adoptie uit china

• wilma

wij hebben sinds 1,5 jaar een bka nummer en we willen graag een kindje adopteren uit china.

we willen graag de ervaringen van mensen met meiling horen, en we zouden graag verhalen horen van mensen over hoe het met de kinderen gaat nadat ze in nederland zijn aangekomen.we hebben 2 biologisch eigen kinderen, hoe is de ontwikkeling in een gemengd gezin, we zitten vol vragen!

• astrid

hallo wilma

wat leuk om een berichtje te lezen van mensen die een kindje willen adopteren terwijl ze 2 biologische kinderen hebben. mijn man en ik denken er ook serieus over na om met een kindej van ver ons gezin comlpleet te maken. wij staan echter nog helemaal aan het begin en moeten ons bka nr nog krijgen.

het is heel herkenbaar dat je vol vragen zit. bij ons hetzelfde. er is ook bijzonder weinig te vinden over gemengde gezinnen.

ook op het net vind je ze bijna niet. terwijl ze in nederland toch wel moeten zijn.

we zijn ook zo benieuwd naar de reacties van de bio kinderen en hoe bereid je ze voor.en hoe vergaat het het kindje van ver in een gezin waar al kinderen zijn misschien wel (dikke kans) met een andere kleur.

en je omgeving hoe reageert die en hoe ga je om met vervelende of kwetsende opmerkingen. zijn jullie dat al tegengekomen?

en verder vinden we ook dat er maar weinig mogelijkheden zijn binnen de bemiddelende organisaties voor gezinnen met 2 kinderen.

wat weten jullie ervan en wat houdt precies een special need kindje in ? we staan daar wel voor open maar vinden ook wel dat de kinderen die er al zijn niet voor een broertje of zusje weggecijfert hoeven worden.

al met al veel vragen tollen ook door ons hoofd.

misschien vind je het leuk om te reageren.

we wensen jullie in ieder geval veel succes geluk en sterkte met jullie procedure.

astrid

• Mei

Hoi, er zijn heel veel adoptie e-mail lijsten en daar vinden jullie zeker andere ouders die ook al bio kids in hun gezin hebben. Ik ken er inmiddels genoeg. Ook in mijn eigen familie.

Andere kleur…dat heb je ook als je uit verschillende landen adopteert en sowieso verschillen de kinderen onderling vaak behoorlijk van elkaar, ook al komen ze uit het zelfde land.

SN..per land en vergunninghouder verschillend. bij sommige vergunninghouders kun je zelf aangeven wat je denkt aan te kunnen. er zijn vele Sn die absoluut niet belastend zijn voor de broertjes en zusjes…..en verder is het vaak zo zwaar als je het zelf ziet. Ik ken veel ouders van kinderen met een schisis en sommigen zien het als een belasting en anderen weer absoluut niet. Je kent jezelf het beste. er zijn ook veel kindjes met een aangeboren hartafwijking, littekens in het gezicht, kinderen die een handje missen, doof zijn aan een oor, kinderen met albinisme, met klompvoetjes etc. Ook hiervoor is een email groep.

• Tineke

Hallo,

Wij hebben een kind uit China en een heel donker kind uit Cambodja.

Het grote kleurverschil valt ze niet eens op.

Tineke

• Jeanne

Hoi,

Wij hebben een biologisch kind, een ned adoptie kind en sinds kort een koreaans kindje. Tot nu toe gaat alles prima. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.

Als er iets bijzonders gebeurt in een gezinssituatie wordt er toch vaak over gesproken dat kun je niet vermijden.

Mail gerust als je meer wilt weten.

Moeder van een “gemengd” gezin.

• ethel

Hoi Wilma!

Wij hebben een biologisch dochtertje van 5 jaar oud en we wachten nu op een afspraak met Meiling voor een eerste intake-gesprek. D'r is inderdaad niet zoveel bekend over de combi biologisch/geadopteerde kinderen, maar ik denk persoonlijk dat je daar op voorhand niet zoveel over kan zeggen. Elk kind is anders en aanpassen wordt het zowieso in het begin, voor het hele gezin.

Tijdens de VIA-cursus hebben wij een aantal A4-tjes meegekregen over dit onderwerp, meer was er gewoon niet. Toen wij recent onze beginseltoestemming kregen, zat er ook een enqueteformulier bij en hierop hebben wij aangegeven het jammer gevonden te hebben dat hier tijdens de bijeenkomsten weinig tot niets over besproken werd. Misschien krijgen anderen daardoor t.z.t. hierover meer info!

Groeten van Ethel