kindje ouder dan 2?

• machteld

Wie heeft ervaring met adoptie van een kindje ouder dan 2? Uit welk land heb je geadopteerd? Hoe lang duurde dat, en hoe ging het thuis?

Wel veel vragen , maar we willen graag alles weten.

Wij zijn 34 en 42 dus als er mensen zijn die ook ervaring hebben met 40+_ hoor ik dat ook graag! bedankt!

• Carolina

hallo gaaf dat jullie een kindje willen adopteren van 2….knap…een stel uit de familie van mijn vriend hebben een meisje geadopteerd van 5 jaar oud… die is nu al in nederland .. en dat zal zeker heel moeilijk worden , ze komt nl. uit suriname en is haar eigen moeder gewend en familie, bij een 2 jarig kindje zal het minder zwaar zijn … dan bij een 5 jarige..,maar wat handig is om zoveel mogelijk over de achter te weten te komen van het kindje…zodat als ze dingen gaat vragen of gaat herinnerne dat jullie daar toch antwoord op kunnen geven!

Een twee jarig kindje kan ook al gewend zijn naar haar of zijn omgeving, dus zal dan ook wel een beetje teruggetrokken zijn.. bij mij om de hoek hebbben mensen een meisje uit china geadopteerd van bijna 2 jaar… ik ga binnenkort daar een intervieuw geven..dat doe ik ivm met m'n opleiding SPW … als jullie willen kan ik het intervieuw naar jullie sturen…, maar ik ben vanaf m'n geboorte geadopteerd… zit op't moment ook wel met veel vragen, dat zal ook een kind van 2 jaar een ouder natuurlijk hebben!

Ik wens jullie ontzettend veel geluk en sterkte!!

Ik heb bewondering voor jullie gr.Caroline!

• corine

Hoi Machteld,

Wij zijn net 2 weken thuis met onze dochter van 3 jaar.

Het ging hier wel om een 2e adoptie en zeker geen voorbeeldprocedure.

Onze dochter komt uit Colombia, en vanaf verzenden documenten tot voorstel heeft het 1,5 jaar geduurd.

Ons eerstje kindje was 15 maanden toen wij hem kregen (ook uit Colombia), dus ik kan wel de ervaringen naast elkaar zetten.

Onze eerste kon natuurlijk niet worden voorbereid, was gehecht aan zijn pleegmoeder, eenkennig natuurlijk, want dat zijn ze met 15 mnd, dus had heel goed door dat er iets gebeurde, maar kon niet plaatsen wat dat was…..Hij had natuurlijk eerst heel veel verdriet…En dat zat ook diep, hebben we nu tijdens onze 2e reis gemerkt, want hij zat het niet zitten om naar Colombia te gaan.

Onze dochter is een bijdehand voor haar leeftijd, woonde ook in een pleeggezin, met hele lieve pleegouders. Zij was oud genoeg om voorbereid te worden, had al foto;s van ons, voor wij naar Colombia kwamen en wist heel goed, dat wij haar nieuwe pappa en mamma zouden worden en dat ze een broertje zou krijgen van 1 jaar ouder en tevens wist ze al dat ze zou gaan vliegen…

Ik moet heel eerlijk zeggen, dat deze 2e overdracht en het wennen aan elkaar vele malen soepeler ging….Dit zou ik een aantal jaar geleden nooit gedacht hebben,

maar het is echt zo…

Veel succes verder met de procedure!

groetjes,

Corine

• mariana

joh ik was 3 jaar en 2 mnd dat ik naar Nederland kwam vanuit india 2 dec. 1976.

Tijd geleden he, maar mijn adoptieouders waren toen 38, en zeer ruimdenkend.

Ze staan/stonden altijd open voor vraag, en daad.

Dus leeftijd vin ik echt soms belachelijk, dat je daar ook op getest wordt.

gr. mariana

• machteld

bedankt weer voor alle hartelijke reacties en verhalen, ik heb ze geprint en bewaar ze. Misschien dat we in een later stadium nog specifieke vragen hebben.

veel geluk en succes allemaal!