samenwonend???

• Barnedette

Hallo allemaal, wij hebben vandaag ons B.K.A nummer binnen gekregen, jawel stap 1 in het hele gebeuren. Maar nu heb ik een vraag. In de brief staat het volgende:

De ervaring in de landen om ons heen. waar adoptie door 1 persoon al wat langer bestaat, heeft uitgewezen dat bij de toewijzing van een kind aan adoptiefouders in de meest zgn. landen van herkomst, welke toelating doorgaans in die landen zelf geschiedt, de voorkeur zal uitgaan naar gehuwde aspirant-adoptiefouders. Dit zal tot gevolg hebben datde kans op opneming van een kind door 1 adoptiefouder of door ongehuwd samenwonenden geringer is.

Tja, en wat moet je hier nou mee als ongehuwde liefdevolle moeder, dat graag een kindje wil adopteren. Ik wil dus graag weten wat het in de ervaring hier is en zijn er hier mensen die niet getrouwd zijn, maar wel een kindje hebben geadopteerd? Zou het wel heel erg vinden, om na al die medische toestanden ook nog eens een levenskeuze te moeten maken die om de verkeerde redenen tot stand zou moeten komen. Wij geloven alle twee niet in het huwlijk. Daar hebben we zo onze eigen redenen voor. maar we zijn al wel 14 jaar samen en heel gelukkig. Ons kind is de kroon op onze relatie en dat is voor ons de uliteme binding. Dus wie oh wie, kan mij een beetje helderheid geven in deze kwestie?? En verder om welke landen gaat het dan?

groetjes, Barnedette.

• Meta Meulenbelt

Hallo Barnedette,

Als je samenwonend bent dan adopteer je in principe alleen. Alle adoptielanden hebben hun eigen regels waaraan de adoptiefouders moeten voldoen. Gelukkig zijn die regels heel verschillend, zodat er voor de meeste aspirant adoptiefouders wel mogelijkheden zijn.

Aangezien jullie nog maar net je BKA nummer hebben is het lastig om een antwoord te geven op je vraag over welke landen dit wel toestaan. Het kan nl. over 2 à 3 jaar heel anders zijn. In het VIA boek wat je ontvangt ca. een half jaar voordat de voorlichting begint, staat een overzicht van de vergunninghouders en van de landen waaruit geadopteerd kan worden met de voorwaarden.

Ook kun je die voorwaarden op hun websites lezen. En dan is er altijd nog de telefoon, de kleinere vergunninghouders die voor één of twee landen bemiddelen kun je altijd bellen om te vragen naar de voorwaarden voor dat land.

Groetjes,

Meta Meulenbelt

Mama van Mean uit Cambodja

• Sandy B

Concreet gezegd.

Als je als alleenstaande (niet gehuwde) adopteerd heb je gewoon minder keuze uit de te adopteren landen.

Haïti en China is wel mogelijk. Maar voor actuele informatie zie de website's van de vergunninghouders.

• Kleintjie

Hoi Barnedette;

ZO komen we elkaar eens tegen in de verschillende draadjes ;-)

Omdat jullie niet geloven in de band van het huwelijk; is geregistreerd partnerschap niets voor jullie dan? Het heeft dan niet het “beladen” trouwgevoel maar (volgens mij) wel dezelfde status als getrouwd zijn (maar dat zou je dan wellicht weer bij de VIA na kunnen vragen). En er ook (liever niet maar goed) mocht je ooit uit elkaar willlen gaan dan is hier slechts 1 korte handeling voor nodig en niet het beladen scheiden.

En hebben jullie echt zoveel op trouwen tegen??? Je kan het ook doen voor de adoptie. gewoon op een maandag morgen in een korte ceremonie. Niets groots; geen feest. Puur een handeling die (in principe) in jullie relatie niets hoeft te veranderen. (je hoeft je naam niet te veranderen enzo).

Nouja het is maar meedenken..

Groet elja

• Mei

Geregistreerd partner schap wordt naar mijn weten in het buitenland niet gezien als huwelijk.

Je kunt wel als alleenstaande adopteren, maar het aantal landen waar uit dat kan is veel kleiner dan als je getrouwd bent.

Maar mogelijk is het zeker

• mar

ik heb zoiets van, trouw dan, wat maakt een boterbriefje nou uit, anders sta je er ook niet voor de volle 100% achter de adoptie, en als jullie al een kind hebben, overweeg dan om gezellig met zijn drieen verder te gaan, waarom dan toch nog adoptie, het zal keuzes maken zijn, en volgens mij is 1 ouder adoptie alleen mogelijk in Haiti, en daar is de wachtlijst op dit moment erg hoog, dus dan is de vraag, heb ik daar jaren lang wachten voor over, succes

• Barnedette

Beste MAR

Je hebt me toch een beetje gekwetst met dat berichtje van je. Ik moet al genoeg van anderen horen dat, als het krijgen van kinderen niet meer lukt, we ons daar bij neer moeten leggen. Ik had het hier niet verwacht. En wat dat trouwen betreft. ik had al vermeld dat wij daar onze eigen redenen voor hebben. Neem maar van mij aan dat ik me inderdaad bewust ben van het feit dat het maar een koud kunstje is om een handtekening te zetten. Het gaat daar ook niet om. Het zou om de verkeerde redenen worden gedaan. Het is een verbond tussen twee mensen die er voor kiezen om hun liefde, die ze op DAT moment voor elkaar voelen, voor de wet vast te leggen. Dat heeft dus niks met een kind te maken en al helemaal niet of je daar dan goed voor kunt zorgen. Het geeft ook totaal niet aan of je achter adoptie staat of niet. Wij vinden het huwlijk te betrekkelijk. En vele kinderen van gescheiden ouders zullen die mening met ons delen. Met alle respect voor de mensen die daar anders over denken. Tevens zouden we dus voor een instantie die keuze maken. Voor het kind heeft het geen meerwaarde.Denk niet dat we dit traject voor de lol aflopen, Ik weet niet hoe ver jij bent, maar ik neem aan dat je je er van bewust bent dat het een moeilijk en zwaar pad is dat je af moet. En of wij met z'n drietjes door zouden kunnen, natuurlijk. Maar wij willen graag een broertje of zusje voor onze zoon. Het betekend niet dat we niet tevreden zijn met wat we hebben. Hoe leg je het aan een 6 jarig jongetje uit dat het niet lukt. Hij ziet al mijn vriendinnen met dikke buiken lopen en zegt dat hij ook graag een baby in mijn buik wil. Maakt toverspreuken en geeft mij spuiten in mijn buik, met zijn dokterssetje, met de opmerking, “zo mam, nu krijg je ook een baby in je buik”. Ik hoop dat je in de toekomst een beetje uitkijkt met wat je opschrijft. Ook al heb je het niet met een negatief gevoel geschreven, het komt wel zo over. We hebben al jaren van medische toestanden achter de rug, die wij, zo denken veel mensen tenminste, moeten verantwoorden.(Voor de zwangerschap 5 en na de de zwangerschap 5) Ik schiet dan misschien snel in de verdediging, maar dat moet je me dan maar vergeven. ;))

Veel succes met het pad dat jullie nog voor je hebben en ik hoop dat jullie snel jullie kindje hebben, mochten jullie daar nog op wachten.

Groetjes, Barnedette.

mar schreef:

>

> ik heb zoiets van, trouw dan, wat maakt een boterbriefje nou

> uit, anders sta je er ook niet voor de volle 100% achter de

> adoptie, en als jullie al een kind hebben, overweeg dan om

> gezellig met zijn drieen verder te gaan, waarom dan toch nog

> adoptie, het zal keuzes maken zijn, en volgens mij is 1 ouder

> adoptie alleen mogelijk in Haiti, en daar is de wachtlijst op

> dit moment erg hoog, dus dan is de vraag, heb ik daar jaren

> lang wachten voor over, succes

• Kleintjie

Hee Barnedette;

Phoe als ik het zo lees hebben we veel overeenkomsten.. Ook mijn zoontje (3 nogmaar maar goed) is alsmaar bezig met de dikke buiken; roept te pas en te onpas dat hij een broertje EN een zusje krijgt (en de mensen maar kijken naar mijn buik.. hoe pijnlijk).

Ik hoop dat jullie een goede en voor jullie fijne keuze kunnen maken. (wat die ook is).

Knuffel elja

• mar

hoi

sorry voor mijn berichtje, maar ik heb het zeker zo niet bedoeld, excuses als ik je gekwetst hebt maar dat was zeker niet de bedoeling, succes verder met de adoptieplannen

• sandra

Hoi Bernadette,

Ook wij waren bewust ongetrouwd en samenwonend voor reeds 11 jaar. We willen dolgraag een broertje of zusje voor onze dochter van 5 jaar!

Wij stonden afgelopen juni voor de keus of nog 3 a 4 jaar wachten op china of Haiti, of trouwen en dan kon ons dossier opeens naar meerdere landen worden gestuurd! Wij hebben voor dat laatste gekozen aangezien onze dochter ook alleen maar groter wordt en wij z.s.m. onze tweede thuis willen hebben. M.a.w. wij zijn eind juli getrouwd en een maand later lagen onze papieren in Colombia!!!!

Als ik jou was, zou ik op mijn gemak de procedure in gaan……je ziet vanzelf wat je op je pad krijgt, en welke keuzes je dan kunt maken!!!!!!

En geloof mij…….dan heb je er ook vrede mee….

Wij zien het nu zo, een betere reden om te trouwen kan ik niet bedenken?!!!!

groet sandraBarnedette schreef:

>

> Hallo allemaal, wij hebben vandaag ons B.K.A nummer binnen

> gekregen, jawel stap 1 in het hele gebeuren. Maar nu heb ik

> een vraag. In de brief staat het volgende:

>

> De ervaring in de landen om ons heen. waar adoptie door 1

> persoon al wat langer bestaat, heeft uitgewezen dat bij de

> toewijzing van een kind aan adoptiefouders in de meest zgn.

> landen van herkomst, welke toelating doorgaans in die landen

> zelf geschiedt, de voorkeur zal uitgaan naar gehuwde

> aspirant-adoptiefouders. Dit zal tot gevolg hebben datde kans

> op opneming van een kind door 1 adoptiefouder of door

> ongehuwd samenwonenden geringer is.

>

> Tja, en wat moet je hier nou mee als ongehuwde liefdevolle

> moeder, dat graag een kindje wil adopteren. Ik wil dus graag

> weten wat het in de ervaring hier is en zijn er hier mensen

> die niet getrouwd zijn, maar wel een kindje hebben

> geadopteerd? Zou het wel heel erg vinden, om na al die

> medische toestanden ook nog eens een levenskeuze te moeten