adoptie uit China

• Esther

Omdat ik aan een een-ouder adoptie vast zit kom ik als land bij China uit.

Of een deelbemiddelingsprocedure.

Is het slim om me voor China in te laten schrijven straks vanwege de Sars?

Zouden er geen vertragingen ontstaan bij de vergunninghouders. Zijn er nog meer mensen die twijfelen of wat meer hier van af weten.

Moet je perse bij de gezinsonderzoeken aangeven voor welk land je kiest?

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken.

Wie heeft goede raad?

• Mei

Hoi Esther,

sommige raadsonderzoekers vinden het prima als je nog openlaat voor welk land je kiest. Ik zelf denk dat China over een paar weken tot een paar maanden wel weer open zal gaan, de voorstellen gaan ook nog gewoon door. Ik verwacht dat er wel wat vertraging al komen, maar dat is koffiedik kijken. Bij adoptie weet je nooit zeker hoe het zal gaan.

Haiti is overigens ook nog een optie. Volgende week wordt duidelijk of Cambodja weer open gaat ( via WK)en ik dacht dat dat ook kon voor alleenstaanden.

Ook zelf doen is zeker een optie, oa uit amerika.

succes

Mei

• ?????

ook voor haiti is 1 ouder adoptie mogelijk, dus heb je meerdere keuzes, en wat betreft China, de wachttijd zal best oplopen, en als het dan weer open gaat, kan het heel snel gaan, maar dat is een risico die je neemt

• ?????

ook voor haiti is 1 ouder adoptie mogelijk, dus heb je meerdere keuzes, en wat betreft China, de wachttijd zal best oplopen, en als het dan weer open gaat, kan het heel snel gaan, maar dat is een risico die je neemt, wachten blijft onzeker

• Annalies

Ik zou bij de raadsgesprekken geen landenkeuze aangeven.

Wij hebben namelijk in de gesprekken voor een tweede BT aangegeven weer voor Zuid-Korea te willen gaan.

Aangezien Zuid-Korea dicht is voor adoptie hebben we een ander land moeten kiezen. In ons geval is dat Taiwan geworden. Maar in onze voorstel brief moeten we nu dus toelichten waarom we voor Taiwan gekozen hebben.

Ik adviseer om geen voorkeur uit te spreken voor een land in de raadsgesprekken.

• Meta

Ik ben het eens met Annalies vwb het vermelden van een landenvoorkeur in het gezinsrapport. Het is niet nodig om het aan te geven, en zo houd je alle mogelijkheden open.

Zelf hebben we aangegeven dat we een voorkeur voor Azië hadden.

Meta

• Esther

Bedankt voor alle reacties.

Nog een vraagje moet je bij de Raad v.Kinderbescherming wel aangeven met welke vergunninghouder je in zee gaat of hoeft dat ook niet persee, dat zou het een stuk makkelijker maken.Dan kan je helemaal nog alle kanten op.

• Meta

Hallo Esther,

Ja, dit moet je wel aangeven. De RvK stuurt dan het gezinsonderzoek naar het MvJ, die verstrekt de beginseltoestemming, en stuurt het rapport door naar de betreffende vergunninghouder.

Mocht je willen overstappen naar een andere vergunninghouder dan is dat overigens ook vrij gemakkelijk, ze sturen het gezinsrapport zo aan elkaar door.

Gedurende de periode vóór het gezinsonderzoek moet je dus eigenlijk kijken met welke vergunninghouder je wilt gaan werken, of dat je een zelfdoe procedure wilt gaan doen (maar ook dan moet je rapport naar een vergunninghouder voor de deelbemiddeling).

Groeten,

Meta

• Annalies

Hallo Meta en Esther,

Quote “Mocht je willen overstappen naar een andere vergunninghouder dan is dat overigens ook vrij gemakkelijk, ze sturen het gezinsrapport zo aan elkaar door. ”

Er is hier wel een uitzondering op!

Onze zoon Young-Hoon komt uit Korea via Wereldkinderen en we stonden al ingeschreven voor een tweede. Maar omdat Korea sloot en we niet voor China via WK konden. (we voldeden niet aan de eisen) zijn wij geswitch naar Stg Meiling voor Taiwan. Het tweede rapport is wel doorgestuurd naar Meiling maar het EERSTE gezinsrapport niet.(tevens de belangrijkste want het tweede staat vol met verwijzingen naar de eerste) Dus moesten we een kopie aanvragen bij het Ministerie van Justitie met het verzoek dat op te sturen naar Sg Meiling.

Wereldkinderen verklaarde dat zij het eerste gezinsrapport zelf hielden omdat onze zoon wel via hen gekomen was. ik weet dus niet of een kopie volstaan had maar WK wilde zelfs geen kopie maken.

• Meta

Hoi Annalies,

Dit begrijp ik niet helemaal. De raadsonderzoeker heeft dus allerlei verwijzingen in het tweede rapport (voor jullie tweede kindje) naar het eerste rapport (voor jullie eerste kindje) gezet? Dat lijkt me niet zo handig, want als je tweede dossier wordt opgestuurd, gaat niet je eerste gezinsrapport mee, maar diegene die op dat moment van toepassing is, dus je tweede (je eerste is al “gebruikt” voor de vorige procedure).

Er zijn veel meer mensen die twee procedures bij twee verschillende vergunninghouders hebben gedaan, het lijkt mij niet logisch dat die allemaal het “oude” gezinsrapport ook hebben moeten aanleveren.

Voor mijn gevoel dus meer een “misser” van de raadsonderzoeker, die had gewoon een nieuw gezinsrapport van de situatie op dat moment (met het verleden erbij) moeten maken.

Nog een persoonlijk nootje: ons eerste gezinsrapport was 10 bladzijden dik en dit kostte ons een klein vermogen om te laten vertalen. Als het tweede rapport een aanvulling op het eerste wordt, dan hebben wij een financieel probleem ;-)

Ik was juist van plan te vragen of het tweede rapport niet iets minder lijvig kon worden!

Groetjes,

Meta