...massage, dingen benoemen etc

• Claudia

Hallo allemaal,

ik ben heel benieuwd naar iets:

in onze adoptie procedure-tijd zijn er al veel tips langs gekomen over

hoe je het kind zo goed mogelijk vertrouwd kan laten worden met de adoptief-ouders, hoe je de hechting zo goed mogelijk tot stand brengt etc.

(denk aan massage, het kind laten weten dat het gezien wordt dmv alles benoemen, de VIB, …….)

Wie van jullie heeft ervaring met dit soort “truucjes” (sorry voor het woord), past het ook daadwerkelijk toe, en werkt het?

Of is het iets wat je ergens in je achterhoofd houdt voor “als het nodig blijkt te zijn”?

Groetjes,

Claudia

• Elly

Onze dochter had heel veel behoefte aan knuffelen, aaien. Zeker in het begin, dan duurde het wel anderhalf uur. Ze begon dan ook babygedrag te vertonen, terwijl ze al drie jaar was bij aankomst. Deze periode heeft zo'n half jaar geduurd, de tijdsduur werd al korter. Maar nog is het een kind met een grote behoefte aan knuffelen.

• marjo

Hallo, ik wilde even antwoorden op je vraag. Massage en dan met name de shantale massage is goed voor een beter en intensiever kontakt met je kindje. Ik heb het zelf ook bij mijn zoon toegepast, en hij werd er rustiger van en vond het heerlijk. Soms valt hij hierbij lekker in slaap. Aanraken en knuffelen is heel belangrijk. Soms willen kindjes dat niet, maar door massage (kun je vaak leren door les te nemen bij het kruiswerk in je omgeving) gaat dat steeds beter. En bouw je vertrouwen op. Ook kun je er speciale rustgevende muziek bij kopen. Ook heb ik gemerkt dat wanneer je veel oogkontakt met je kind maakt wanneer je hem/haar iets verteld je vaker respons krijgt van je kind. Door de dingen te benoemen waar hij/zij mee bezig is werkt heel positief en stimulerend. Ik ben geen hulpverlener, maar een moeder die haar best doet en veel interesse voor haar kind heeft. Ik ben veel met hem bezig en praat haast continu met hem en lees veel boekjes voor, ook al is hij nog maar 16 maanden, hij geniet hiervan en wijst ook de dingen aan. Veel lezen over dit soort dingen hoe je de hechting goed kan laten verlopen helpt je te verdiepen in het kind. Het is fantastisch om er mee bezig te zijn. Groeten van een adoptiemoeder.Claudia schreef:

>

> Hallo allemaal,

>

> ik ben heel benieuwd naar iets:

> in onze adoptie procedure-tijd zijn er al veel tips langs

> gekomen over

> hoe je het kind zo goed mogelijk vertrouwd kan laten worden

> met de adoptief-ouders, hoe je de hechting zo goed mogelijk

> tot stand brengt etc.

> (denk aan massage, het kind laten weten dat het gezien wordt

> dmv alles benoemen, de VIB, …….)

>

> Wie van jullie heeft ervaring met dit soort “truucjes” (sorry

> voor het woord), past het ook daadwerkelijk toe, en werkt het?

> Of is het iets wat je ergens in je achterhoofd houdt voor

> “als het nodig blijkt te zijn”?

>

> Groetjes,

> Claudia