Adoptieverlof

• Sigi

Adoptieverlof is dat nou betaald of onbetaald en hoelang!!!

Groetjes Sigi

• Annalies

4 weken en betaald.

• Ingrid

Kijk je CAO (als je die hebt) erop na. Het wettelijk is onbetaald voor de werkgever want wordt door het rijk betaald (merk je niets van). Misschien heb je volgens je CAO ook nog recht op extra verlof voor het reizen/verblijf. Het is het waard dit even goed uit te zoeken.

• fan

Even wat duidelijker:

Het wettelijk geregelde adoptieverlof is dus 4 weken betaald verlof; alleen het wordt niet betaald door de werkgever, maar door de overheid. Aanvraagformulieren kun je krijgen bij het GAK. Die 4 weken moet je dus in elk geval krijgen.

Daarnaast kun je nog kijken wat hierover in je CAO staat; en dat kan er evt. nog bijkomen. Succes ermee!

• Annalies

Dus als ik het goed begrijp,

zou ik 4 weken van de overheid krijgen en dan nog eens 4 weken via mijn CAO gezondsheidszorg.

Ik zal vandaag even met het GAK bellen. Het zou erg mooi zijn als ik 8 weken vrij zou hebben.

Bedankt voor de tip.

• carola

Hallo Annalies,

Je hebt recht op vier weken verlof, Ik heb het verder zo geregeld op mijn werk dat ik extra gewerkte uren opspaar om straks na het adoptieverlof nog een langere tijd betaald verlof te hebben.

Succes, Carola

• Marian

Behalve de vier weken die wettelijk geregeld zijn is het erg mager wat er verder nog in de verschillende CAO's geregeld is. Wel kun je bij aankomst ouderschapsverlof aanvragen. Daar heb je recht op. Veel levert het je financieel niet op, echter een half jaar na aankomst vrij nemen, afgewisseld met je partner, wil ik jullie als ervaren adoptieouder toch zeker aanraden. Voor je kind, om te wennen, maar ook voor jezelf.