gezinsonderzoek

• Claudia

In november 2002 hebben mijn man en ik ons BKA nummer gekregen.

Wij staan voor juli 2004 ingepland voor de VIA cursus.

Nu lees ik de laatste tijd enkele verhalen over het gezinsonderzoek op het internet.

Mijn twijfels nemen steeds meer toe als ik alle verhalen lees, en dan niet twijfels over de adoptie, maar over het krijgen van de beginseltoestemming.

Mijn man en ik zijn nog vrij jong, 27 jaar, en hebben bewust voor adoptie gekozen.

Wij weten dus niet of wij biologische kinderen kunnen krijgen, omdat wij dat dus niet hebben geprobeerd. Nu lees ik verhalen dat het dan moeilijk is om beginseltoestemming te krijgen omdat de medewerkers van de raad niet begrijpen

dat er in eerste instantie niet geprobeerd wordt om zwanger te raken.

Wij sluiten ook niet uit dat wij op een later tijdstip wel een biologisch kindje willen.

Is dit nu zo raar??

Chantal.

• marieke

Hallo,

Ik heb hier niets van gemerkt tijdens mijn gezinsonderzoek. Ben alleenaanvrager en ook alleenstaand. Bewust gekozen voor adoptie en niet voor zelf zwanger worden d.m.v spermabank, bekende man enz.

Tijdens het gezinsonderzoek wordt goed onderzoek gedaan naar je beweegredenen voor adoptie. Mijn ervaring is dat als je een bewuste weloverwogen keuze hebt gemaakt dit alleen maar gewaardeerd wordt.

• Mei

Was bij ons ook geen probleem hoor en zo ken ik wel meer mensen die meteen al wilden adopteren. Het is wel belangrijk om een reeel beeld te hebben van adoptie, maar dat volgt wel als je er veel over leest en de VIA hebt gehad.Succes. komt wel goed hoor

• anna

Bij ons was het zo dat er in het rapport wel moest komen te staan waarom we kinderloos waren, en dat het goed omschreven moest worden waarom we geen bio eigen kinderen kunnen krijgen, hier hadden we het wel even moeilijk mee, maar er werd tegen ons gezegt dat bepaalde landen dit duidelijk willen weten. als ik jouw was zou ik lid worden van email lijsten zoals van de freya adoptie email lijst hier kan je ook heel veel vragen kwijt en daar zijn mischien ook echtparen in jullie situatie, ik wil jullie heel veel succes wensen bij al jullie besluiten.

groeten van anna

• Chantal

Oh, wat ben ik blij om jullie verhalen te lezen!

Dat geeft ons toch weer een beter gevoel.

Het lijkt ons echt geweldig om een gemengd gezin te stichten, echter

willen wij graag eerst adopteren zodat wij dan alle aandacht kunnen besteden

aan het geadopteerde kindje, en niet de aandacht te hoeven verdelen.

Hopelijk mag onze wens in de toekomst uitkomen.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Chantal.

P.s. Ik zie dat de naam van mijn vriendin, Claudia, in beeld stond,

dat komt omdat ik bij haar achter de pc zat.

• Mei

Lid worden van Freya??

Vergis ik me nou heel erg als ik denk dat dat juist voor mensen is die geen bio kinderen kunnen krijgen?

En het gesprek hier gaat juist over als mensen dat misschien wel kunnen, maar daar niet voor kiezen…

• birgit

Hoi,

nee, dit is helemaal geen probleem voor de Raad. Ook wij kiezen bewust voor adoptie, geen idee of we wel of niet zwanger zouden kunnen worden, nooit geprobeerd.

Je hoort bij de 2% ofzo die bewust voor adoptie kiezen (ik bedoel, iedereen die gaat adopteren kiest er bewust voor, maar kiest direkt voor adopteren ipv proberen zelf zwanger te worden).

Wij hebben goeie normale gesprekken gehad, het was zelfs “makkelijk” volgens de raad aangezien er niets gevraagd en verteld diende te worden over het

medisch verleden, spanningen en verdriet, de verwerking van het niet zwanger kunnen worden.

Wel wordt er naar de reden gevraagd van het kiezen voor adoptie boven het willen van biologisch eigen kinderen.

Daar moet je wel even over nadenken voordat de gesprekken beginnen.

Succes!

• Annalies

Nee dit is niet raar!

De reden waarom voor adoptie gekozen wordt is van belang om te noemen bij de raadsgesprekken.

Of men adopteert uit ideele overwegingen of omdat men ongewenst kinderloos is dat maakt in principe niet uit. Wel de toelichting. reden motivatie e.d.

Als men ongewenst kinderloos is, kan men de reden waarom, laten vermelden in het gezinsrapport van de raad. Dit betekent dat men voor adoptie uit meerdere landen in aanmerking komt.

Sommige landen eisen nu eenmaal van hun aspirant adoptie ouders dat zij ongewild kinderloos zijn en soms is zelfs een medische verklaring noodzakelijk.

Er zijn ook landen waaruit geadopteerd kan worden als men al biologische kinderen heeft of als niet bekend is of men eventueel zelf biologische kinderen zou kunnen

krijgen.

Hoe de raad reageert hangt in grote mate af van de medewerker zelf. Er is dus niet een duidelijk antwoord hoe de raad waar jullie bij zitten zal reageren.

zoek een aantal adoptie ouders bij jullie uit de buurt en vraag hoe die de gesprekken hebben ervaren, dat neemt waarschijnlijk al een hoop onzekerheid over de gesprekken af..