adoptie en ouder dan 40?

• machteld

Graag zou ik reacties krijgen van mensen die ouder waren dan 40 toen ze begonnen met adoptie. Ik ben 34, maar mijn vriend 42.

Wie heeft hier ervaring mee?

Volgens de mevrouw aan de infotelefoon van Via

begrijp ik dat je in een versnelde procedure kan komen. Weet iemand daar meer van, uit eigen ervaring?

Bovendien begreep ik dat in dit soort gevallen -vaak/soms?- gekozen wordt voor adoptie van 2 kindjes tegelijk.

Ook daar zou ik graag meer over willen weten.

Hartelijk dank!

• heidi

Hoi Machteld,

je moet eens kijken op adoptie.startkabel.nl en dan china, daar staat een procedure met IBOtoets. Dit is een toets die je moet doen als je ouder bent dan 42jr, je komt dan ook in een versnelde procedure voor de BT.

Hopelijk zet min. Donner wat vaart achter de screening van de huidige adoptiewet, en wordt de leeftijdsgrens omhoog gelegd. Het zou voor ons een uitkomst zijn. Mijn man was 39 toen we ons aanmeldden voor adoptie. Als we met de via starten is hij bijna 41.

De lange wachttijden hebben grote gevolgen voor de leeftijd van ons kindje. Dat vind ik toch wel wat zuur.

Ik ben zelf 30, en vind dat we prima in staat zijn voor een beebie te zorgen. Maar ja, die wetten en regels, he…….

Succes en groet,

Heidi

• jud

ik ben zelf bijna 38 en mijn partner is 39. zouden wij uberhaupt nog voor adoptie in aanmerking kunnen komen…..

• Annalies

Als jullie je al hebben aangemeld bij het Ministerie van Justitie voor een BKA nummer dan zou ik niet weten waarom niet. Mocht je je nog niet aangemeld hebben dan is het nog steeds mogelijk.

Zodra een van beide partners de leeftijd van 42 heeft bereikt op het moment van het aanvragen van het BKA nummer moet er een IBO toets worden afgelegd om de geschiktheid voor het adopteren aan te tonen. Bij het bereiken van deze leeftijd volgt er een versnelde procedure om tot een (BT) beginseltoestemming te komen.

Stg Meiling kent zogenaamde Speed-Up procedure's voor China waarbij om een voorstel voor ouders wordt verzocht die bijna de leeftijd's grens van 46 hebben bereikt.

De Nederlandse wet is momenteel dat een kind dat wordt geadopteerd niet ouder dan 6 mag zijn. Vandaar dus de uiterste leeftijd grens waarop adoptie nog mogelijk is tot 46 jaar.

Wel mogelijk is een zogenaamde sibling. jongste kind jonger dan 6 en een ouder broertje of zusje.

• Tineke

Ik was bij aanmelding in 1999 reeds 41 jaar.

Ons eerste kind uit China kregen we na de versnelde procedure- en IBO toets-

in 2000.

Vervolgens heb ik mijzelf weer aangemeld- man was inmiddels te oud- en begin van dit jaar kregen we onze tweede dochter uit Cambodja.

Dus het kan heeeel snel.

groeten Tineke

• heidi

Ja hoor, maar dan moet je wel openstaan voor een ouder kindje. Het leeftijdsverschil tussen oudste ouder en kind op dag van aanname mag niet groter zijn dan 40. Een totale procedure duurt minstens 3.5 a 4 jaar, dus tel maar uit.

Als je er maar enigszins over denkt om te adopteren, schrijf je dan alvast in. Voor de eerste stap plaatsvindt, ben je dan al snel 1.5 a 2 jaar verder en in die tijd heb je de mogelijkheid om na te denken.

Succes, Heidi

• kada

Mijn man was 44 toen wij procedure startten en ik 40; overigens waren wij toen nog niet getrouwd en moesten wij toen (in 2000) wel trouwen om in aanmerking te komen voor versnelde procedure of procedure met IBO toets zoals deze ook wel genoemd wordt, omdat dit gold op basis van leeftijd van mijn partner en niet op grond van mijn leeftijd. Het gaat om een psychologische test waaruit moet blijken dat je geschikt bent voor opvang van oudere kinderen (in ieder geval ouder dan 2). Wij hebben 3 kinderen tegelijk geadopteerd en onze procedure is erg snel verlopen. Ik heb destijds zowel vóór aanvang van de VIA cursus als vóór gezinsonderzoek gebeld met alle vergunninghouders om na te gaan wat de mogelijkheden waren gezien leeftijd en adoptie van meerdere kinderen tegelijk en op grond daarvan hebben wij een definitieve keuze gemaakt voor een land.

groeten

Kada

• vivianne

Hallo

Wij zitten met hetzelfde probleem. Ik ben “pas”38 en mijn man 43 jaar.

Wij hebben ons in Jan. 2002 ingeschreven en de aanvraag heb ik alleen ingediend. Na anderhalf jaar wachten zijn we nu bezig met de Via curses en komen we achter de nadelen van een-ouder adoptie maar omschrijven heeft alleen zin als wij een kindje zouden willen van 4 - 5 jaar. En dat vinden we eigenlijk te groot. Heeft iemand en tip

Verder voor iedereen veel succesTineke schreef:

>

> Ik was bij aanmelding in 1999 reeds 41 jaar.

> Ons eerste kind uit China kregen we na de versnelde

> procedure- en IBO toets-

> in 2000.

> Vervolgens heb ik mijzelf weer aangemeld- man was inmiddels

> te oud- en begin van dit jaar kregen we onze tweede dochter

> uit Cambodja.

> Dus het kan heeeel snel.

>

> groeten Tineke

• Meta Meulenbelt

Hallo Vivianne,

Kind & Toekomst heeft een nieuw kanaal, nl. Slowakije. Uit dit land mag geadopteerd worden door “alleenstaanden binnen een huwelijk” zoals dat heet. Het is één van de weinige landen (naast Haïti) waar dit mogelijk is. Het dossier van vrienden van ons is net als eerste opgestuurd naar Slowakije. Hoe de procedure verloopt is nog onbekend.

Groetjes,

Meta

• Claudia

Hallo Tineke,

Gefeliciteerd met je twee dochters!

Hoe werkt een versnelde procedure? Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel iets dat voor ons is weggelegd. Gaarne een reactie hoe je dit in werking stelt. Het zou ons, denk ik, enorm helpen in onze verdere procedure.

Groetjes,

Claudia