind dat je je handen moet dichtknijpen dat je zes weken krijgt ipv de wettelijke vier! Eerlijk gezegd vind ik dat al oneerlijk, nu is er eindelijk adoptieverlof, en nu willen de mensen die toch al van een regeling gebruik konden maken, dit er nu extra bij hebben. Dat is toch niet eerlijk! Mijn persoonlijke mening is dat iedereen nu recht zou moeten hebben op vier weken, en niet meer. Dat geldt dan voor iedereen, dat is het eerlijkste.

Dus: wees blij met die extra twee weken die je hebt! (En als je meer wilt, neem dan ouderschapsverlof.)

Groeten,

Meta

• Guus Reichgelt

Meta schreef:

>

> Mjin persoonlijke mening is dat ik vind dat je je handen moet

> dichtknijpen dat je zes weken krijgt ipv de wettelijke vier!

> Eerlijk gezegd vind ik dat al oneerlijk, nu is er eindelijk

> adoptieverlof, en nu willen de mensen die toch al van een

> regeling gebruik konden maken, dit er nu extra bij hebben.

> Dat is toch niet eerlijk! Mijn persoonlijke mening is dat

> iedereen nu recht zou moeten hebben op vier weken, en niet

> meer. Dat geldt dan voor iedereen, dat is het eerlijkste.

> Dus: wees blij met die extra twee weken die je hebt! (En als

> je meer wilt, neem dan ouderschapsverlof.)

>

> Groeten,

> Meta

Uit de reacties op Ingrids vraag begrijp ik dat wij het slecht voor hebben met ons kindje en dat het beste is dat een van ons stopt met werken.

Dat betekent dan in dat geval dat er maar een half inkomen is en dat we niet rond komen.

Er is dus ook geen geld voor nieuwe kleertjes voor het kind, geen geld voor gezond eten, geen geld voor babymassage, peuterzwemmen of videointeractiebegeleiding, geen geld voor goede medische zorg.

Het doet me altijd denken aan het verhaal dat ik eens hoorde van Duitse aspirantadoptieouders die moesten kiezen tussen een nieuwe voordeur of een adoptiekindje. Het werd een nieuwe voordeur.

Het is maar wat je het beste voor je kind vind natuurlijk…

Guus

• Ingrid

Hallo allemaal,

Degenen die een constructieve bijdrage hebben gedaan op mijn vraag: bedankt voor jullie bijdrage.

De anderen worden niet bedankt want die hebben ons alleen gekwetst met de opmerkingen dat wij geen goede ouders zouden zijn. Dit doet me denken aan de discussie rondom eigen babies of mama thuis moet blijven voor de kinderen of niet. Maar daar ging mijn vraag niet over.

Voor degene die het wilde weten: in mijn CAO (MBO-onderwijs) staat dat ik recht heb op 4 weken adoptieverlof + aanvullend verlof voor reis- en verlijftijd. Daar kan en mag ik gebruik van maken.

Voor mij is deze thread nu ten einde en ga ik over tot de orde van de dag.

Groeten,

Ingrid Busser

• Sigi

Zeik niet Guus jij leest wat je lezen wilt en kennissen van mij met een gezin met drie kids kunnen ook rond van 1300 euro in de maand en die kinderen komen echt nic te kort hoor ook al zitten ze niet op peuter zwemmen en dragen ze geen nikes!!!

Het is maar net wat je zelf wilt!!!