gezinsonderzoek voorkeur voor een land

• Esther

Moet je perse bij de gezinsonderzoeken een land van voorkeur opgeven, wat nou als je het nog niet precies weet?

• jose heinink

laat bij het gezinsonderzoek de keuze voor een land open, zo kun je bij de intake gesprekken bij de bemiddelaars alle kanten op. wanneer je een voorkeur opgeeft voor bijvoorbeeld een aziatisch land, kan je later niet of heel moeilijk veranderen naar bijvoorbeeld een zuid-amerikaans land.

hou het land waar je een voorkeur voor hebt voor jezelf, dat land komt wel tijdens intake gesprekken…

• ilonka

ik zou dit niet opgeven, stel je voor je geeft een voorkeur voor een specifiek land aan. (Colombia ofzo en dit land gaat de grenzen voor adoptie sluiten). Dan moet je dus een ander land kiezen. Dan ligt dus je rapport straks in bijv. China en dan staat er in dat je voorkeur uitgaat naar Colombia. Lijkt me niet goed. Nou ja succes in ieder geval. Maar je mag ons natuurlijk wel zeggen waar je voorkeur naar uitgaat.

• Annalies

Ik zou zeer zeker het land van voorkeur niet opgeven.

Wij hebben inderdaad het probleem dat onze eerste uit Korea komt en de tweede uit Taiwan zal komen. En ja: in ons gezinsrapport (aanvulling dus) staat dat we voor een brusje uit Korea gaan.

Bij het intake gesprek bij Meiling heb ik gevraagd of dat moeilijkheden zou gaan geven. Wij hebben mazzel dat het een tweede kind betreft en dat we kunnen toelichten in een aparte brief dat we nu voor Taiwan kiezen omdat Korea gesloten is.

Nog een tip voor het gezinsonderzoek. Als jullie beide praktizerend gelovig zijn, laat dat nu juist wel vermelden in het gezinsrapport. Sommige landen adopteren vanuit een Christelijk tehuis en een algemeen tehuis met minder strenge regels wat het geloof betreft. Voor sommige landen heb je dan twee ijzers in het vuur waardoor de wachttijd bekort kan worden. Let op! verzin geen geloof als je er geen hebt want de meeste landen verlangen wel bewijzen. Doopbewijzen of aanbevelingsbrieven van Dominee of Pastoor.

• Meta

Hallo Esther,

Tijdens het gezinsonderzoek werd dit gevraagd. Wij hadden voorkeur voor een Aziatisch kindje, en dit is ook in ons gezinsrapport gezet. Belangrijker voor het onderzoek dan je voorkeur was waaróm je deze voorkeur hebt, of waarom je bijvoorbeeld juist geen voorkeur hebt. Dus niet de voorkeur op zichzelf is belangrijk, maar de redenen waarom wel of niet (volgens onze raadsonderzoeker).

Als je je van tevoren verdiept in je wensen en je mogelijkheden (aan de hand van het VIA boek en de sites van de vergunninghouders) dan weet je wel of je in aanmerking komt voor adoptie uit een bepaald land. Eisen voor landen kunnen wel wijzigen, en contacten kunnen ook sluiten, zodat adoptie uit een bepaald land ineens niet meer mogelijk is. Daarom is het inderdaad handig om je wensen ruim te beschrijven, als je dat ook zo voelt tenminste.

Succes,

Meta

• Harold

Wij hebben sinds kort een zoon uit Zuid-Afrika (1 jaar).

Waarom is de keuze van te voren belangrijk voor een land volgens ons:

Als ouders zijne moet je ook enthousiast zijn voor het land waar je het kind ophaalt;

Als je niets met bv Azie hebt, de cultuur, het type mensen, het land op zich, hoe kan je dan later je kind enthousiast maken voor het land van herkomst?

Ik denk dus dat het heel belangrijk is dat je een bewuste keuze maakt voor een land, zodat je later die keuze naar het kind toe kan verwoorden.

Wij hebben als ouders bewust gekozen voor Zuid-Afrika omdat we ons verbonden voelen met dit land.

Aan het begin van de procedure dachten wij ook van wat maakt het uit uit welk land het kind komt, elk kind op de wereld heeft recht op een stabiel gezin waar het liefde ontvangt. Zeker dat is waar, maar uiteindelijk moet je toch een keuze maken uit al die vele kinderen. (uiteindelijk moet je ook een keuze maken of je een kind wil met een operabele handicap, of een niet-operabele handicap).