naam

• anja

Hallo,

We willen graag voor ons adoptie kindje uit China een eigen naam bedenken en die voor zijn of haar chinese namen zetten, nu is mijn vraag als je gebeld word door de vergunninghouder dat je een zoon of dochter krijgt wanneer kan je dan die naam doorgeven.

groet van anja

• Meta Meulenbelt

Hallo Anja,

Die naam hoef je pas nadat je een jaar voor je kindje hebt gezorgd “door te geven” aan de advocaat die de adoptie naar NL recht gaat aanvragen.

Het kindje houdt de naam/namen die het in China heeft gekregen, het krijgt een Chinees paspoort waarin die namen staan en ook op het MVV (nodig om NL binnen te komen) staat uitsluitend de Chinese naam.

Op je aankomstkaartje kun je wel de door jullie te geven naam/namen vermelden.

Groetjes,

Meta Meulenbelt

• Mei

Nog een aanvulling: bij één van de vergunninghouders moet je voor het afreizen de naam doorgeven, maar ik weet niet meer bij welke vergunninghouder. Het is bij WK of bij Meiling. Bij K&T gaat het zoals Meta al beschreven heeft

• Jolande

Mei schreef:

>

> Nog een aanvulling: bij één van de vergunninghouders moet je

> voor het afreizen de naam doorgeven, maar ik weet niet meer

> bij welke vergunninghouder. Het is bij WK of bij Meiling. Bij

> K&T gaat het zoals Meta al beschreven heeft

Wij moesten (jaren geleden) bij Meiling zowel een meisjes- als een jongensnaam doorgeven, dit moest tegelijk met alle andere papieren die we klaar moesten maken.

Of het nu nog zo is weet ik niet.

• rozefantje

Bij WK konden we (vorig jaar) de naam bij de afreisbijeenkomst doorgeven. Omdat wij later aan een reisgroep zijn toegevoegd waren die gegevens niet op tijd in China doorgekomen, en hebben we het ter plaatse nogmaals doorgegeven. Dus ook op het laatste moment kon het nog. Het werd dan in de officiele akte opgenomen, maar heeft totaal geen juridische waarde of wat dan ook. Maar het staat wel leuk. Heb je nog geen naam bedacht was dat ook geen probleem, werd ie gewoon niet vermeld.

Voor de nederlandse wet geldt de chinese naam totdat de adoptie naar nederlands recht is uitgesproken.