nieuwe adoptieregel

• M

Hallo,

Ik heb een vraag over de nieuwe adoptieregels van min. Donner. Weet iemand (zeker) of dit nu geldt voor mensen die de eerste aanvaag voor een adoptie indienen bij het min. v. Justitie, of dat dit ook geldt voor mensen die al in de procedure zitten en VIA en gesprekken met de Kinderbescherming al achter de rug hebben?

Alvast bedankt

• Ikkuh

Hallo M,

Bij www.meiling.nl zie je onder het kopje nieuws het uittreksel van de nieuwe regel staan. Hopelijk heb je daar wat aan.

Volgens mij geldt de regel ook voor een tweede aanvraag want die moet ook weer aangevraagd worden bij het Min. van Justitie.

Het is wel wat, Die nieuwe regel, je zal nu maar net het plan hebben opgevat om de stap naar adoptie te zetten. Er is een groot gat tussen “vraag en aanbod”.

3100 aanvragen in 2002 en 1100 kindertjes zijn verleden jaar aangekomen in Nederland.

• Annalies

Ik neem aan dat die regel niet geldt voor jullie eerste aanvraag omdat de gesprekken al geweest zijn met de raad van de kinderbescherming.

Ik heb begrepen uit het stukje dat het geldt voor mensen die vanaf nu het BKA nummer gaan aanvragen.

• Esther

het geldt inderdaad voor de mensen die nu met adoptie willen beginnen, die dus nog het BKA nummer aan moeten vragen.

Dit hoorde ik eergister bij de VIA bijeenkomst.

Groetjes Esther

• vero

Wij hebben net een aanvraag gedaan, omdat wij ook graag een kindje willen. Wat houdt die nieuwe regel precies in dan?????? Heeft het echt zoveel nadelen voor mensen die net met adoptie beginnen??? groetjes vero

• Anne

Ja zeker heeft die regel grote invloed op mensen die net met de adoptie procedure willen beginnen.

Wat je als eerste doen moest was een BKA nummer aanvragen.

Dat kreeg je meestal binnen een week thuisgestuurd. Aan de hand van dat nummer werd je opgeroepen voor de VIA cursus. en kreeg je uiteindelijk na alle procedures je begeerde beginseltoestemming en dan kan je je pas aanmelden bij een vergunninghouder die bemiddelt in adopties. (of evt Zelfdoen)

Maar met de nieuwe regel wil het min van Justitie aanwijzen wie verder mag met de procedure.

Dus je krijgt niet automatisch een BKA nummer. (hoe uitzoeken? Loting?)

Het plan is dus als volgt: als er 1100 kinderen in een jaar aankomen dan een verhoudingsgewijs even groot aantal BKA nummers toe te wijzen. Zodat de wachtlijsten niet onnodig lang worden.

Dat betekent dus als deze regel in 2002 had gegolden dat er dan 2000 echtparen buiten de boot zouden vallen en geen BKA nummer kregen. En dus adoptie voor hen niet mogelijk is.

• anne

niet alleen echtparen, voor alleenstaanden is het toch al moeilijker…

• Anne

Voor de volledigheid:

De nieuwe regel geldt voor iedereen die wil adopteren.

Dus heteroseksuele paren, homoparen, getrouwde paren, ongehuwde paren en alleenstaanden.

Adoptie via een vergunninghouder of via “zelfdoen”

• vero

Het is nu meer dan een week geleden dat wij onze aanvraag hebben ingestuurd. We hebben nog geen nummer ontvangen. Ik dacht ook dat dat redelijk snel zou gaan, dat had ik in andere adoptieverhalen gelezen. Zouden die nieuwe regels nu al gebruikt worden?????? groetjes vero

• heidi

Ik zou me nog niet teveel zorgen maken, wij hebben vorig jaar in maart onze aanvraag ingediend en toen ongeveer 2 weken moeten wachten. Ik kan trouwens ook nog nergens terugvinden dat die regel al van kracht is.

Succes.

Heidi