aan adoptie kinderen en hun ouders

• sarah

hebben jullie moeilijkheden ondervonden toen jullie (adoptie kinderen) ouder werden? dat jullie / de kinderen psychische problemen kregen zoals eetproblemen, stress, angst om lief te hebben, angst om los te laten etc etc? ik heb dit namelijk wel (gehad) en ik denk dat het door de adoptie komt. maar verder hoor en spreek ik er nooit mensen over die er dichtbij staan verder. mijn ouders heb ik heel veel verdriet gedaan een keer maar het raakte mij niet om hun pijn te doen! dit is toch niet normaal meer!!! de schoolpsychologen hebben wel gezegt dat dit door adoptie komt maar goed ik zou nu graag ervaringen van andere geadopteerde en ouders willen lezen hoe die er mee zijn omgegaan en wat zij hebben laten doen etc etc! laat alsjeblief een berichtje achter!

liefs sarah

• Kreps

Hoi Sarah, kun je eerst zeggen hoe oud je bent.

• inge

kijk eens op http://www.adoptie.net/portal/modules/home/ vanalles over deze problematiek en allemaal relevante links. succes!

• sarah

ik ben nu 16, bijna 17

• Eveline

Beste Sarah,

Ook ik heb redelijk veel problemen gehad (in verband) met mijn adoptie. Ik had vooral last van depressies, bindingsangst en gevoel van verlatenheid. Ook ik wilde of durfde niet over mijn problemen te praten en heb mij jaren zeer ongelukkig gevoeld.

Nu, ik ben 31 jaar, heb ik alles een plaats kunnen geven.

Hoe, door toch veel te praten en te lezen over adoptie. Dus mijn advies aan jou is om toch over je adoptie en je problemen/moeilijkheden daarmee te gaan praten, hoe moeilijk je het ook vindt. Geloof mij, met praten start de ‘genezing’.

Nog even over de pijn die je je ouders hebt aangedaan. Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal precies is voorgevallen, maar ik wil je even meegeven dat best veel adoptie-ouders het moeilijk vinden om over het verleden te praten (de tijd voordat je in hun gezin kwam). Ze zijn bang om jou te verliezen, terwijl ze zoveel moeite hebben moeten doen voor je adoptie. Ze reageren dan vaak onwillig op vragen, wat weer averechts werkt.

Wil je uitgebreid praten, mail mij dan gerust.

Sterkte,

Eveline