onderzoek naar stress bij adoptieprocedure

• Geeri Bakker

Tot nu toe is er in de adoptieliteratuur veel aandacht voor de adoptiekinderen. Terecht. Na onze eigen twee adopties uit Kenia, met zeer veel stress, gingen wij op zoek naar literatuur om die gevoelens een plaats te geven.Tevergeefs. Toen ik enige tijd later een onderwerp voor mijn eindscriptie als stressconsultant moest aangeven werd het voor mij duidelijk dat hier een groot terrein braak ligt aan duidelijkheid. Inmiddels al op weg met een vragenlijst wordt duidelijk dat adopteren in principe ALTIJD gepaard gaat met stress. Het lijkt mij een uitdaging om dat breder in kaart te krijgen. Graag uw aanmelding via mijn e-mailadres en u krijgt een vragenlijst toegestuurd. Doel van het onderzoek is de stress tijdens de adoptieprocedure in kaart te brengen en hierdoor aspirant adoptie ouders hierop te kunnen voorbereiden en weerbaarder te maken als het ze aanvliegt. Veel lichamelijke klachten kunnen hierdoor mogelijk worden ondervangen en zo nodig vakkundig begeleid. Uiteraard kunt u rekenen op de grootst mogelijke discretie en worden uw verhalen slechts gepubliceerd na overleg met u persoonlijk.

Met hartelijke dank, Geeri Bakker

• Dianah

Beste Geeri,

Zelf ben ik geadopteerd, maar bestrijd of er genoeg literatuur is over de adoptiekinderen is. Veel literatuur is toch gericht o de adoptieouders of vaak zelfs nog geschreven door de adoptie ouders.

Ook ik ben hier terecht gekomen om bijvorbeeld meer te weten te komen over adoptie en nazorg, adoptie en de gevolgen voor het kind en dan ben ik vooral benieuwd nar wat eer al beend is bij de adopte-ouder bekend is, en ik moet zeggen dat dat erg teleurstellend is. Niet dat je dit de adoptie ouder in de eerte plaats kwalijk kan nemen, de organisaties dragen hier hun grootste steentje bij.

In mijn optiek kunnen vele problemen die zich voordoen met, tijdens en na adoptie al aangehaald worden door de desbetreffende adoptie-organisaties, die de aspirant adoptie-ouders moeten voorbereiden op de mogelijke ik zal het maar noemen ‘bijwerkingen’ die een adoptie met zich meebrengt. Dan heb ik het ook over stress, maar voornamelijk de stress gedurende het opvoeden van het kind.

Ouders adopteren een kind met de beste bedoelingen, en voeden het op als zijnde eigen kind.

Iedere ouder heeft denk ik last van stress, van hoe moet ik dit aanpakken, bij de adoptie-ouder is de vraag des te groter. Ze zijn hier niet mee bekend en omdat het door sommigen als taboe ervaren wordt en mensen niet meer willen zien dat het kind geadopteerd is, voor zichzelf volhouden dat het kind eigen is en dus problemen niet (direct) in verband brengen met adoptie, zal het zo blijven dat er weinig over bekend is.

Juist moet er geluisterd worden naar de verhalen over de adoptie-kinderen op latere leeftijd, die terug kunnen kijken op de opvoeding. Met deze informatie kan een adoptie-ouder wat.

De stress die je noemt, ik weet niet wat voor stress het is, als het stress is van hoe kan ik mijn kind zo goed mogelijk opvoeden, ze kan laten zien en voelen dat wij het met de beste bedoelingen hebben gedaan, wij ze een warm liefdevol thuis willen geven, kan in mijn optiek bij veel ouders al afnemen, door te gaan lezen over hoe de cultuur van waar het kind vandaan komt te gaan lezen, het kind nu al in dit stadium proberen te leren gaan begrijpen, open en eerlijk te zijn van het begin af aan, het kind proberen te helpen bij vragen waar geen antwoord op is, altijd proberen een (eerlijk) antwoord te geven op de vragen en als er dan een keer geen antwoord is, is dat niet erg.

Omdat ik nu ook vragen heb en mijn ouders mij naar mijn mening niet de juiste antwoorden hebben gegeven, ik nu geen contact meer heb, ben ik erg veel gaan lezen over adoptie. Een boek heeft mij heel erg veel geholpen, “Geadopteerd” van David Brodzinsky. In dit boek heb ik veel gelezen waar ik mijzelf in herkende, wat blijkbaar veel geadopteerden meemaken of op dezelfde manier ervaren.

Als mijn ouders dit boek gelezen zouden hebben, dan hadden ze stukken minder stress gehad, dan waren ze er beter op voorbereid, en hadden ze mij stukken beter begrepen.

Dit was waarschijnlijk niet het verhaal wat je verwachtte, maar hoop dat het misschien nog wel wat aan jouw verhaal kan toevoegen.

Momenteel ben ik zelf nog met een studie bezig, daarna is mijn wens om psychologie te gaan doen met als doel geadopteerde en adoptie-ouders te helpen bij het onbekende.

met vriendelijke groet,

Dianah

• Triangle

>Omdat ik nu ook vragen heb en mijn ouders mij naar mijn mening niet de juiste antwoorden hebben gegeven"<

Dag Dianah,

Ik heb even een stukje tekst van je aangehaald omdat dit bij mij (ook als geadopteerde) enkele vragen oproept.

Dat je vragen hebt is niet de issue. Wel ben ik erg benieuwd naar het soort vragen.

Nog benieuwder ben ik naar het aspect van ‘juiste antwoorden krijgen’. Wat versta je onder de juiste antwoorden krijgen van je ouders? Naar welke antwoorden ben je opzoek? Of misschien moet ik wel vragen: welke antwoorden had je (naar jouw mening) graag van je adoptieouders gehoord?

Vriendelijke groet,

Triangle

• Dianah

Beste Triangle,

(Kom net van jullie website af….)

Als eerste mijn diepste respect dat jullie, Triangle, als enige organisatie hier op dit forum te vinden zijn en terechte reacties geven.

Naar mijn mening moet je zeker als adoptie-ouder voorbereid zijn op vragen waar vaak een niet-geadopteerde nooit om zal vragen. Er hoeft niet altijd een antwoord klaar te zijn, maar om elke keer met je mond vol tanden te staan, is naar mijn mening niet bewust zijn van de adoptie. Verklaart natuurlijk enige uitleg.

Waarschijnlijk hebben jullie mijn berictjes hier al meer gelezen en daar komt het wel tot uiting. (Paul de Leeuw, Handel)

Niet op alle vragen konden mijn ouders een antwoord geven, en het lijkt ook of geen een antwoord dat antwoord is wat je wilde horen.

Nu ben ik al 22 jaar geleden geadopteerd, was het in die tijd nog een beetje taboe, en al helemaal niet die informaitevoorziening aanwezig in vergelijking met wat er nu bestaat.

Vragen waar ik bijvoorbeeld geen juist antwoord krijg is waarom ze hebben beslote te gaan adopteren. En nee, dan neem ik niet genoeg met we wilden jullie een betere toekomst geven, want dat antwoord daar krijg ik juist meer vragen van.

Vaak zijn de vragen die een geadopteerde stelt “verkapte” vragen, enerzijds om te voorkomen dat je je ouder pijn doet, de andere kant omdat je soms een beetje bang bent voor het antwoord dat je krijgt. Als de ouders van te voren weten dat dit bestaat, kan je je erop voorbereiden tot zover het mogelijk is.

En dat is eigenlijk het hele eieren eten, dat de ouder meer voorbereid moet zijn op de verder ontwikkeling van adoptiekind. En in mijn ogen schieten sommige organisaties hier ernstig in tekort.

Graag zou ik je tot slot willen vragen of je mijn andere berichtjes zou willen lezen, en mij hierop een reactie zou willen geven. Ik zeg op voorhand dat ik het vast niet altijd bij het juiste einde heb, en dat elke situatie anders is, daar ben ik me terdege van bewust. Maar in mijn eigen proces zou ik wel erg blij zijn met een reactie!

Met vriendelijke groet,

Dianah

• Triangle

• Mei

Beste Geeri, je had mij ook een vragenlijst toegestuurd en ik was ook meer dan bereid om die in te vullen, maar ik moet zeggen dat je lijst voor mij veel en veel te uitgebreid is.

Ik was echt al heel lang bezig en toen was ik nog niet op de helft. Het is ook veel schrijfwerk vind ik. Ik denk dat het veel mensen zal ontmoedigen om de lijst in te vullen.

Ik hoop voor jou dat je wel reacties terug krijgt, maar zelf had ik het gevoel dat ik echt een kompleet dagboek aan het schrijven was.

Groeten

Mei