adoptie versus zwangersschap

• Esther

Even wat mij opvallende ‘verschilletjes’:

Een zwangerschapsverlof is 16 weken.

Adoptieverlof (maximum 6 weken?) moet (bij mijn weten) in je CAO geregeld zijn anders krijg je het niet.

De ziektekosten die je maakt tijdens een zwangerschap worden (veelal) vergoed.

De kosten die je maakt voor adoptie (VIA-cursus, reis- en verblijfskosten, procedures, etc.) mag je - na aftrek van de (enorme) drempel - aftrekken van de belasting in de zin van Buitengewone Lasten.

Ik vind dit behoorlijk krom. Ben ik nu de enige?

Esther

• heidi

Er zijn meer grotere verschilletjes, wat dacht je van de lange wachttijd. Een zwangerschap duurt ongeveer 9 maanden, wij mogen 18 maanden wachten voor we aan de beurt zijn voor de voorlichtingscursus. En dan zijn we eigenlijk nog maar in het begin van het hele proces.

Het is inderdaad krom.

heidi

• elly

Bovendien moeten wij verplicht een cursus volgen. Moeten mensen die zelf een kind kunnen krijgen dit ook. Plus een onderzoek van de raad van kinderbescherming. Noem maar op.

• Meta

Adoptieverlof is sinds december 2001 wettelijk geregeld. Iedereen, ook zelfstandigen, hebben recht op vier weken adoptieverlof.

Met betrekking tot de kosten zou ik het Amerikaanse systeem wel wat vinden, iedereen die adopteert heeft recht op een vast bedrag van $10.000 belastingaftrek. In Nederland ben je afhankelijk van de belastinginspecteur en de vergunninghouder via wie je hebt geadopteerd (WK heeft een afspraak met de belastingdienst, je kunt alleen een vast bedrag aftrekken). Sommigen hebben geluk en krijgen veel terug, anderen hebben pech en krijgen veel minder terug. Deze ongelijkheid zou wat mij betreft mogen verdwijnen.

Er is inderdaad nog veel te verbeteren in de adoptieprocedures in Nederland (ook vwb de wachttijd tot aan de BT), dus je bent zeker niet de enige die het redelijk krom vindt!

Groetjes,

Meta

• Esther

Ook zelfstandigen hebben recht op vier weken adoptieverlof?????? Door welke instantie krijg je dan je salaris uitgekeerd? Ik heb er destijds - ik ben een zelfstandige - naar geïnformeerd maar kreeg de stellige indruk dat dit niet im frage was.

En dat je voor de aftrek van bepaalde kosten afhankelijk bent van de belastinginspecteur én de vergunninghouder is eveneens nieuw voor mij. Op de website van de VIA staat nota bene welke kosten je in mindering kunt brengen.

Ik ben zeer benieuwd naar je reactie. Met name dat over de zelfstandigen die ook recht hebben op adoptieverlof interesseert me bijzonder.

Wat is er trouwens voor wat betreft dit soort zaken nog weinig concrete informatie voorhanden.

Esther

• Meta

Hallo Esther,

Als je gaat naar http://www.overheid.nl/op/ en je vult in bij vrij woord of zinsdeel stb6760 in, dan kom je in het staatsblad van vorig jaar waarin deze wet wordt aangekondigd. Hierin staat o.a. ook dat zelfstandigen gelijkgesteld zijn aan werknemers, en dat deze een uitkering in geld krijgen ipv een vergoeding in vrij tijd. Deze wet is op 1 december 2001 ingegaan.

Op www.adoptie.com staat onder procedure/adoptieverlof hier ook wat over. Er is vast ook iets te vinden op www.adoptie.net, maar die site is even uit de lucht…

Er is een instantie die dat geldbedrag voor zelfstandigen uitkeert.

Ook op www.rodedraad.com staat informatie over adoptieverlof, inclusief het telefoonnummer van de uitkerende instantie voor zelfstandigen. (Zie onder algemeen/adoptieverlof).

Misschien kun je nog iets regelen met terugwerkende kracht? Als je op papier hebt staan dat je er geen recht op had, dan sta je denk ik wel sterk. De uitkering is overigens geen vetpot, het komt neer op vier weken het minimumloon dacht ik.

V.w.b. de aftrekbaarheid van kosten: Wereldkinderen heeft een convenant afgesloten met de belastingdienst, als je via hen adopteert, is er een vast bedrag wat afgetrokken mag worden. Adopteer je via een andere vergunninghouder, dan is het afhankelijk van de belastinginspecteur hoeveel er uiteindelijk afgetrokken mag worden. Sommigen accepteren een “vrijwillige” bijdrage aan het tehuis wel als aftrekpost, sommigen niet. Dit is natuurlijk geen vrijwillige bijdrage, maar goed. Dit bedoelde ik met mijn opmerking over de willekeur van aftrekbaarheid. Maak hier een vast bedrag van, voor iedereen, dat is het meest eerlijke.

Groetjes,

Meta

• Meta

Esther,

Ik heb ook nog even op www.gak.nl gekeken, daar is een brochure te downloaden, en ook het aanvraagformulier, voor de uitkering ivm adoptieverlof. Ook voor zelfstandigen.

Meta

• nancy

tja en hier nog een

wat dacht je van het feit dat een moeder haar kind negen maanden lang in haar buik met zich meedraagt, het lichaam zich daaraan aanpast, vele dingen naarmate de zwangerschap vordert steeds ongemakkelijker worden, en dan de bevalling!!!

heel erg logisch dat jouw lichaam die 16 weken in elk geval nodig hebben om weer een beetje tot rust te komen

kijk ik vind adoptie een heel mooi iets voor de mensen die het aangaat, maar ga nu niet denken dat je ook 16 weken nodig zult hebben om weer op krachten te komen

de reden dat ze deze grens voor zwangeren verhoogt hebben is ook voor het lichaam namelijk

ik wil niemand voor het hoofd stoten hier maar ik ben zelf hoogzwanger en als ik dan lees dat jullie over de verlofweken praten of ze voor de leut zijn tja, dan reageer ik effies

voor de rest wens ik jullie alle liefde en geluk met jullie kindjes en toekomstige kindjes

groetjes nancy