adoptie ouder kind

• Marieke

Hallo allemaal,

Wie heeft ervaring met het adopteren van een wat ouder kindje(4+), wat kun je tegenkomen, hoe gaat het met de taal leren, kortom wie wil er hierover iets vertellen. Is het erg moeilijk voor een ouder kind om in Nederland te wennen, enz.

Ik vraag dit omdat wij zelf ook een ouder kind moeten adopteren.

bedankt alvast,

Marieke

• joseheinink

ons zoontje is sinds maart bij ons(haiti) en is nu net 6 jaar geworden, wij hebben ook nog een biologische zoon en die is 8 1/2 jaar.de eerste maand na aankomst was erg moeilijk.in het tehuis was hij natuurlijk altijd een van de oudste geweest en mocht hij veel helpen en later naar bed, nu is hij de jongste en moest hij weer leren kind te mogen zijn!en dat kost veel tij en erg veel aandacht!

de eerste maand hebben we veel gebruik gemaakt van woordenlijsten, maar eigenlijk kan je met nederlands en handen en voetenwerk, en in ons geval schoolfrans, een heel eind komen.na de eerste moeilijke maand waarin zo ontzettend veel ontdekt moest worden merkte je dat hij rustiger werd en de taal razendsnel oppikt.hij hoort natuurlijk ook niets anders dan nederlands en omdat er nog een kind in het gezin is gaat het helemaal supersnel.

in april ging hij al af n toe kijken op school en na de meivakantie tot aan de zomervakantie is hij elke dag 's ochtends naar school geweest, nu draait hij al volledig mee in groep 2!

het leuke van een ouder kind is dat hij je veel kan vertellen over het tehuis waar hij gewoond heeft en zijn vriendjes en het dagritme enz.enz.

of te wel, we zijn heel erg blij met onze gezinsuitbreiding en staan verbaasd van het snelle aanpassen aan de nieuwe situatie.

• daniella

wij zijn zelf ook met adoptie bezig maar zitten nog maar in het begin traject.

toch kan ik je vraag misschien wel beantwoorden. ik geef zelf les op een bassischool met alleen maar allochtone leerlingen. ik zie kinderen op school komen van 4 en ouder die geen woord nederlandsspreken en je staat er van versteld hoe snel ze dat leren. met handen en voeten kun je echt een heleboel duidelijk maken maar zeker als ze thuis ook alleen maar nederlands horen, leren ze het echt heel snel hoor. hoef je niet niet bang voor te zijn.

succes ermee.

groetjes daniella

• jan haasnoot

Hallo marieke,

Wij hebben onze Bobby geadopteerd in Kenia toen hij net 5 was.

Hij wordt eerdaags 17, dus is hij nu 12 jaar bij ons.

Hij heeft het hele adoptieproces dus bewust meegemaakt.

Stilaan wordt duidelijk wat dat voor hem betekend heeft, vooral nu hij in de pubertijd zit (zat?). Over het algemeen is het goed geaag. Af en toe wat hobbels en gebruiksaanwijzing maar tot dusver zijn wij daar alle drie goed door gekomen.

Als je eens wat meer wilt weten van ons hoor ik het wel van je,

groeten,

Jan