negatief rapport

• Monique

Het ziet er naar uit dat wij een negatief rapport krijgen. De reden hiervan zijn: Ik heb een sterke persoonlijkheid, ik zou het verdriet van mijn kind niet kunnen inschatten omdat ik vrij hard ben. Mijn man en ik verschillen van elkaar, de raadonderzoekster denkt dat dit een probleem gaat geven en dat we niet bij elkaar zullen blijven (wij zijn al 15 jaar bij elkaar en 8 jaar getrouwd, hoezo niet bij elkaar denk ik dan). De raadonderzoekster vindt dat een kind beter af is in zijn eigen cultuur en omgeving dan in een adoptiegezin. We hebben wel nog een gesprek met de raadonderzoekster en een psycholoog, zij twijfelt nog steeds. Mijn vraag is nu, wat moeten wij hier nu mee. Heeft er iemand raad voor ons.

• geadopteerd

De raadonderzoekster zou weleens gelijk kunnen hebben, wat betreft kind beter af in eigen omgeving en cultuur, Maar ja uitzonderingen, bevestigen vaak de regel, toch?

Sorry dat ik je geen raad kan geven, want weet TE WEINIG achtergrond van jullie situatie.

• Triangle

Opmerkelijk……..en ik moet zeggen dat wat je schrijft een erg rare gedachtengang is van de raadonderzoekster.

Natuurlijk verschillen twee personen van elkaar. Ook binnen een huwelijk/partnerschap. Het zou niet best zijn wanneer je géén eigen persoonlijkheid bezit.

Nergens, maar dan ook nergens zijn er garanties dat een partnerschap/huwelijk stand houdt.

Het kan zijn dat de raadsonderzoekster bedoelt met ‘verschillen van elkaar’ dat jullie onderling nog niet op één lijn zitten m.b.t. adoptie. Hiermee bedoel ik dat bijv. je man nog terughoudend overkomt, nog niet zeker is òf hij wel wil adopteren en er eigenlijk gevoelsmatig dus ook nog niet helemaal achterstaat, terwijl jij dat bijv. wel bent. Ik zou hier toch eens vragen wat de onderzoeker precies bedoelt met de conlusie:' van elkaar verschillen'.

Natuurlijk, ieder kind zou eigenlijk beter af zijn door op te groeien in zijn/haar eigen cultuur. De realiteit is echter anders en er dus adoptiekinderen zijn. Aan dit gegeven verander je niets.

De persoonlijke ideeen ten aanzien van adoptie door de onderzoeker mogen absoluut NIET van invloed zijn in het onderzoeksrapport inzake jullie keuring. Met deze gestelde visie zou niemand, maar dan ook niemand voor adoptie in aanmerking komen.

Te sterke persoonlijkheid en hard zijn……. Ik weet niet zo goed wat ik hier nou onder moet gaan verstaan! Zeker wat betreft dat je dan niet in staat zou zijn het verdriet van je kind in te schatten.

Misschien dat zij daadkracht, met beide voeten op de grond staan en weten wat je wel en niet wilt hieronder plaatst?

Laat je eens nader toelichten wat de onderzoekster hier nou precies mee bedoelt.

Vraag naar de rapportage welke is opgemaakt door deze onderzoekster naar aanleiding van jullie eerste gesprek.

Tevens zou ik contact opzoeken met de leidinggevende van deze onderzoekster en kenbaar maken dat je toch sterke twijfels hebt t.a.v. haar onderzoeks/gespreksmethoden. Vraag een gesprek aan met deze leidinggevende en stel datgeen ter discussie wat je hier ook hebt gedaan.

Vriendelijke groet,

Triangle

http://www.adoptie.net

• Esther

Ik zou om een second opinion vragen. Wat ik zo lees uit je verhaal komt me niet erg objectief over.