adopteren als je in het buitenland woont

• monique

Wij wonen in Gambia, zijn allebei Nederlands en willen een kindje uit Thailand adopteren. Omdat wij dus niet in Nederland wonen kunnen wij niet met de reguliere adoptieprocedures meedoen, maar wij willen wel dat ons kind uiteindelijk de Nederlandse nationaliteit krijgt.

Wij hebben de volgende vragen:

1. Wie heeft ervaring met het adopteren van een kindje als je niet in Nederland woont.

2. Waar moet je beginnen als je een zelfdoe-procedure wilt starten in Thailand?

3. Hoe kan alles in Nederland geregeld worden?

Als er iemand is die ons op weg kan helpen zouden wij hier erg mee geholpen zijn want alles loopt vast op het feit dat we dus niet in Nederland wonen!

Alvast bedankt voor jullie informatie.

Monique

• Aad

Monique,

wij wonen buiten NL en hebben daar een kindje geadopteerd. Op dit moment zijn we bezig om haar de NL'se nationaliteit te geven en dat zou binnen een paar maanden rond moeten zijn.

Simpel gezegd, als je een kind wilt adopteren, dan moet je dat doen volgens de wetten en regels van het land waarin je woont. Jij zult daarom in Gambia moeten uitzoeken hoe het daar gaat. Als je adoptie in Gambia eenmaal rond is, dan kun je na een jaar de NL'se nationaliteit aanvragen. Daarvoor hoef je niet naar NL toe.

Dit is verhaal in een notedop maar meer is er niet nodig totdat je je kind in Gambia geadopteerd hebt. Hoe dat moet, daar heb ik geen idee van.

Succes,

Aad

• Meta Meulenbelt

Hallo Monique,

De meeste mensen die in een buitenland wonen adopteren een kindje uit het land waarin ze op dat moment verblijven. Dat is ook het meest eenvoudig. Jullie moeten nu voor wat betreft adoptie voldoen aan de wetten van Gambia én aan de wetten van Thailand. Ik ken een paar mensen in een buitenland en één stel wat geadopteerd heeft uit weer een ander land, en dat was geen enkel probleem. Het land waar je verblijft vindt meestal dacht ik dat jullie omdat je NL staatsburger bent aan de wetten van je eigen land moet voldoen op dit gebied. Dit moet je echter nog wel even checken.

Dan zit je nog met de wetten van Thailand. Ik ben ooit in zelfdoen uit Thailand gedoken, maar kon er niet goed grip op krijgen. Het lijkt alsof zelfdoen voor Nederlanders niet mogelijk is.

Misschien kunnen jullie contact opnemen met Wereldkinderen in Den Haag, zij bemiddelen voor Thailand. Zij kunnen jullie vast over de wetgeving (Thaise) in het algemeen veel meer vertellen, en ook of zelfdoen voor jullie mogelijk is.

Waar je ook aan moet denken is dat het kindje de Thaise nationaliteit heeft, en bij terugkomst in Gambia een inreisvisum moet hebben. Dit moet je van tevoren meestal regelen.

Er bestaan ook een aantal e-mail lists over zelfdoen in adoptie, waar volgens mij ook NL ouders lid zijn die in het buitenland wonen.

http://groups.yahoo.com/group/zelfdoen_in_adoptie/

http://groups.yahoo.com/group/bza/

http://www.zelfdoenersinadoptie.nl (de site van de BZA)

Groetjes,

Meta Meulenbelt

• monique

Beste Aad,

Bedankt voor je antwoord, het is me duidelijk.

Mijn vraag is alleen nog: hoe gaat het als je met het kindje reist naar bijvoorbeeld Nederland. Ik neem aan dat ze een thais paspoort krijgt, maar kan ik haar dan zomaar meenemen op reis want wij zijn natuurlijk niet haar echte ouders?

Monique

• Aad

Monique,

Je schrijft: “maar kan ik haar dan zomaar meenemen op reis want wij zijn natuurlijk niet haar echte ouders?”

Mijn antwoord, als niet-advokaat: als je je kindje geadopteerd hebt, dan ben je wel de echte ouders!!

Maar goed, ik heb buiten NL geadopteerd maar in het land waarin ik woon. Ik had niet die extra complicerende factor van een derde land. Daarom kan ik niets zinnigs over jouw situatie zeggen. Hielp het bericht van Meta misschien?

Veel succes,

Aad

• monique

Beste Meta,

Bedankt voor je uitgebreide bericht.

Het regelen van een inreisvisum voor Gambia is geen probleem. Weet jij of iemand anders hoe het gaat met een uitreisvisum voor Thailand, moet daar iets speciaals voor geregeld worden?

Ik hoor het graag.

Monique

• monique

Beste Aad,

Ik bedoelde eigenlijk hoe het gaat met de uitreisdocumenten voor Thailand. Ik heb net Meta gevraagd of zij dat misschien weet, maar misschien weet jij er iets over?

Monique

• Jol

Beste Monique,

Wij hebben geadopteerd terwijl we in het buitenland woonden. Dit was echter een kind uit het land waar we woonden en relatief eenvoudig.

Als je zelf rechtstreeks een kindje uit Thailand wilt adopteren is het heel belangrijk dat je uitvindt of Thailand dit toestaat. Thailand werkt met Wereld Kinderen, en toen ik een aantal jaren geleden via de Thaise Ambassade informeerde of ik zelf in Thailand kon adopteren waren ze daar heel resoluut in, het kon volgens de Thaise Ambassade in Den Haag alleen via Wereld Kinderen. In jou situatie is het wat anders omdat je niet in Nederland woont.

Het belangrijkste is dat je uitvindt of de Thaise Wetgeving een rechtstreekse adoptie door jullie toestaat. Je zou kunnen kijken of er een Thaise consul of Ambassadeur in Gambia zit die je wil helpen dit uit te vinden. Je zou ook een advocaat kunnen zoeken in Thailand die je de opdracht geeft dit uit te vinden.

In gesprekken met een advocaat is het heel belangrijk dat je duidelijk maakt dat je een adoptievonnis wilt krijgen dat helemaal correct volgens de Thaise wetgeving is uitgevoerd (daarom heb je ook hulp nodig van een goede advocaat).

Stel dat het kan, dan moet je vervolgens uitvinden of het Thaise vonnis niet onmiddelijk recht geeft op Nederlanderschap van het kind. Op basis van het Haags Adoptieverdrag zal dat niet lukken, maar mogelijk wel op basis van de recente wetsveranderingen in de “Rijkswet op het Nederlanderschap”. Zou dit van toepassing zijn, dat kun je mogelijk bij de Nederlandse Ambassade direct een

Als je hebt uitgevonden

• Jol

Ging even iets mis tijdens het antwoorden:

Als de nieuwe wet op het Nederlandserschap van toepassing is, kun je namelijk bij de Nederlandse Ambassade mogelijk direct een Nederlands paspoort voor het kind aanvragen. Op volgende link kun je de betreffende staatscouranten vinden waarin hierover is gepubliceerd (o.a. nummer 283 & 284) http://eerstekamer.cust.pdc.nl/9324000/1f/j9vvgh5ihkk7kof/vfo5fqi27006

Je zou ook eens kunnen overleggen met de Nederlandse Ambassade in Gambia hoe ze met deze nieuwe wet om denken te gaan.

Zet'm op! Je kunt me ook rechtstreeks e-mailen.

Jol

• monique

Beste Jol,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier hebben we zeker wat aan. we heb een contact in Thailand en die gaan we laten uitzoeken of we rechtstreeks kunnen adopteren. Ik heb het ook via Wereldkinderen geprobeerd, maar zij konden ons niet helpen omdat wij dus in het buitenland wonen.

Voorlopig kunnen we even verder.

Groetjes,

Monique