Tips om zaken wel of niet in het gezinsrapport te laten opnemen

• Paul

Mijn vriendin en ik willen graag vanuit ideologische overwegingen adopteren, en hebben deze week de laatste afspraak bij de kinderbescherming om het rapport door te nemen en definitief te maken. Onze voorkeur gaat uit naar Latijns Amerika en dan met name Colombia.

Heeft iemand nog tips met zaken die we zeker wel of zeker niet in het rapport moeten laten opnemen?

Wij horen het graag…..alvast bedankt

• Meta

Hallo Paul,

Ik begrijp je vraag niet zo goed… Je hebt al gesprekken gehad, hierin heb je heel veel dingen besproken over jullie gezinssituatie, wensen enzovoorts. Je kunt niet tegen een Raadsonderzoeker zeggen dat hij een bepaalde passage uit een gezinsrapport moet halen, hooguit iets op een andere manier verwoorden.

Een troost, bijna altijd valt het heel erg mee. Als jullie zelf jullie levensloop hebben ingeleverd zal veel van het rapport je bekend voorkomen. Meestal vinden mensen dat het rapport heel erg toepasselijk is.

Mocht ik je vraag verkeerd begrijpen dan hoor ik het graag!

Groetjes,

Meta

• marieke

Ik zou adviseren om geen land te noemen in je gezinsrapport.

Dit is niet verplicht al hoewel de raad dit wel vaak beweerd.

Ik ben tussentijds op een ander land over gestapt, noodgedwongen.

Toen moest het gezinsrapport aangepast en opnieuw vertaald en opnieuw verstuurd.

Dit kostte onnodig veel geld en tijd.

• meggie

… en ook geen expliciete voorkeur geven voor een jongen of meisje. wij hadden namelijk destijds een voorkeur voor een meisje - geen idee meer waarom, maar het werd ons aangeraden om een voorkeur voor meisje en jongen op te geven. dat was maar goed ook; wij zijn thuis gekomen met een ongelooflijk fijn ventje.

verder weet ik niet of jullie open staan voor een special needs kindje, maar dat moet geloof ik dan ook terug te vinden zijn in het rapport.

overigens kun je misschien vantevoren even een lijstje maken met punten die tijdens de gesprekken besproken zijn en waarvan je vindt dat die er per se in moeten staan, of niet vergeten zijn. al was het maar voor je eigen gemoedsrust.

groetjes,

M

• Wilma

Laat absoluut geen voorkeur voor land of geslacht van het kindje blijken. Mocht je tussentijds bij de vergunninghouder om wat voor reden dan ook naar een ander land “moeten” omschakelen, dan klopt je gezinsrapport niet meer en kan het nieuwe land van herkomst zich als “tweede/derde”keus beschouwen. Tevens brengt dat dan weer veel tijdsverlies en verdere kosten met zich mee.

Als je later een kind van het door jullie gewenste geslacht niet zouden “krijgen” en je kind later zich verdiept in de papieren dan kan dat wel eens een hevige tegenvaller voor hem/haar zijn (alsnog niet gewild/gewenst….??????). De raad kan wel zeggen dan een en ander in het rapport moet maar dat is niet zo (onze ervaring). Je kunt je beter op de vlakte houden en zeggen dat je e.e.a. wel met de vergunninghouder zult bespreken.

Succes!

Wilma

• meggie

..sorry ik bedoelde natuurlijk geen voorkeur voor een jongen of meisje!!