Waarom adoptiekind??

• A

Ik kan begrijpen dat stellen/gezinnen zo graag een kind willen en het zelf niet kunnen/willen krijgen dat er gekozen wordt voor een adoptiekind.

Maar waarom wordt er dan gekozen voor een adoptiekind uit een ver land?

En niet voor een Nederlands kind wat een warm en vertrouwd gezin nodig heeft en misschien al jaren op een wachtlijst staat voor een gastgezin?

Ik ben erg benieuwd waarom adoptieouders de keus gemaakt hebben voor een “buitenlands”-adoptiekind en niet voor een Nederlands-kind.

Groeten, A

• Mei

Redenen ?

Er zijn maar heel weinig kinderen in nederland die voor adoptie in aanmerking komen.

Vaak zijn dit baby´s en niet iedereen kan of wil een baby adopteren

In principe kan de bio moeder de adoptie nog terug draaien in het eerste jaar

Verder vind ik het nogal een verschil of een kind verblijft in een Nederlands kindertehuis of een kindertehuis in china, polen , noem maar op. In het laatste geval overlijden veel kinderen vroegtijdig door onvoldoende medische zorg.

Er worden niet of nauwelijks kinderen met een handicap voorgesteld uit nederland.

Alles bij elkaar voor ons redenen om voor een adoptie kindje uit het buitenland te kiezen

• Meta Meulenbelt

Hallo A,

Er worden in Nederland slechts ongeveer 30 adoptiekinderen per jaar geplaatst. Deze worden allemaal ook echt geplaatst, er zit er niet één in een tehuis. Veel aspirant adoptieouders staan ook gedurende een bepaalde periode op de wachtlijst voor een NL adoptiekind, en die procecure kan naast een buitenlandse adoptieprocedure worden gedaan. Pas op het moment dat er een buitenlands voorstel is ga je van de wachtlijst af voor een NL adoptiekind.

Misschien bedoel je pleegzorg? Er is wel een tekort aan pleegouders in Nederland. Maar pleegzorg is iets heel anders dan adoptie.

Meta

• Triangle

Ik vermoed dat je hier twee wezenlijke begrippen door elkaar haalt:

adoptieouders (-kind) en pleegouders (-kind.)

Je schrijft:“Maar waarom wordt er dan gekozen voor een adoptiekind uit een ver land? En niet voor een Nederlands kind wat een warm en vertrouwd gezin nodig heeft en misschien al jaren op een wachtlijst staat voor een gastgezin?”

In dit geval spreek je over een pleegkind. Deze kinderen worden door gast-/pleegouders tijdelijk opgevangen (en opgenomen) in hun gezin. Zodra de omstandigheden bij de biologische ouder(s) weer van dien aard zijn dat het kind terug kan, gaat het kind terug naar huis.

Bij adoptie is er sprake van een definitieve wettelijke verbreking met de biologische ouder(s) en familie. Wettelijk gezien is dat dus niet meer familie van je. Immers, door de adoptie worden alle oorspronkelijke familierechtelijke banden verbroken.

Als ik je schrijven zo lees zou je dus beter je vraag anders kunnen stellen:

Waarom kiezen ouders er voor om een (buitenlands) kind te adopteren in plaats van pleegouderschap? (dus een kind dat door omstandigheden in een tehuis woont, een tijdelijke warme gezinsplaats te geven.)

Vriendelijke groet,

Triangle

Als je de stralen wilt zien, schijnt de zon altijd.