Wie kan ons vertellen waar wij terecht kunnen voor adoptie van een nederlands kind? Er is hierover nl. erg weinig te vinden.
Bij voorbaat dank.
Peg
wij hebben enige tijd geleden informatie hierover op het internet gevonden op de wegsite van adoptie trefpunt www.adoptie.net
bij procedure moet je dan kijken bij binnenlandse adoptie en hier staat heel uitgebried omschreven hoe de procedure is
wat de voorwaarden zijn, het gezinsonderzoek enz.
dus kijk maar bij http://www.adoptie.net
succes,
theo
Peg schreef:
>
> Wie kan ons vertellen waar wij terecht kunnen voor adoptie
> van een nederlands kind? Er is hierover nl. erg weinig te
> vinden.
> Bij voorbaat dank.
> Peg
Hallo Peg,
De procedure start net als de procedure voor internationale adoptie. Je meldt je aan voor adoptie, doet de VIA en daarna het gezinsonderzoek. Tijdens het gezinsonderzoek wordt gevraagd of je eventueel in aanmerking wilt komen voor binnenlandse adoptie. Dit loopt dan eventueel naast je buitenlandse adoptieprocedure. In ons geval betekende dit een extra gesprek en een apart gezinsrapport gericht op binnenlandse adoptie. Je komt dan op een lijst te staan met mensen die in binnenlandse adoptie geïnteresseerd zijn. Als er een kindje beschikbaar komt wordt bepaald naar welk gezin het kindje gaat. Dit gaat dus niet op volgorde van aanmelding voor die lijst. Er wordt dan ook gekeken hoever men is met een eventuele internationale adoptie. Als je inmiddels hiervoor een voorstel hebt dan kom je ook niet in aanmerking.
Binnenlandse adoptie vindt altijd plaats binnen de regio van de Kinderbescherming, een biologische moeder van een kindje woont dus altijd in de buurt (ze kan natuurlijk wel verhuizen). Het aantal kinderen wat voor binnenlandse adoptie in aanmerking komt is heel erg weinig, in de regio Groningen bijv. gemiddeld één kindje per jaar. Onze buitenlandse procedure is heel erg snel gegaan, dus wij komen op dit moment niet in aanmerking voor een eventueel binnenlands kindje.
Het extra gesprek wat wij hadden voor binnenlandse adoptie met de RvK vonden wij best zwaar.
Groetjes,
Meta
Meta, waarom was dat extra gesprek ivm de binnenlandse adoptie zwaar? En als er zo weinig kinderen beschikbaar zijn hoelang is de wachttijd dan?
Anna, zelf hebben wij 2 biologische kinderen maar toen die er nog niet waren is mijn overtuiging altijd geweest wat jij beschrijft over je gevoel naar alledrie je kinderen: gevoelsmatig zal er geen verschil zijn.
Komen nederlandse kinderen meestal als baby bij je? En vinden jullie het ‘eng’ dat hun moeder in de buurt is?
Peg
Hallo Peg,
Over wachttijd is niets te zeggen, juist omdat de plaatsing niet via een bepaalde volgorde op een lijst gaat. Als er meerdere ouders hebben aangegeven voor binnenlandse adoptie in aanmerking te willen komen, dan wordt er door de RvK gematcht (en door het FIOM).
Ja, binnenlandse adoptiekinderen (via deze weg) komen meestal als baby. Er bestaat ook nog binnenlandse adoptie van kinderen via de partner, deze kids zijn meestal ouder, en de procedure is ook anders.
Ik vond het gesprek zwaar, omdat er allerlei stellingen geponeerd werden over wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren. Dit liep op van: stel dat de bio moeder jaarlijks iets van het kind wil horen (rapportje of zo), hoe sta je daar tegenover, tot stel dat je kind op 15-jarige leeftijd thuiskomt van een bezoek aan de bio moeder (bezoekregeling, bijv. eens in de drie weken een weekend bij bio moeder) en zegt dat hij/zij vanaf nu bij de bio moeder wil gaan wonen. Hier tussenin zaten gradaties. Als je adopteert uit het buitenland zijn dit geen issues. Als je binnenlands adopteert kùnnen dit issues worden. We moesten heel duidelijk hierover nadenken en onze eigen grenzen aangeven.
Persoonlijk vind ik het niet eng dat de bio moeder in de buurt is.
Ik heb gehoord van iemand anders die binnenlands hebben geadopteerd afgelopen jaar dat zij niet een dergelijk gesprek hebben gehad. Per Raad is dit dus (nog) verschillend.
Groetjes,
Meta
Misschien voor andere een gekke vraag maar waar ben je bang voor ?Je zou moeten waken voor gedeeld ouderschap, maar dit kind heeft een achtergrond.
Elk adoptiekind. Ook een buitenlands adoptie-kind maar meestal zijn die ouders “gelukkig” ver weg.
Je kunt er niet omheen dat er naast jouw leven met een adoptie-kind altijd een leven meeloopt waar je weinig van weet maar wat voor je kind heel belangrijk kan
gaan worden. Ga niet adopteren als je dat ontkent maar familie ver weg is makkelijker dan in de buurt die kun je op straat bij wijze van spreken zo tegen komen.
Als je adopteerd adopteer je een kind met een verleden hoe oud het kind ook is. Je geeft je kind heel je hart en hoe het later gaat zal niemand kunnen vertellen.
Groetjes Anna
Ons gesprek over ned. adotie werd gesproken met de Raad na een voorstel voor een kind.
Hallo Anna,
Ik weet niet waar jij leest dat ik bang zou zijn voor de biologische moeder, ik schrijf juist het géén eng idee te vinden dat de bio moeder in de buurt zou kunnen wonen (dit was de vraag van Peg).
Over het verleden van onze dochter weten wij nu niet veel, maar we zijn bezig om in het land van herkomst onderzoek te doen naar haar achtergrond, juist zodat wij nu en zij later haar verleden een plekje kan geven.
Groeten,
Meta
Hoi,
Sorry Meta, dit was niet zo bedoeld en inderdaad je schreef dat je niet bang was.
Het bericht was bedoeld voor de kop: adoptie in Nederland
Nu gaat de kop: Meta en Anna een eigen leven leiden en dat was van mij uit niet de bedoeling.
In elk geval adopteren kan heel goed gaan zowel nederlands als buitenlands.
Groetjes Anna
Dank jullie voor je reactie. We zijn ons er zeker van bewust (en zien er geen ‘gevaar’ in) dat een adoptiekind zijn of haar eigen verleden met alles wat daar bij hoort heeft. Op de een of andere manier heb ik er zelfs een prettig gevoel bij dat wanneer wij een kind uit nederland kunnen adopteren, het voor het kind makkelijker zal zijn de biologische ouders te vinden wanneer daar behoefte aan is. Je weet immers toch in ieder geval voor dat deel waar je aan begint?
Groeten, Peg
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?