waarom nederlandse voornaam

• Wietske

gisteren keek ik naar een programma op ned 3

over kinderen die geadopteerd waren

sommige kinderen hadden een erg nederlandse voornaam?

waarom niet gewoon een kindje uit bijv. korea een koreaanse naam laten behouden of geven

het kindje komt tenslotte daar van daan en

in principe wordt zijn gehele identiteit al “afgepakt”

zelf heet ik wietske maar ben ik bruin met kroeshaar.

Ik had heel graag anders geheten.

waarom niet een nepalees meisje een nepalese naam geven ipv de naam “elke”

er zijn zat sites op internet waar je allerlei namen uit diverse landen kunt vinden

Verder vind ik ook dat adoptieouders alle moeite moeten doen om zoveel mogelijk en dan bedoel ik ook zoveel mogelijk te weten te komen over het adoptieland

en ook zoveel mogelijk daarover door te geven aan het kind

indien mogelijk er ook naar toe op vakantie te gaan

dit omdat er een peruaanse jongen was en toen hij vroeg aan zijn adoptieouders wat voor mensen wonen daar zeiden zij “peruanen”

hij is er zelf achter gekomen dat hij een peruaanse Indiaan is.

groetjes !

• Meta

Hallo Wietske,

Ik denk dat een 15 à 20 jaar geleden het meer traditioneel was om een adoptiekind een Nederlandse naam te geven. Überhaupt was het namen geven vroeger meer met tradities omringd (eerste jongetje kreeg de naam van de opa van vaderskant etc.). Tegenwoordig wordt vaak de bestaande naam aangehouden of een naam gegeven die toch wat exotischer (naar het land van herkomst) klinkt. Maar toch zie ik ook nog wel Nederlandse namen voorbij komen op de e-mail lijsten bij de voorstellen.

Een tijdje geleden was het Wereldkinderen blad een themanummer over namen. Hierin kwamen adoptiekinderen ook aan het woord. Wat bleek was dat sommigen die een NL naam hadden gekregen hier heel blij mee waren (niet afwijkend van andere kinderen op school bijv.) en sommigen juist niet, en dat dit ook andersom gold (kinderen die hun eigen naam of een naam uit het land van herkomst hadden gehouden/gekregen). Het is dus heel erg afhankelijk van de persoon.

Zelf hadden we ons voorgenomen dat ons kind de naam zou houden mits deze niet voor misverstanden of scheldpartijen zou zorgen. Ook moest hij redelijk uit te spreken zijn. Onze dochter heette officieel Sok Mean. Dat “Sok” is er dus afgegaan, en Mean (wat je in het land van herkomst uitspreekt als Mjen) spreken wij uit als Me-An, vernederlandst dus. Ook hebben we er een tweede naam achter geplakt die onze keuze was. Onze dochter kan dus later eventueel kiezen dat ze bij haar tweede voornaam genoemd wil worden.

Zo maakt iedereen hierin zijn keuzes!

Groetjes,

Meta Meulenbelt

• Ingrid

Wij hebben de voornaam van onze dochter gehouden. Het is iets van haarzelf. Tevens hebben wij haar moeder's naam als tweede naam. Dit als eerbetoon aan de vrouw die het leven heeft gegeven aan onze dochter.

Ik ben het er ook mee eens dat ouders zich verdiepen in het land van herkomst. Ik raad het zeker aan om van tevoren er naar toe op vakantie te gaan. Van vrienden weet ik dat zelfs “moeilijke” landen (in hun geval Haïti) te bezoeken zijn. Waar een wil is, is een weg. Het verduidelijkt zo veel. Dan kun je wat onbevangener de cultuur beleven. Dit is ook belangrijk om je kind te begrijpen. Sommige dingen komen voort uit de cultuur.

Ingrid

• Elly

Onze dochter heeft haar voornaam gehouden. Als 2e voornaam heeft zij haar oorspronkelijke achternaam gekregen. Zo is deze ook in ere gehouden. Een kind dat geadopteerd wordt heeft vaak al heel veel verloren. Door de oorspronkelijke namen te behouden ontneem je dat tenminste ook niet.

• Annalies

Onze oudste zoon uit Zuid-Korea heeft ook zijn oorspronkelijke voornaam gehouden en een derde voornaam erbij gekregen namelijk de achternaam van zijn biologische vader. Voluit heet hij Young Hoon Ha roepnaam Young-Hoon.

Zijn naam betekent stralende verdienstelijkheid.

We hebben net een voorstel gehad uit Taiwan en onze tweede zoon gaan wij Yung An Chiang noemen. Dus weer de twee voornamen met de bio-achternaam als derde voornaam.

Betekenis weten we nog niet maar dat gaan we zeker uitzoeken

Yung-An behoort tot een Aboriginal Tribe in Taiwan dus hij is geen chinees.

We gaan uitzoeken tot welke stam hij precies behoort (wat dus zijn etnische achtergrond is) en alles waar we verder achter kunnen komen.

Voor ons als adoptie ouder geld dat wij alles willen achterhalen wat wij kunnen achterhalen van de achtergrond van onze zonen. Zo veel mogelijk te weten te komen over de cultuur.

.

• marianne

gefeliciteerd met jullie zoon en broertje, echt leuk, wanneer komt hij???Annalies schreef:

>

> Onze oudste zoon uit Zuid-Korea heeft ook zijn

> oorspronkelijke voornaam gehouden en een derde voornaam erbij

> gekregen namelijk de achternaam van zijn biologische vader.

> Voluit heet hij Young Hoon Ha roepnaam Young-Hoon.

> Zijn naam betekent stralende verdienstelijkheid.

>

> We hebben net een voorstel gehad uit Taiwan en onze tweede

> zoon gaan wij Yung An Chiang noemen. Dus weer de twee

> voornamen met de bio-achternaam als derde voornaam.

> Betekenis weten we nog niet maar dat gaan we zeker uitzoeken

> Yung-An behoort tot een Aboriginal Tribe in Taiwan dus hij is

> geen chinees.

> We gaan uitzoeken tot welke stam hij precies behoort (wat dus

> zijn etnische achtergrond is) en alles waar we verder achter

> kunnen komen.

>

> Voor ons als adoptie ouder geld dat wij alles willen

> achterhalen wat wij kunnen achterhalen van de achtergrond van

> onze zonen. Zo veel mogelijk te weten te komen over de cultuur.

>

> .

• Annalies

Hoi Marianne,

Voor Taiwan kan de tijd tussen voorstel en thuiskomst nogal varieren.

De gemiddelde wachttijd bedraagt 24 a 30 weken.

We kregen het voorstel voor Yung-An op 17 nov dus het kan nog enige maanden duren helaas.

Hij is geboren op 23 juli 2003 en ik hoop dat hij voor zijn verjaardag bij ons thuis is.

• Wietske

Bedankt voor de reacties iedereen !

succes met de adoptie en de kids !