babyloket

• Heleen

In sommige landen, zoals Engenland heeft men in de grote steden het zogenaamde “babyloket”. Hier kunnen mensen hun baby (anoniem) afstaan.

Wat is uw reactie op de stelling: “ In Nederland zouden in de grote steden ook babyloketten moeten komen”.

Ik zou het graag willen horen.

Als u nog een adres weet voor meer informatie over het babyloket, zou ik dat ook graag willen horen.

Alvast bedankt.

met vriendelijke groet,

Heleen

• Triangle

Babyloketten zijn er in:

In Duitsland, België en Frankrijk.

Meer informatie vind je op www.adoptie.net vooral menukeuze: Leeshoek/publicaties en ‘Links’.

Overigens is er vorig jaar in Brussel of was het Antwerpen (?) nog een aktie geweest tegen deze luiken. Bij deze aktie waren meerdere landen vertegenwoordigd.

Overigens ben ik tegenstandster van deze anonieme ‘schuif’loketten. Daarbij acht ik dit zeker niet nodig in Westers (ontwikkelde) landen waaronder een Nederland.

Kijk eens naar het jaarlijks aantal ter vondeling gelegde kinderen, is zo'n schuifluik dan werkelijk noodzakelijk?

Beter zou het zijn om meer aandacht te schenken aan voorkoming van ongewenste zwangerschappen. En wat nog belangrijker is de algemene houding van onze maatschappij ten aanzien van de Westerse afstandsmoeders. Op de één of andere manier worden deze vrouwen maar niet geaccepteerd of gerespecteerd. Ze worden veroordeeld over het feit afstand van een kind te hebben moeten doen. Wie zijn wij om te (ver)oordelen………..!

Wat maakt een Westerse afstandsmoeder nou daadwerkelijk zo anders als een Aziatische, Oosteuropese, Afrikaanse, Z. Amerikaanse, afstandsmoeder?

Vriendelijke groet, Triangle

http://www.adoptie.net

• ilonka

ik vind toch dat je de omstandigheden in de west-europese landen niet met alle landen die je noemt over een kam kunt scheren. En ik denk dat juist die omstandigheden aldaar vaak een reden zijn om een kind af te staan. Een Afrikaanse is toch vaak wat minder bedeeld dan een west europese moeder. Ook oorlogen, geloofsovertuigingen lijken me hier in nl. niet vaak de reden dat een kind word afgestaan, maar ik kan het natuurlijk fout hebben. En natuurlijk zijn we hier ook niet allemaal even rijk. En iedereen zal eigen redenen hebben om een kind af te staan. Maar ze zijn niet allemaal gelijk. En dat maakt voor mij het verschil. Snap je het nog.

Ik ben trouwens ook tegen die doorgeefluiken. Lijkt me in nederland toch niet echt nodig.

• Triangle

Citaat Ilonka:

"ik vind toch dat je de omstandigheden in de west-europese landen niet met alle landen die je noemt over een kam kunt scheren. En ik denk dat juist die omstandigheden aldaar vaak een reden zijn om een kind af te staan. Een Afrikaanse is toch vaak wat minder bedeeld dan een west europese moeder.

Ook oorlogen, geloofsovertuigingen lijken me hier in nl. niet vaak de reden dat een kind word afgestaan.(..)"

Hoi Ilonka,

Verbaast het je wanneer ik je vertel dat het afstand doen van kinderen in Nederland weer wat toeneemt?

Met name onder de allochtonen en vluchtingen. Geloofsovertuiging en het daarmee gepaard gaand ‘familie aangezicht verliezen’ speelt hierin een grote rol. Eigenlijk precies de redenen welke in de jaren 60-70 aan de orde waren.

Je zou kunnen spreken van een herhaling van de geschiedenis.

In mijn reaktie heb ik niet over de verschillen van de maatschappelijke en economische omstandigheden alswel het zijn van een afstandsmoeder waar dan ook ter wereld. Dus ook in ‘onze’ westerse wereld.

Uit jouw reaktie proef ik dat ook jij een verschil maakt tussen beide afstandsmoeders. Terwijl ik juist het tegendeel aan de orde breng.

Een moeder in Afrika is toch niet anders dan een moeder in Nederland? Je bent beide moeder. Datzelfde geldt voor de afstandsmoeder.

Waarom wordt er dan tòch een verschil gemaakt tussen de afstandsmoeder in Afrika en de afstandsmoeder in Nederland.

Waarom wordt de Nederlandse (westerse) afstandsmoeder (ver)oordeeld om hetgeen ze gedaan heeft of gaat doen, te weten haar kind ter adoptie vrijgeven. Maar accepteert men dat van de Afrikaanse afstandsmoeder wel.

Het kan en mag toch niet zo zijn dat alléén maatschappelijke en economische omstandigheden de reden zijn om iets al dan niet goed of datzelfde af te keuren!

Dat was, is en blijft de essentie van mijn verhaal.

(*NB: Lees voor Afrikaans ook wel Colombia, China, Taiwan enz.)

Vriendelijke groet, Triangle

http://www.adoptie.net

• ilonka

triangle, natuurlijk is het altijd erg als je je kind af moet staan of je nou westers, aziatisch,z-amerikaans of wat dan ook bent en natuurlijk zal het ook voor allemaal zeer zwaar zijn om tot dit besluit te komen. En ik gun het niemand om voor welke redenen dan ook een kind te moeten af staan. Maar west europese moeders versta ik onder iemand die ook is west europees is opgevoed . En een vluchteling of allochtoon hebben toch andere gedachten over het een en ander dan ons. En daar bedoel ik niets slechts mee hoor.

• Triangle

Maar wat is dan nou het daadwerkelijke verschil tussen beide afstandsmoeders? Want dààr gaat het mij namelijk om.

Waarom het mij hier om gaat?

Omdat er zo nadrukkelijk een verschil wordt gemaakt tussen het wel of niet zijn van een westerse vrouw (het wonen/opgevoed zijn in een westers land) mbt het afgestaan hebben van een kind.

Wat maakt het bij de een minder kwalijk en begrijpenlijk dan bij de ander?

Zijn de gedachtengangen van een allochtoon, vluchteling en autochtoon daadwerkelijk nou zoveel anders dan ‘onze westerse’ gedachtengangen?

Als ik alleen maar kijk naar bepaalde gebieden en dorpen in ons kikkerlandje waag ik dat te betwijfelen.

Of kijken we eens over onze landsgrens: Duitsland, Belgie, Frankrijk, of wat te denken van het progressieve (althans zo zegt men dat maar steeds) Amerika!

Allemaal erg westers en jedoch………..zijn er in sommige landen babyluiken in het leven geroepen. Mogen we hieruit vaststellen hoe wij westerlingen feitelijk denken over, aankijken tegen en omgaan met vrouwen die ongewenst zwanger zijn en afstand willen doen van hun kind?

vriendelijke groet,

Triangle

ps: Om misverstanden te voorkomen: Niets is persoonlijk aanvallend bedoeld!

T'is leuk en goed een interessante discussie (dialoog!) als deze te voeren :-)

• ilonka

Ik ga er niet veel meer van zeggen want we komen er toch niet uit . Maar ik vind wel dat de doorsnee Nederlandse hier niet ongewenst zwanger hoeft te raken. Er zijn genoeg dingen om dit te voorkomen. Menigeen die weet wat er gebeurt als je met elkaar naar bed gaat. Wat mij betreft soms ook veels te vroeg zelfs. Ook in die kleine dorpjes waar je het over hebt. Ook al krijgen ze thuis hier niets over te horen. Maar ze weten echt wel hoe in en ander in elkaar zit en wat daarvan de gevolgen zijn. Uitzonderingen daar gelaten. En ik weet niet of dit overal op de wereld zo is. Ook de voorzieningen zijn hier van die aard dat je je kind wel groot krijgt. Het zal zekers moeilijk worden dat geef ik toe. Ik geloof niet dat ze in afrika of china of colombia creches, kinderbijslag, etc. etc. hebben. Laat staan dat er condoomautomaten in een discotheek hangen, laat staan dat er een discotheek is.

• Heleen en Olga

Beste Ilonka en Triangle,

Bedankt voor jullie reacties. Deze informatie kunnen wij erg goed gebruiken.

Ook leuk dat jullie zo tegen elkaar in gingen, zo bekijk je de stelling van verschillende kanten. Nogmaals bedankt.

Groetjes,

Heleen en Olga

Ps. Meer reacties zijn nog altijd welkom.

• Corine

en wat is je eigen standpunt dan ???

het lijkt me toch niet dat je gewoon standpunten vraagt en die in een werkstuk verwerkt - je eigen standpunt hoort er ook bij !

dus bij deze de vraag - wat is jullie/jouw standpunt ???

• olga

Heleen en ik zijn bezig met informatie zoeken voor een debat voor nederlands.

Ons standpunt wilden we liever niet verraden, omdat we dan misschien de meningen van jullie konden beinvloeden.

Olga