Wereldkinderen geeft in een persbericht aan dat de klacht van de NAS bij de NMA is afgewezen. De reden voor deze afwijzing zou zijn dat een vernietiging van het convenant niet in het belang is van het kind. Zie hiervoor het persbericht van wereldkinderen op : http://www.wereldkinderen.nl/adoptie_nieuws.htm De volledige tekst van dit persbericht is in de bijbehorende link geciteerd.
De NMA geeft echter een hele andere reden voor de afwijzing: namelijk dat de NMA niet bevoegd is om een uitspraak in deze zaak te doen omdat de adoptieorganisaties geen commerciële doelstellingen hebben. Zie hiervoor de link: http://www.nmanet.nl/nl/nieuws_en_publicaties/persberichten/03-31.asp De volledige tekst van dit persbericht is in de bijbehorende link geciteerd.
Legt men het persbericht dat de NAS heeft doen uitgaan ernaast, dan komt deze qua inhoud goed overeen met het persbericht van de NMA. De volledige tekst van dit persbericht is in de bijbehorende link geciteerd.
De prangende vraag die ik dan heb, en waarschijnlijk iedereen met mij: Waarom geeft Wereldkinderen de situatie zo anders weer als de NMA? Waarom geeft Wereldkinderen het bericht zoals de NMA dat op de website heeft staan bijvoorbeeld niet letterlijk weer? Laten we de berichten eens naast elkaar leggen en analyseren:
Zoals duidelijk blijkt uit het persbericht van de NMA heeft de NMA geen mening geeft over het convenant, en over het belang van het kind in deze.(citaat NMA) De bemiddelende instanties (vergunninghouders) zijn niet aan te merken als ondernemingen in de zin van de Mededingingswet. Hierdoor vallen de gedragingen van deze instanties buiten de reikwijdte van de Mededingingswet. De NMa wijst daarom! een klacht van de Nederlandse Adoptie Stichting af. (einde citaat) Wereldkinderen beweert echter dat het NMA wel een mening in deze heeft. (citaat WK) NMa oordeelt dat Convenant Vergunninghouders in het belang van het kind is! (einde citaat)
Heeft Wereldkinderen het niet willen begrijpen, of zijn ze te dom om het te begrijpen?
Dit plaats ook de opmerking in de eerste alinea van het bericht van Wereldkinderen in een ander daglicht: (citaat WK ) Te meer omdat door de klacht van de NAS de belangen van het kind geschaad dreigden te worden. (einde citaat). Aangezien de NMA vindt dat ze niet bevoegd zijn om een uitspraak in deze te doen, is er dus geen enkel grond om aan te nemen dat de belangen van het kind geschaad zullen worden door de klacht van de NAS. Dit is op z?n minst een laakbare insinuatie van Wereldkinderen aan het adres van de NAS.
En nu we toch bezig zijn: het bericht van Wereldkinderen staat vol van halve waarheden waarmee ze de lezer op het verkeerde been probeert te brengen.
Wereldkinderen heeft het bijvoorbeeld over de 6 adoptieorganisaties, gemakshalve? vergetend dat de NAS er ook één van is ,en dat er dus 7 zijn.
De wetgeving waar Wereldkinderen het over heeft (citaat WK) Het is vergunninghouders niet toegestaan betrekkingen aan te knopen met instellingen in het buitenland die reeds met andere vergunninghouders betrekkingen onderhouden. (einde citaat) gaat over instellingen!! niet over nieuwe en andere contacten/instellingen in het buitenland. Het is dus heel goed mogelijk dat een vergunninghouder een nieuw contact aanboort in een land waar al een andere vergunninghouder zit. Echter het convenant is een onderlinge afspraak tussen de (voormalige 6 vergunninghouders) dat een vergunninghouder geen nieuw contact begint in een land waar al een ander vergunninghouder zit. Dit convenant gaat dus verder als de wettelijke bepalingen. De wetgeving heeft dus niets met deze zaak te maken en wordt er ten onrechte bij betrokken.
Het persbericht van Wereldkinderen geeft mij persoonlijk een hele vieze smaak in de mond. Het besluit van de NMA wordt verdraaid, de NAS wordt zwartgemaakt (dit lijkt mij tegen de afspraak dat vergunninghouders niet in elkaars vaarwater mogen zitten), en de lezer wordt op het verkeerde been gezet door te suggereren dat het convenant op de wet gebaseerd is, wat niet zo is.
Ook het argument ?In het belang van het Kind? wordt oneigenlijk gebruikt. Een argument waar we heel zorgvuldig mee om moeten gaan, en niet moeten gebruiken om persoonlijke meningen mee te verantwoorden, maar om feiten mee te staven. De vraag die zich dan vervolgens ook nog aan mij opdringt: Waarvoor wordt dit argument nog meer oneigenlijk voor gebruikt?
Het blijft natuurlijk gissen waarom Wereldkinderen een verdraaid bericht de wereld instuurt. Ik krijg persoonlijk het gevoel dat Wereldkinderen (net zo als de 5 andere oud-vergunninghouders) niet zo blij zijn met de NAS, en elke mogelijkheid aangrijpen om deze zwart te maken. Zijn ze bang met een inbreuk op hun jarenlange monopolie op adoptie? Zijn ze bang dat het convenant eigenlijk niet door de beugel kan, en dus proberen ze zich op deze manier in te dekken?
Ik vind het in elk geval zorgwekkend dat de grootste adoptieorganisatie van ons land zich op deze manier publiekelijk meent te moeten uiten.
Cor
COC MeerdanGewenst Adoptie