waarom adopteren?

• Ruth

Hoi

Ik ben voor mijn opleiding ‘pedagogiek’ bezig met een werkstuk over adoptie. Een van de vragen die we hierbij hebben gesteld, is waarom mensen graag een of meer kinderen willen adopteren. Zouden jullie uit persoonlijke ervaringen kunnen vertellen waarom jullie graag kinderen willen adopteren.

Alvast bedankt!

• lin

Hoi Ruth,

Wij zijn voor adoptie gegaan omdat we graag een gezinnetje willen vormen, we kunnen geen biologische eigen kinderen krijgen, daarom hebben we 2 jaar geleden besloten voor adoptie te gaan,we hebben nog ongeveer 2 jaar te gaan voor we ons adoptie kindje in onze armen mogen sluiten, maar we gaan er voor de volle 100% voor. Adoptie voelt voor heel bijzonder je mag op een bijzondere manier pappa en mamma worden.

groetjes van Lin

• Elly

Ik word hier soms wel erg moe van. Waarom willen mensen adopteren? Op de een of andere manier moeten we ons altijd weer verantwoorden, uitleggen waarom we het gedaan hebben. Aan mensen die op een “natuurlijke” manier kinderen willen of hebben gekregen wordt nooit gevraagd: waarom.

• Mariska

Beste Ruth, mijn man en ik konden helaas zelf geen kinderen krijgen maar wilde toch heel erg graag ouders worden Adoptie was toen een hele mooie optie,Ik realiseerde me toen dat het heel dubbel is,dat mensen het vaak “knap” vinden terwijl ik dacht “knap”?? ik maak deze keuze eigenlijk omdat ik zo graag moeder wil worden,pas later in het trajekt kreeg ik steeds een mooier gevoel over het krijgen van een kindje wat toch al op deze wereld is en geen biologische ouders om voor hem/haar te zorgen het verlangen naar een kindje uit mijn buik nam daardoor steeds meer af en ik zou nu niet meer anders willen,Op dit moment is het zo dat de meeste mensen die adopteren dit doen omdat ze zelf kinderloos zijn en een klein percentage kiest bewust voor adoptie zonder wens naar een biologisch kindje of in combinatie met een eigen kind. Succes met je opleiding,groetjes Mariska

• Mei

De grote meerderheid adopteert omdat zij zelf geen kinderen kunnen krijgen.

Dan is er nog de groep die naast hun biologische kids adopteert, om verschillende redenen.

Ik zelf wist altijd al dat ik wilde adopteren. Ik wil graag kinderen, maar vind ook dat er al meer dan genoeg kinderen op deze wereld zijn. Adoptie is dan een logisch gevolg.

Inmiddels ben ik de trotse moeder van een prachtig tweetal uit China.

• Luna

Hoi Ruth,

Soms word ik er wel een beetje moe van hoor dat we ons altijd moet verweren over het hoe en waarom adoptie. We hoeven ons toch niet te verantwoorden ????Deze vraag word toch ook nooit gesteld aan ouders die na een gewone zwangerschap een kindje krijgen. Het gaat er om dat mensen een gezin willen stichten en hoe die dan tot stand komt maakt toch niets uit…… Of dat nu adoptie is, pleegzorg, of na een zwangerschap. Dus waarom kiezen we voor adoptie?? Omdat we graag een gezin willen stichten. SIMPEL HE ????????????

• Annalies

Ruth schreef:

>

> Hoi

> Ik ben voor mijn opleiding ‘pedagogiek’ bezig met een

> werkstuk over adoptie. Een van de vragen die we hierbij

> hebben gesteld, is waarom mensen graag een of meer kinderen

> willen adopteren. Zouden jullie uit persoonlijke ervaringen

> kunnen vertellen waarom jullie graag kinderen willen adopteren.

> Alvast bedankt!

De reden is simpel. We willen, alhoewel het zelf maken niet gelukt is, toch kinderen. en dat zal voor de meeste as adoptie ouders wel gelden.

Uiteraard geld dit niet voor iedereen. (er zijn ook nog ouders met bio kids die gaan of hebben geadopteerd). Het wekt wrevel bij mij op om deze vraag alweer langs te zien komen.

Is het niet veel leuker om eens een andere vraagstelling over adoptie te verzinnen?

Bijv: Kies je voor een land waarvan de gegevens van de bio ouders bekend zijn of juist niet? Vergelijk China/Taiwan China zijn meestal vondelingen en uit Taiwan zijn de meeste gegevens bekend.

Of waarom kiezen sommige as adoptie ouders voor een Special Needs kindje of juist niet?

Dit zijn twee voorbeelden op wat je zou kunnen vragen, uiteraard zijn er nog meer te bedenken.

• Annalies

Annalies schreef:

>

> Ruth schreef:

> >

> > Hoi

> > Ik ben voor mijn opleiding ‘pedagogiek’ bezig met een

> > werkstuk over adoptie. Een van de vragen die we hierbij

> > hebben gesteld, is waarom mensen graag een of meer kinderen

> > willen adopteren. Zouden jullie uit persoonlijke ervaringen

> > kunnen vertellen waarom jullie graag kinderen willen

> adopteren.

> > Alvast bedankt!

>

> De reden is simpel. We willen, alhoewel het zelf maken niet

> gelukt is, toch kinderen. en dat zal voor de meeste as

> adoptie ouders wel gelden.

> Uiteraard geld dit niet voor iedereen. (er zijn ook nog

> ouders met bio kids die gaan of hebben geadopteerd). Het

> wekt wrevel bij mij op om deze vraag alweer langs te zien

> komen.

>

> Is het niet veel leuker om eens een andere vraagstelling over

> adoptie te verzinnen?

>

> Bijv: Kies je voor een land waarvan de gegevens van de bio

> ouders bekend zijn of juist niet? Vergelijk China/Taiwan

> China zijn meestal vondelingen en uit Taiwan zijn de meeste

> gegevens bekend.

>

> Of waarom kiezen sommige as adoptie ouders voor een Special

> Needs kindje of juist niet?

>

> Dit zijn twee voorbeelden op wat je zou kunnen vragen,

> uiteraard zijn er nog meer te bedenken.

• Karen

Onze reden is anders dan de meeste andere reacties die ik heb gelezen. Wij willen adopteren omdat wij veel gereisd hebben en allebei geen enkele reden kunnen bedenken waarom we niet net zo lief een kind uit een arm land zouden willen adopteren als een biologisch eigen kind maken. Twee en een half jaar geleden zijn wij begonnen aan de adoptieprocedure en we verwachten dat het circa 1 jaar nog zal duren. Wij gaan voor een kind van een paar jaar oud om twee redenen:

a. Kinderen ouder dan 2 jaar hebben weinig kans nog adoptieouders te vinden

b. Er zijn veel aspirant adoptieouders op de wachtlijst voor een baby en ik zou het oneerlijk vinden om mij erbij aan te sluiten waardoor het wachten langer wordt voor een ander.

De reacties die we hebben gehad van familie en vrienden zijn tot onze teleurstelling vaak negatief geweest. Dit omdat mensen bezorgd zijn dat we ‘opgezadeld’ zullen worden met een probleemkind.

Ik geloof dat wij net zo vastbesloten zijn om goede adoptieouders te worden als mensen die om medische redenen geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen en daarom willen adopteren. De procedure duurt ook zo vreselijk lang, en de overweging is zo serious dat wij ons niet meer compleet zouden voelen als er geen adoptiekind zou komen.

Na het lezen van de reacties van Elly en Luna moet ik zeggen dat wij hier ook ziek van worden (van de ‘waarom’ vraag). Mijn man in het bijzonder kan het niet uitstaan dat je je constant moet verantwoorden en bij allerlei instanties zwaar door de molen wordt gehaald en gekeurd terwijl er nog zoveel mensen zijn die zomaar een kindje maken zonder dat iemand zich ermee bemoeit. Een kind adopteren is ook persoonlijk maar je privacy wordt in geen enkel opzicht gerespecteerd. Iedereen bemoeit zich ermee, zelfs als het kind er al is.

Karen

• C & D

Hoi Ruth,

gewoon omdat we graag kinderen willen maar we niet perse biologisch eigen kinderen hoeven. Er zijn genoeg kinderen in tehuizen. En voor een of meedere van die kinderen zouden wij graag willen zorgen.

Verder is het een gevoel, het past bij ons.

Groetjes