wachttijd??

• janine

Sinds kort hebben wij besloten om een kindje te adopteren. Wij zijn verder nog nergens aangemeld of iets dergelijks dus de procedure moet nog in z'n geheel beginnen. Nou is mijn vraag heeft iemand enig idee hoeveel jaar wij ongeveer moeten wachten om een kindje in onze armen te sluiten?

Tevens vraag ik mij af of het voor de wachttijd nog wat uitmaakt uit welk land het kindje afkomstig en bij welke organisatie je je uiteindelijk aanmeld.

Ik hoop dat er mensen op dit prikbord zijn die mij hier iets over kunnen vertellen

Groetjes, Janine

• Meta

Hallo Janine,

Een “normale” adoptieprocedure duurt gemiddeld 3-5 jaar. Er zijn uitschieters naar beneden en boven.

Mocht je voor binnenlandse adoptie in aanmerking willen komen, dan kan het ook veel sneller gaan, er zijn echter heel weinig kinderen die voor binnenlandse adoptie worden afgestaan.

Ook kan het sneller gaan als je een zogenaamde zelfdoe procedure doet.

Op dit moment duurt het al meer dan 2 jaar voordat je de Beginseltoestemming hebt in veel gevallen. Daarna gaat de wachttijd voor de procedure voor het land in. Ook in landen zijn veel verschillen qua wachttijd, maar dat gaat dus pas voor je spelen op het moment dat je de BT hebt.

In ieder geval zou ik je aanraden om je zo snel mogelijk aan te melden bij het Ministerie van Justitie. Aangezien je zo vreselijk lang moet wachten in het begin heb je tijd genoeg om er nog eens over na te denken alvorens je met de cursus start. Je kunt altijd nog van mening veranderen en de procedure stopzetten, echter de tijd die je nu wacht voordat je je aanmeldt, kun je niet meer terughalen.

Hartelijke groet,

Meta Meulenbelt

Mama van Mean uit Cambodja

• Inge

Hoi Janine,

Het is inderdaad erg moeilijk om een tijd aan te geven, dit is nogal van wat factoren afhankelijk.

Vooral ook, hoe gaat een procedure verlopen, wij hebben helaas de pech gehad dat er nogal wat fout ging bij de procedure maar gelukkig is dit niet altijd zo.

Misschien vind je het leuk om mijn dagboek te lezen gemaakt tijdens de procedure.

Je kan dit vinden op:

http://members.lycos.nl/adoptien/

Maar 1 ding is in ieder geval zeker, het wachten is zwaar en heeft bij ons 5 jaar geduurd, maar ik had het voor geen goud willen missen en wij zijn nu de trotse ouders van een heerlijke zoon.

Succes en groetjes van Inge, moeder van Sorin.