babyloket

• ilonka

Maar als jullie ons vragen om onze visie zijn jullie dan niet bang dat jullie mening/visie veranderd word. En aangezien heel veel van ons niet meedoen aan dat debat lijkt het me wel zo interressant om jullie standpunt te laten zien. In ieder geval succes met je discussie.

• Triangle

>Ons standpunt wilden we liever niet verraden, omdat we dan misschien de meningen van jullie konden beinvloeden.<

Ik had gehoopt dat er meerderen aan deze discussie zouden (gaan) deelnemen. Jammer dat dit niet gebeurd is.

Ik vind overigens niet dat slechts twee personen (Ilonka en mijzelf) nou ‘het’ toonbeeld kunnen en mogen zijn voor de verkrijging van een idee, visie cq. onderleggende informatie inzake dit onderwerp, om er vervolgens een gedegen debat op na te kunnen houden.

Debat, Nederlands (als in taal?), babyluik! Die combinatie snap ik niet zo. Vanwaar jullie keuze voor specifiek het babyluik?

Aangezien het er duidelijk op lijkt dat dit discussie onderwerp sluitende is, ben ik ook benieuwd naar jullie mening Olga en Heleen. Niemand valt meer te beinvloeden, dus is er ook geen sprake (meer) van wel of niet ‘verraden’.

Vragen is prima en staat ook eenieder vrij, maar in deze zou het fatsoenlijk zijn om daarna dan ook je/jullie eigen standpunten kenbaar te maken. Wellicht dat jullie ideeen voor ons weer een aanvullende informatiebron kan zijn!

Ik ben benieuwd en kijk er naar uit.

Vriendelijke groet,

Triangle

• Olga en Heleen

Beste Ilonka en Triangle,

Waarom wij voor het babyluik heb gekozen, omdat dit in een lijst met onderwerpen stond, dit leek ons wel een interessant onderwerp om over te gaan debateren.

Ons standpunt is:

Wij zijn tegen de stelling dat er ook babyluiken moeten komen in de grote steden van Nederland( Dit standpunt mochten we niet zelf kiezen, maar werd ons aangewezen. Gelukkig zijn we het met het standpunt eens, waardoor het makkelijker wordt om overtuigend over te komen.)

Citatie Triangle:

“Ik vind overigens niet dat slechts twee personen (Ilonka en mijzelf) nou ‘het’ toonbeeld kunnen en mogen zijn voor de verkrijging van een idee, visie cq. onderleggende informatie inzake dit onderwerp, om er vervolgens een gedegen debat op na te kunnen houden.”

Er is weinig te vinden over het babyluik, en we hebben alleen deze stelling hierneer gezet, om extra informatie te verkrijgen. Jullie kunnen ons standpunt niet veranderen, omdat ons standpunt vaststaat. Wij zoeken niet alleen goede argumenten voor ons standpunt, maar ook voor onze tegenstanders, zodat wij snel en goed kunnen reageren op hun argumenten.

Wij hopen dat we jullie genoeg informatie hebben verstrekt.

Nogmaals, bedankt!

Met vriendelijke groet,

Olga en Heleen.

Ps. Wij vonden het ook erg jammer dat er niet meer mensen aan deze discussie hebben deelgenomen.

• Olga en Heleen

Beste Triangle,

We vroegen ons af of jij ons misschien kon vertellen hoe de procedure van het afstaan van een kind per babyluik precies gaat.

Wij hebben gelezen dat de moeder anoniem haar baby door een luik kan schuiven. En dat ze 8 weken bedenktijd heeft. Als ze wil kan ze in die tijd haar baby weer op komen halen. Hoe weet ze dan welke baby aan haar behoord? En hoe weten de mensen van het babyloket dat zij haar baby daar heeft gelaten als alles anoniem gebeurd?

Wij hopen dat je ons dit kan/wil vertellen.

Vriendelijke groet,

Heleen en Olga

• Olga en Heleen

Beste Triangle,

We vroegen ons af of jij ons misschien kon vertellen hoe de procedure van het afstaan van een kind per babyluik precies gaat.

Wij hebben gelezen dat de moeder anoniem haar baby door een luik kan schuiven. En dat ze 8 weken bedenktijd heeft. Als ze wil kan ze in die tijd haar baby weer op komen halen. Hoe weet ze dan welke baby aan haar behoord? En hoe weten de mensen van het babyloket dat zij haar baby daar heeft gelaten als alles anoniem gebeurd?

Wij hopen dat je ons dit kan/wil vertellen.

Vriendelijke groet,

Heleen en Olga

• Triangle

Je mag aannemen dat er niet dagelijks -tig babys in een dergelijk schuifluik wordt gelegd. (zie onderstaande aanvullende info)

Daarbij leggen geboortemoeders vaak toch iets persoonlijks bij hun baby,(een naam, geboortedag, kettinkje, oid) of hebben ze vooraf met een zogeheten ‘Notruftel.nr.’ contact gehad. Ik kan me zo voorstellen dat dergelijke aspecten mede aanknopingspunten zijn op het moment dat de moeder zich bedenkt en meldt.

Maar het dient gezegd: een interessante vraagsteling waarop ik (vooralsnog) ook het precieze antwoord schuldig moet blijven.

Het lijkt me het beste om eens email contact op te nemen met een dergelijke instelling. Op http://www.adoptie.net staat onderstaande url al geruime tijd vermeld, maar afijn: surf eens naar: http://www.babyklappe.de en Email ze met daarin jullie vraag!

Op: http://www.babyklappe.de/findelbaby/altona.htm zie je een afbeelding van ene dergelijke ‘klappe’ met een nadere toelichting.

Ter aanvullende info:

• Anonieme geboorten, want feitelijk houdt dat het schuifluik mede in, mogen ook in Luxemburg, onlangs in de USA, en Oostenrijk is bezig of heeft inmiddels al fiat gegeven.

• In 2001 in Duitsland zijn er:

Über die Babyklappen in Altona und Wilhelmsburg sind im Jahre 2001 sechs Neugeborene übergeben worden (Januar, Juli, August, Oktober, Dezember). Im Dezember 2001 waren es zwei Neugeborene. Einen ähnlichen zeitlichen Schwerpunkt zum Jahresende hatten die Babyklappen in Berlin zu verzeichnen.

* Van het totale afgegeven babies (incl. berlijn ong. 12) is slechts één weer opgehaald.

* Enkele moeders (3) hebben gebeld met de vraag of het 't kind goed ging.

* Met één moeder is een intensief telefonisch contact ontstaat.

Er worden dus niet bijster veel babies weer opgehaald!

Overigens ben ik mede benieuwd naar het door hun gegeven antwoord. Laat eens weten, desnoods mailen jullie me pvt.

Goed, ik hoop dat jullie met deze info verder -kunnen- komen.

Lijkt me wel *D

Vr. groet, Triangle

triangle@adoptie.net

• olga

Heel erg bedankt voor deze informatie, Triangle, we konden hier heel veel mee.

We hebben zojuist een email naar ww.babyklappe.de gestuurd, en wachten op antwoord. We zullen je op de hoogte houden van dat antwoord, en hoe het met ons debat af is gelopen.

Nogmaals bedankt,

Olga en Heleen.