adoptie als student?

• Jo-Lynn

Hallo

MIsschien een beetje rare vraag, maar kan je een kindje adopteren als je studeert? En kan je anders wel al de adoptieproceduren starten? Omdat het toch nog heel lang duurt. Of kan een adoptieprocedure pas gestart worden als je een eigen huis hebt en een baan?

Ik ben een meisje van 20 jaar en verlang heel erg naar een kindje. Ik zou dan als alleenstaande adopteren uit Haiti. Ik zou een deeltijdopleiding willen doen.

Als het mogelijk is zou ik eerst wel 10 keer na willen denken of het mogelijk is. Maar als ik de adoptieprocedure start zou er ongeveer een kindje komen als ik al een tijdje klaar ben met studeren.

Ik hoop dat iemand voor mij een antwoord heeft. Alvast heel erg bedankt!

• Mien

Hallo Jo-Lynn,

Theoretisch is het mogelijk. Je leeftijd geeft theoretisch geen problemen, alleenstaand kán ook en een studie is ook geen opstakel. MAAR alle uitzonderingen bij elkaar denk ik dat je bij het onderzoek van de Raad voor de Kinderbescherming tegen zekerheid, huis en baan aanloopt en geadviseerd krijgt om het nog uit te stellen. Ook de vergunninghouders of de landen stellen allerlei eisen bijvoorbeeld aan de stabiliteit of soms aan inkomen. Maar dat kan dan al zekerder zijn omdat er wel een paar jaar overheen gaat voor je zover bent. Of er voor Haïti ook bemiddeld wordt voor alleenstaanden weet ik niet.

Veel succes!

Mien