adoptie en ouder dan 40

• Yvonne

Toen wij onze adoptieprocedure starten waren we 40 en 55 jaar.

Dit komt erg weinig voor denk ik, we hebben gekozen voor een een-ouder adoptie.

We hebben de via cursus doorlopen en ook de gezinsonderzoeken, en hebben een positief rapport gekregen voor twee oudere kinderen. Dit mogen kinderen vanaf twee jaar zijn. Of ouder. Wij hebben voor twee gekozen omdat ze naar ons idee steun aan elkaar zullen hebben en ook omdat dit onze laatste kans om te adopteren is. Een nieuwe aanvraag zit er niet meer in gezien mijn leeftijd.

Dit als voorbeeld voor anderen die misschien denken dat er geen mogenlijkheden meer zijn op die leeftijd, wel dus!

groeten van Yvonne

• Claudia van Roij

Hallo Yvonne,

Jouw berichtje is een ware oppepper. Wat fijn dat het gaat lukken!

Ook mijn partner en ik zijn “oudjes” in adoptieland. Ik ben ruim 39 jaar en mijn vriend is 48. Derhalve hebben ook wij een alleenaanvraag gedaan. Onlangs is ons gezinsonderzoek met een positief advies afgerond. Onze ervaring is dat het niet zo gemakkelijk is om op onze leeftijd nog voor adoptie in aanmerking te komen; we stuiten toch op nogal wat beperkingen. Er liggen weliswaar mogelijkheden, maar het blijkt een behoorlijk speurwerk te zijn. De kans op een tweede kind volgens dit traject is niet zo heel erg groot en daarom overwegen wij eveneens om twee (oudere) kinderen tegelijk op te nemen.

Eerlijk gezegd ben ik erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen.Ook ben ik benieuwd bij welke vergunninghouder jullie terecht zijn gekomen en wat jullie land van herkomst gaat worden. Het ziet ernaar uit, dat jullie al een stap verder zijn in de procedure dan wij. Wellicht kunnen jullie bevindingen ons weer informatie opleveren. Ik zou je dan ook heel graag willen vragen mij hierop een reactie te geven, want ik heb het gevoel dat ons dat zou kunnen helpen.

Zo niet, dan even goede vrienden. Het blijft toch leuk om te lezen dat er mogelijkheden voor 40-plussers zijn. Succes bij het hele verdere traject.

Groetjes,

Claudia

• Yvonne

Hallo Claudia,

Toen ik een bericht wou sturen kreeg ik hem terug, is het wel een goed e-mail adres?

• Claudia

Hallo Yvonne,

Wil je mij s.v.p. opnieuw jouw e-mail sturen?

• vivianne

Hallo Claudia

Wij hebben ook een aanvraag alleen op mijn naam aangevraagd omdat mijn man 43 jaar ia en ik 38 ben.

Wij zijn momemnteel met de VIA cursus bezig en ik heb pas alle stichtingen gebeld voor informatie.

Bij wereldkinderen nemen ze de leeftijd van de oudste partner toch me en kom je in aanmerking voor een kindje uit Haiti vanaf 3 jaar. Wel een lange wachttijd!!

Bij Kind en Toekomst bemiddelen ze voor Nigeria en Roemenie en houden ze geen rekening met de leeftijd van de partner .

De stichting NAS bemiddelt voor Panama en stelt geen leeftijdseisen voor de partner maar weet nog niet wat Panama er zelf mee doet. Zij zijn nogmet de proefadoptie bezig en beginnen pas in Jan.2004 met inschrijvingen.

Ik hoop je hiermee een beetje verder geholpen te hebben en wens jullie veel succes.

Zouden jullie nog andere of meer info krijgen zou je die dan willen doormailen svp.

vivianne