Hallo Esther,
Als je gaat naar http://www.overheid.nl/op/ en je vult in bij vrij woord of zinsdeel stb6760 in, dan kom je in het staatsblad van vorig jaar waarin deze wet wordt aangekondigd. Hierin staat o.a. ook dat zelfstandigen gelijkgesteld zijn aan werknemers, en dat deze een uitkering in geld krijgen ipv een vergoeding in vrij tijd. Deze wet is op 1 december 2001 ingegaan.
Op www.adoptie.com staat onder procedure/adoptieverlof hier ook wat over. Er is vast ook iets te vinden op www.adoptie.net, maar die site is even uit de lucht…
Er is een instantie die dat geldbedrag voor zelfstandigen uitkeert.
Ook op www.rodedraad.com staat informatie over adoptieverlof, inclusief het telefoonnummer van de uitkerende instantie voor zelfstandigen. (Zie onder algemeen/adoptieverlof).
Misschien kun je nog iets regelen met terugwerkende kracht? Als je op papier hebt staan dat je er geen recht op had, dan sta je denk ik wel sterk. De uitkering is overigens geen vetpot, het komt neer op vier weken het minimumloon dacht ik.
V.w.b. de aftrekbaarheid van kosten: Wereldkinderen heeft een convenant afgesloten met de belastingdienst, als je via hen adopteert, is er een vast bedrag wat afgetrokken mag worden. Adopteer je via een andere vergunninghouder, dan is het afhankelijk van de belastinginspecteur hoeveel er uiteindelijk afgetrokken mag worden. Sommigen accepteren een “vrijwillige” bijdrage aan het tehuis wel als aftrekpost, sommigen niet. Dit is natuurlijk geen vrijwillige bijdrage, maar goed. Dit bedoelde ik met mijn opmerking over de willekeur van aftrekbaarheid. Maak hier een vast bedrag van, voor iedereen, dat is het meest eerlijke.
Groetjes,
Meta