Citaat Ilonka:
"ik vind toch dat je de omstandigheden in de west-europese landen niet met alle landen die je noemt over een kam kunt scheren. En ik denk dat juist die omstandigheden aldaar vaak een reden zijn om een kind af te staan. Een Afrikaanse is toch vaak wat minder bedeeld dan een west europese moeder.
Ook oorlogen, geloofsovertuigingen lijken me hier in nl. niet vaak de reden dat een kind word afgestaan.(..)"
Hoi Ilonka,
Verbaast het je wanneer ik je vertel dat het afstand doen van kinderen in Nederland weer wat toeneemt?
Met name onder de allochtonen en vluchtingen. Geloofsovertuiging en het daarmee gepaard gaand ‘familie aangezicht verliezen’ speelt hierin een grote rol. Eigenlijk precies de redenen welke in de jaren 60-70 aan de orde waren.
Je zou kunnen spreken van een herhaling van de geschiedenis.
In mijn reaktie heb ik niet over de verschillen van de maatschappelijke en economische omstandigheden alswel het zijn van een afstandsmoeder waar dan ook ter wereld. Dus ook in ‘onze’ westerse wereld.
Uit jouw reaktie proef ik dat ook jij een verschil maakt tussen beide afstandsmoeders. Terwijl ik juist het tegendeel aan de orde breng.
Een moeder in Afrika is toch niet anders dan een moeder in Nederland? Je bent beide moeder. Datzelfde geldt voor de afstandsmoeder.
Waarom wordt er dan tòch een verschil gemaakt tussen de afstandsmoeder in Afrika en de afstandsmoeder in Nederland.
Waarom wordt de Nederlandse (westerse) afstandsmoeder (ver)oordeeld om hetgeen ze gedaan heeft of gaat doen, te weten haar kind ter adoptie vrijgeven. Maar accepteert men dat van de Afrikaanse afstandsmoeder wel.
Het kan en mag toch niet zo zijn dat alléén maatschappelijke en economische omstandigheden de reden zijn om iets al dan niet goed of datzelfde af te keuren!
Dat was, is en blijft de essentie van mijn verhaal.
(*NB: Lees voor Afrikaans ook wel Colombia, China, Taiwan enz.)
Vriendelijke groet, Triangle
http://www.adoptie.net