Kan iemand mij vertellen of de adoptieprocedure in Belgie inderdaad korter is?
en of je vanuit belgie wel uit de oostbloklanden kunt adopteren?
met groet, bibi
Voor de zomer heb ik info aangevraagd in België.
Je moet info aanvragen bij de organisatie “Kind en gezin”. Je kunt de info alleen aanvragen in de hoofzetel in Brussel, sectie adoptie.
In België was het inderdaad vroeger makkelijker. Ze kenden die cursussen nog niet, je kon gelijk inschrijven bij een vergunninghouder. Tegenwoordig hebben ze de Nederlandse methode overgenomen (dit vonden ze zo goed). Je moet ook een cursus gaan volgen enz..
Het grote verschil is alleen de tijd. Het bureaucratische lange wachten zoals hier kennen ze niet in België. Ik belde in juli, kreeg de info snel (op een Belgisch adres, bij een vriendin). De mevrouw zei dat ik het papier maar moest lezen en terug sturen dan konden we in september de cursus gaan doen (!!!!zeer snel dus, en ik dacht dat het op zaterdagen was). Er was één groot probleem om: je moet woonachtig zijn in België, je woonadres moet in een Belgische gemeente zijn. Dit was voor ons niet te verwezenlijken door onze zaak.
De rest verloopt hetzelfde als in Nederland. Er zijn ook verschillende vergunninghouders die bemiddelen. Ook daar had ik info ingewonnen. Uit die info blijkt dat de procedure bij de vergunninghouders zelf ongeveer evenlang duurt dan in Nederland (daar schiet je niks mee op). Je kan er ook niet met een Nederlandse beginseltoestemming terecht.
Of je in de Oostbloklanden terecht kan weet ik niet meer, ik dacht het wel. Je kunt de informatie vinden op de site van “kind en gezin”. Daarop zijn de Belgische vergunninghouders te vinden met de landen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?