vraag

• ikke

Eventjes een vraagje: klopt het dat in Amerika adoptie via internet legal is? En kan ik daar ergens informatie over vinden?

• Meta Meulenbelt

Hallo Ikke,

Wat bedoel je precies? Kun je je vraag iets uitgebreider stellen? Ook in Nederland hebben veel vergunninghouders een website met allerlei informatie, maar ik neem niet aan dat je dat bedoelt?

Groetjes,

Meta

• Fieke

Nee, dat bedoel ik niet. Ik heb gehoord dat in Amerika kinderen met foto en verdere gegevens op internet geplaatst mogen worden en op die manier ter adoptie aangeboden worden. Ik vroeg mij af of dat klopte.

• Aad

Ja dat gebeurt wel. Kijk bv hier:

http://photolisting.adoption.com/results.php?page=72

Het idee is dat een adoptie een positief iets is voor zowel kind als familie. Op wat voor manier je elkaar vindt, is minder belangrijk. Het kan via een adoptie buro gaan, via een advokaat, via kennissen of een ‘advertentie’ op het internet. Ook ouders die willen adopteren zetten wel dit soort advertenties neer. Voorbeeld:

http://profiles.adoption.com/search.php?go_search=true&state_codes=CA&type=2

De voorbereidingen voor de adoptie en de juridische afhandeling gaan allemaal gewoon op dezelfde manier, hoe je ook een match tussen adoptie ouders en kind gemaakt hebt.

's-Lands wijs, 's-lands eer.

Aad

• ????????

ik heb eens op die sites gekeken, ik moet je eerlijk bekennen, dat ik er nogal geschrokken van ben, wat erg dat er zoveel kinderen {te koop} worden aangeboden, het komt bij mij over, met zoiets van: de hoogste bieder mag het kind hebben, en waar blijft het geld???, verschrikkelijk, ik heb er echt geen woorden voor, zulke mooie lieve kinderen, waar dan zo mee word omgegaan, we hebben het wel over jonge kinderen hoor

• Meta Meulenbelt

Hallo vraagtekens,

In dit geval gaat het om “Waiting Children” in het buitenland, dit is een Amerikaanse therm voor Special Needs kinderen. Inzake deze kinderen is het absoluut niet zo dat de hoogste bieder het kind krijgt of zo (het idee al), meestal is het zelfs zo dat er voor Special Needs kinderen een speciaal tarief is of dat er een subsidie wordt gegeven. Het is extra moeilijk om voor Special Needs kinderen ouders te vinden, en men gaat er in de USA vanuit dat soms door het plaatsen van een foto er bij a.s. ouders een vonkje overslaat. Zonder foto zou dit veel moeilijker zijn is de gedachte daar.

Ook zijn er photolistings van kinderen in het Amerikaanse jeugdzorg systeem. Dit zijn ook veelal kinderen die extra zorg nodig hebben, en bijna allemaal oudere kinderen.

Voor binnenlandse adoptie bij de geboorte van een kind in de USA is het mogelijk om een brief aan de geboortemoeder van je toekomstige kind op het internet te plaatsen. Bij ons in Nederland heeft de afstandsmoeder ook invloed op waar het kind wordt geplaatst, kan in ieder geval allerlei wensen aangeven als ze dit wil. Ook in NL is het mogelijk dat een adoptie “open” is, dus dat er contact blijft tussen afstandsmoeder en adoptief ouders. Zo enorm groot zijn de verschillen dus niet, alleen de schaal waarop het zichtbaar is is heel anders.

Groetjes,

Meta

• ????????

bedankt voor de zeer goede uitleg!!!!!