spoorloos

• paul vertegaal

De redactie van KRO's Spoorloos ontving de afgelopen dagen verscheidene mails van mensen die ontstemd zijn over een interview met onze verslagever Derk Bolt in het Friesch Dagblad. Wij konden daar niet direct op reageren: gelet op de heftigheid van de reacties wilden we nagaan hoe dit artikel tot stand heeft kunnen komen.

Na lezing van het artikel kunnen wij in alle eerlijkheid alleen maar zeggen dat wij heel goed begrijpen dat de inhoud als zeer grievend is ervaren door mensen die op welke wijze dan ook bij adoptie betrokken zijn. Het spreekt voor zich dat wij onze verslaggever Derk Bolt om commentaar hebben gevraagd.

Anders dan gebruikelijk, is het artikel vooraf niet ter goedkeuring voorgelegd aan Derk. Hij zou met publicatie zeker niet akkoord zijn gegaan, omdat hij zich niet herkent in de context van het artikel. Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen.

Met Derk betreur ik de publicatie van het interview. Met de meeste hoogachting,

Paul Vertegaal,

eindredacteur KRO's SPOORLOOS

• per

wat een slap verhaal zeg, dit zijn de woorden die derk bolt heeft gezegd en anders zeker heeft bedoelt.Waarom zou een journalist die dit stuk schreef de boel verdraaien? wat heeft hij daar voor baat bij? Derk bolt moet ook nu gewoon een kerel zijn en zeggen dat hij nog steeds achter zijn woorden staat en gauw nee heel gauw zijn ontslag indienen bij spoorloos.Een goede reporter staat achter het product dat hij maakt en praat niet zo minachtend over de mensen die in zijn programma voor komen.Spoorloos zal nooit meer het niveau halen wat het ooit had simpel omdat iedereen al misselijk begint te worden als je zijn stem hoort nee erger in beeld komt.Ook van spoorloos had ik toch wel iets meer verwacht dan dit ,,standaard briefje,, om de goede naam nog te redden.

groetjes van een trotse vader van 3 top colombianen die heel gelukkig zijn

• nutty

Zeer slap verhaal,na enig speurwerk naar andere interviews met Bolt uit hij toch ech min of meer dezelfe uitspraken.Dan heeft die journalist het zeker ook allemaal verdraaid.

Sorry,maar hier trap ik dus niet in.

• Marleen van Dijk

Geachte meneer Vertegaal,

Bovenstaande heb ik met interesse gelezen. Kunt u verklaren hoe dan de eerdere uitspraken van Dhr. Bolt in andere bladen tot stand zijn gekomen? Deze uitspraken hadden toch zeker dezelfde strekking………

En wat klopt er dan niet in het interview? Het gehele interview of gedeeltes daarvan? Het lijkt me toch onmogelijk dat het hele stuk uit de duim van de schrijver is gezogen…….

Met vriendelijke groeten,

Marleen van Dijkpaul vertegaal schreef:

>

> De redactie van KRO's Spoorloos ontving de afgelopen dagen

> verscheidene mails van mensen die ontstemd zijn over een

> interview met onze verslagever Derk Bolt in het Friesch

> Dagblad. Wij konden daar niet direct op reageren: gelet op de

> heftigheid van de reacties wilden we nagaan hoe dit artikel

> tot stand heeft kunnen komen.

>

> Na lezing van het artikel kunnen wij in alle eerlijkheid

> alleen maar zeggen dat wij heel goed begrijpen dat de inhoud

> als zeer grievend is ervaren door mensen die op welke wijze

> dan ook bij adoptie betrokken zijn. Het spreekt voor zich dat

> wij onze verslaggever Derk Bolt om commentaar hebben gevraagd.

>

> Anders dan gebruikelijk, is het artikel vooraf niet ter

> goedkeuring voorgelegd aan Derk. Hij zou met publicatie zeker

> niet akkoord zijn gegaan, omdat hij zich niet herkent in de

> context van het artikel. Ik heb geen reden om daar aan te

> twijfelen.

>

> Met Derk betreur ik de publicatie van het interview. Met de

> meeste hoogachting,

>

>

> Paul Vertegaal,

> eindredacteur KRO's SPOORLOOS

• Mevr. M. Huijg

Geachte heer Vertegaal,

Naar aanleiding van bovenstaande reactie van u op de grote commotie die is ontstaan n.a.v. het interview dat Derk Bolt heeft gegeven, lijkt het mij voor de hand liggen dat Derk Bolt met een dergelijk onbevredigend weerwoord komt. Een en ander zou anders wel eens heel schadelijk kunnen zijn voor zijn functie. Maar toevalligerwijs is dit niet het enige interview waarin Derk Bolt zich zeer stigmatiserend over adoptie uitlaat. In een interview in de Haagsche Courant van 2001 laat hij zich ook zeer negatief uit over adoptie, hij zegt “strontverliefd” te zijn op zijn eigen 2 kinderen en kan zich niet voorstellen dat adoptie-ouders net zulke gevoelens voor een adoptiekindje kunnen hebben als hij voor zijn biologische kinderen heeft. Gelooft u mij, dat kan wel degelijk! Ook spreekt hij in dit interview over een “sambajongentje” een leuke variant op “donker speelgoed-aapje”. Maar waarschijnlijk heeft de heer Bolt toen ook niet de gelegenheid gehad om het te plaatsen stuk van te voren in te zien??

Hoogachtend,

Monique Huijg

Zeer trotse mama van een geweldige dochter van 2,5 jaar uit China en hopend op nog zo'n wondertje!

• Mei

Citaat Derk Bolt:

"Ik was daarom, met u, ook verbijsterd toen ik in het gewraakte artikel

allerlei gedachtekronkels las die als belangwekende waarheden van een

zogenaamde ervaringsdeskundige werden gepresenteerd. De meeste woorden

herkende ik wel, de context absoluut niet."

Kortom, wel gezegd, maar niet van tevvoren gerealiseerd wat de gevolgen zouden zijn als het zwart op wit zou staan.

De woorden: “zwart speelaapje” kwamen hem ook bekend voor?

Nou, die keur ik in geen enkele context goed

• Lia Kole

Het is mijns inziens toch beter om het standpunt van dhr. Bolt maar eens goed onder de loep nemen, want dit is niet het enige interview waar dhr. Bolt zich zo uitlaat. Als hij dan zegt dat het zo niet is bedoelt hoe zit het dan met de andere interviews ook die van vorig jaar april op de radio??

Raar dat wel elk interview dezelfde strekking en mening weer geeft van dhr. Bolt.

Met vriendelijke groet,

Lia Kole

moeder van een chinese prinses en wachtende op een tweede.

• Jannicq Sierens

ERGERLIJK EN LAF!!!!

Ik ben in de eerste plaats moeder van 2 prachtige Chinese meiden en net als de meeste andere verontwaardige adoptieouders lid van de Rode Draad!

Het is langs deze weg dat ik dan ook de inhoud van enkele interviews van Dhr. Bolt over adoptie heb kunnen lezen.

Gelukkig hebben we in Vlaanderen een andere redactie voor het programma Spoorloos, een redactie die nooit ofte nimmer stelling zal innemen en wansmakelijke woorden in de mond zal nemen of ze zal laten publiceren!!!!

Dat in het artikel uit het Friesch Dagblad dingen uit hun context gerukt zijn kan ik eventueel nog aannemen, maar het stoort mij mateloos dat Dhr. Bolt zijn racistische uitspraken waarin hij onze kinderen vergelijkt met aapjes niet weerlegt of niet kan weerleggen.

Tukkers? Sambajongetjes? Woorden die ik las in een vroeger verschenen artikel… waren die ook uit de context gerukt???

Mag ik dan ook eens vragen waar de KRO voor staat?

Welke waarden en normen hanteren jullie? Ze zijn voor mij allesbehalve K!

Hopend op een objectievere reactie van KRO en Dhr. Bolt,

Jannicq Sierens

• heidi

Ik sluit me volledig aan bij de reacties van de voorgaande mails.

Ik vind dit niet voldoende!!

Heidi

wachtende op een prinsje of prinsesje uit Colombia

• Geja van der Nagel

Geachte Paul Vertegaal,

Derk Bolt zegt dat hij zich niet in de context van het artikel herkent. Heeft hij protest aangetekend bij de redactie van het Friesch Dagblad?

Van een journalist mag je toch verwachten dat hij eist dat hij een interview van te voren mag lezen.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat de betreffende interviewer dit soort uitspraken uit zijn duim zuigt. Misschien een idee om “De leugen regeert” in te schakelen.

Ik neem tenminste aan dat Bolt niet het beeld wil doen voortbestaan dat nu van hem geschetst is.

Nu lijkt het er in ieder geval op dat hij, ondanks de vele reizen die hij heeft gemaakt, weinig inzicht heeft gekregen in andere culturen en de omstandigheden waardoor mensen, veelal vrouwen, de keuze maken om afstand te doen van hun kind. Het is overigens nog niet zo lang geleden dat ongehuwde moeders ook in Nederland met de nek werden aangekeken en als “gevallen vrouwen” werden beschouwd.